Víz alatt lévő vitorlást mentettek a Balatonból a vízimentők

Egy 37 lábas, teljes terjedelmében víz alatt lévő vitorlás hajót emeltek ki levegővel működő emelőballonok segítségével Tihany közelében a Vízimentők Magyarországi Szakszolgálatának munkatársai. A felkészült szakembereinknek és a professzionális technikának köszönhetően nem egészen négy óra alatt sikerült vízfelszínre hozni a hajót, majd miután felállították, a balatonfüredi kikötőbe vontatták.

(Fotó: Vízimentők Magyarországi Szakszolgálata / Szűcs Ábel)

A vitorlás még hétfő délután süllyedt el – írja Facebook oldalán a Vízimentők Magyarországi Szakszolgálata.   A poszt szerint szerencsére mindenki túlélte, de voltak, akik kisebb sérüléseket szenvedtek. Sokan kérdezték, hogy miért tudott ilyen gyorsan elsüllyedni egy ekkora méretű tőkesúlyos hajó. Nem gondoljuk, hogy a konkrét ügyben nekünk kellene nyilatkozni, azonban fel tudunk sorolni különböző okokat, hogy általában milyen lehetőségek mellett fordulhat elő, hogy elsüllyedhet egy vitorlás a Balatonban – fogalmaznak.

Erős szélben, amennyiben túl nagy a vitorlafelület és nem eszközölünk megfelelő reffelést, akkor a hajónk elfekszik. Ezért fontos, hogy megfelelő méretű és működésű tőkesúly legyen a hajón, mert akkor minden probléma nélkül visszaáll a vitorlás és az esetek többségében haladhatunk tovább.

Gyakori hiba, hogy a skipper nem veszi komolyan a viharjelzést, sőt nem néz fel az égre sem, magyarán nem készíti fel a hajót az erősebb szélre és nem tájékoztatja az utasait sem. A szakemberek azt javasolják, hogy még a kemény idő betörése előtt készüljünk fel! Tájékozódjunk a várható szél erősségéről, irányáról és arról is, hogy lesz-e ezzel együtt járó csapadék. Fontos azt is végiggondolni, hogy tartjuk-e magunkat az eredeti úti célhoz, vagy a biztonság érdekében módosítjuk azt. Készítsük elő a mentőmellényeket és vegyük fel azokat még időben. Akik a hajó belsejében tartózkodnak, azokon viszont ne legyen mentőmellény, mert egy erősebb vízbetörés esetén nem tudnak kimenekülni. Ők a bejáratnál, illetve annak külső helyén vegyék fel a mentőmellényt. A hajó vezetője ossza ki a feladatokat és szükség esetén csökkentse a vitorlafelületet. Az sem szégyen, ha a motort elindítjuk és alapjáraton üzemben tartjuk. Sokan esnek abba a hibába is, hogy a hajótesten lévő ablakokat, nyílásokat nem zárják be kellő időben és egy megfektetés esetén azonnal beömlik a víz. Ez akár végzetes hiba is lehet.

Számos más hiba is előfordulhat, illetve sok mindent meg kell tanulni ahhoz, hogy ne legyenek komolyabb haváriák, de ezeket most nem soroljuk tovább, inkább a hamarosan elérhető „biztonságos hajózás” tréningünkre invitáljuk az érdeklődőket – fogalmaz a szakszolgálat.