Sokan éltek a Balaton jövőjét nagyban meghatározó új Vízparti Terv környezeti értékelésének véleményezési lehetőségével (az új kormányrendelet-tervezet környezeti tanulmányát március 31-ig lehetett véleményezni, de hamarosan lesz még egy újabb, utolsó társadalmasítási kör). Most a Vízimentők Magyarországi Szakszolgálatának (VMSZ) elnöke, Bagyó Sándor beküldött észrevételeit közöljük a tóban való kikötés, veszteglés lehetőségeinek ügyében, ami régóta megoldásra váró probléma a Balatonon.
(Forrás: VMSZ)
Bagyó Sándornak az Építési és Közlekedési Minisztérium felé továbbított észrevételei, javaslatai:
„.. mint a Balatont jól ismerő, a Balatonon 25 éve dolgozó vízimentő szervezet (VMSZ) vezetője segíteni a társadalmi vitában résztvevőket és a döntéshozókat. Alapvetően nem vagyok a tiltást támogatók sorában, mert a tiltás kontraproduktív! Sokkal inkább a szabályozás az, aminek megfelelő hatása lehet.
Immáron 4 éve annak, hogy a VMSZ egy asztalhoz tudta ültetni a Balaton-felvidéki Nemzeti Park és a Veszprém Vármegyei Kormányhivatal Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Hulladék gazdálkodási Főosztály szakembereit, hogy szakmai egyeztetést folytassunk a Balaton medrében történő kishajók veszteglésének kérdéskörében. Kimondottan a kikötőkön kívüli, bóján tárolást vettük górcső alá.
Mielőtt rátérnék a konkrét szakmai konklúzióra, szeretném egyértelműsíteni, mi nem tartozik ebbe a kategóriába.
A horgászok által nagyon régóta használt, a csónakot karóval rögzítő horgászat nem a kishajós (vitorlás hajók) kategóriája. Ennek a problematikája nem összekeverendő a bóján veszteglés problematikájával. A Balatonon bizonyos területeken sokkal több ilyen jellegű horgászcsónak rögzítéssel találkozhatunk, zömében a közép- és nyugati medencében gyakoribb. A rögzítés módszere önmagában nem aggályos, nem lenne aggályos, sokkal inkább az a probléma, hogy számos esetben a horgász a horgászatot követően nem veszi fel a karót, otthagyja abban a reményben, hogy a következő napokban is ott szeretne horgászni ahol etetett, és addig is horgászott. Az otthagyott karók óriási veszélyt képeznek mások számára. Véget nem érő a „karó erdő”, minden évben újra és újra keletkezik. Hogy lehet ezt megszüntetni? Sokan azt mondják tiltsuk meg! Most is tilos otthagyni. Akkor mi lehet a megoldás? Azt gondolom itt is a logikus szabályozás és annak a betartatása, ellenőrzése.
Konkrétan: csak olyan karóval lehessen a csónakot horgászat közben rögzíteni, amely a csónak tulajdonosának adataival van ellátva. Így, ha valakit ellenőriznek az arra jogosultak, és nincs a rögzítő karó ellátva az azonosítóval, akkor jöhet a szabálysértési bírság. Magyarán, így valóban meg fog szűnni a sok névtelen, otthagyott karó. Így a karónak is van/lesz gazdája.
Horgász csónakok hagyományos sekély vízi rögzítése:
Sekély vízben (álltalában a déli parton) számos olyan állandó csónak kikötésre alkalmas területek vannak, ahol vascsőre, lánccal, lakattal lezárva tárolják a horgászok a csónakjaikat. Ezeken a helyeken több évtizede (akár száz éve) vannak csónaktárolók kialakítva, ez egyfajta balatoni örökség. Ezeken a helyeken továbbra is lehessen ezen a módon csónakot kikötni, csupán a rögzítő fémszerkezetre (fémcsőre) célszerű előírni a tulajdonos adatait, ahogyan a csónakban is előírás.
Nézzük a kishajók (vitorlások) bóján való veszteglésének kérdéskörét:
Ahogy fent említettem, volt egy nagyon hasznos szakmai egyeztetés, ennek lett is egyfajta szakmai konklúziója, javaslata. Sajnos, egyéb okok miatt (voltak egyéb szereplők a Balatonon, akik a zavaros helyzetet preferálták) ez a projekt nem tudott elkezdődni, most azt gondolom itt lehet az ideje, kellőképpen kiforrta magát ez a kérdéskör.
Csak kikötőben vagy kikötőn kívül is lehessen vesztegelni?
Szakmai meggyőződésem, hogy a válasz egyértelműen az, hogy szabályozottan lehessen mindkettő!
Konkrét javaslatom (és az indoklás):
- Azokban az években amikor az időjárás nem teszi lehetővé, hogy megfelelő vízmélység legyen, gyakran előfordult már, hogy a mélyebb járású vitorlás hajók nem tudnak kimenni a kikötőkből, mert nem volt elegendő vízmélység a kikötőkből való ki- és behajózáshoz.
Nyilván ezeket az állapotokat megfelelő időben lehet jól orvosolni, ha a kikötők közelében a mélyebb vizeken megfelelő műszaki tartalommal telepített bójákat (bójamezőket) helyezünk el az indokolt darabszámban. - Lehessen a meglévő kialakított infrastruktúrák közelében (strandok, kikötők) megfelelő műszaki tartalommal bójákat (bójamezőket) telepíteni. Ne lehessen olyan
helyen, ahol a nádat veszélyezteti. A meglévő infrastruktúrák alatt értem az olyan parti létesítményeket, mint parkoló, nyilvános WC (vagy kikötői WC), ahol meg lehet oldani a kiscsónakok (bocik) tárolását, amelyekkel a bóján veszteglő vitorlásokhoz biztonságosan ki lehet juttatni a személyzetet. Ezt akár szolgáltatás jelleggel is meg lehet oldani, például a strandokon a kölcsönzők vagy a kikötőkben a kikötőmesterek a kikötői motorizált csónakokkal megtehetik (egyfajta szolgáltatás ez is). - A bójahelyek telepítése csak a tómeder kezelőjének engedélyével és az éves mederdíj megfizetését követően történhessen úgy, hogy ehhez az érintett önkormányzat
jóváhagyása is szükséges. Tudomásom szerint vannak olyan balatoni önkormányzatok, akik nem szeretnék látni a bóján lévő vitorlásokat, de ugyanilyen számban vannak olyanok, akik kifejezetten szeretnék ezt a látványt (ahogyan az régen is volt). A Balaton csak oly módon lehet továbbra is megfelelő élettér, turisztikai desztináció, ha figyelembe vesszük eleinktől ránk hagyott örökségünket. A bóján tartott (megfelelő műszaki tartalommal lehelyezett bójamezők) vitorlások látványa egyértelműen az örökségünk része, vigyáznunk kell rá! - Mi a megfelelő műszaki tartalommal telepített bója? Nos, semmiképpen nem a házi barkácsolás és sufni telepítés. A VMSZ a Balatonon immáron 25 éve jelen van és karitatív módon menti a bajbajutott emberek életét, számos műszaki mentésre kialakított hajóval rendelkezik, megalakulása óta tart fenn búvárszolgálatot. Állami normatív támogatásban nem részesül és a tevékenységének fenntartásához piaci bevételekre van szüksége. A Vízimentők Magyarországi Szakszolgálata és Önkéntes Tűzoltó Egyesület (közhasznú) szakemberei a bója telepítés műszaki hátterét Svájcban, a Genfi-tó partján lévő önkormányzati kikötők szakembereitől megtanulták, így szívesen felajánlja a szakmai- és műszaki hátterét a bóják telepítési munkáihoz, azoknak a folyamatos karbantartására, üzemeltetésére. Számos speciális eszközt beszereztek, amelyeket a műszaki mentésekhez használnak és kiválóan megfelelőek a szakszerű bója telepítéshez. A bójamezők műszaki követelményeinek (a telepített súlyok nem emelkedhetnek a mederfenék fölé, bóják azonosító jelzései, bójamező határok nappali és éjszakai megjelölése, lánc méretek meghatározása, stb.) kidolgozásában is segítséget nyújt a VMSZ. Van megfelelő, rendezett, fegyelmezett telepítő szervezet, akik eddig is jó munkakapcsolatot tartottak fenn a hatóságokkal, ezzel is lehetne segíteni a működésüket.
- Mit lehet tenni a nagyobb vitorlás túraversenyeken, amikor nincs elegendő veszteglőhely? Például a nagy múltra visszatekintő Pünkösdi Regatta, amely Keszthely városába fut be, és napokig látja vendégül a vitorlázókat? Nagy bajban vannak, mert nincs elegendő veszteglőhely. A bójamezők erre is alkalmasak. Ideiglenes használatú bójamezőket is lehet telepíteni, amikor szükség van rá, a szakemberek felszerelik a megfelelő láncokat és bójákat, és jöhetnek a versenyzők. A rendezvényt követően leszerelik a láncokat, bójákat, csak a vízmederben telepített beton elemek maradnak ott. A beton elemeket GPS segítségével lehet mindig megtalálni, a búvárok erre tudják felszereli a következő alkalommal a kívánt számú szereléket. Bójamező vs. kikötő? A bójamező kis költségekkel bármikor módosítható, megszüntethető, egy kikötő végérvényesen módosítja a partot, azon csak óriási költségeken lehet módosítani. Nem kérdéses, hogy a bója sokkal kisseb ökológiai lábnyommal bír, mint egy kikötő.
Alapvetően ezekkel a gondolatokkal próbálom segíteni a társadalmi vitát, és a döntéshozókat. Várom Államtitkár Úr mielőbbi visszajelzését, hogy mikor tudunk e kérdéskörben személyesen is egyeztetni.
Tisztelettel: Bagyó Sándor elnök
Vízimentők Magyarországi Szakszolgálata és Önkéntes Tűzoltó Egyesület”