Több és jobb Balatont! (mandiner.hu)

Az infrastruktúra öt éven belül teherbíró képessége végéhez ér, miközben a Balaton Közép-Európa legkedveltebb pihenőtava lesz. A balatoni turizmus sorskérdéseiről, árakról és munkaerőről faggatta a Mandiner a vonyarcvashegyi Zenit Hotel Balaton társtulajdonosát, Fodor Márkot.

 

Idén nyáron óriási zsúfoltság volt a Balatonon. Mit tapasztaltak ebből?
– Először a kilencvenes években történt óriási forgalomnövekedés. Akkoriban egyszerűen nem lehetett itt élni, mindennap dugó volt, a helyiek hajnalban jártak bevásárolni, hogy ne kelljen egy órát sorba állni a boltban. Úgy érzem, ez tért vissza idén, sokáig nem lehet ezt már fokozni. Ezért kell minőségi vendégeket bevonzanunk. Az ellenzék azt fogja mondani erre, hogy a Balaton a gazdagoké lesz, de ezt nem a politika, hanem a piac fogja eldönteni. Senki nem fogja olcsón kiadni a szálláshelyét, ha drágán is kiadhatja.

Tehát továbbra is lesznek, akiknek a Balaton drága.
– Sajnos ez így van. Mi, magyarok furcsán éljük meg a valóságunkat. Többet akarunk, mint amit a jövedelmi helyzetünk megenged: drágább ruhákat és kocsikat veszünk, drágább helyeken nyaralunk. Aztán panaszkodunk, hogy sokba kerül a szolgáltatás.

A Balaton készen áll a nemzetközi piaci szereplésre?
– A tó 235 kilométeres partszakasszal és számtalan háttértelepüléssel bír, ilyen például Eplény a sípályákkal vagy Zalakaros a fürdővel. Ez óriási terület, nagy része nem áll készen arra infrastrukturálisan, hogy a nemzetközi piacra léphessen – Balatonfüred, Tihany, Veszprém, Csopak térségét kivéve. Nagy feladat, hogy Keszthely és Hévíz környékét is felfejlesszük.

Meghatározó a külföldi turizmus a Balatonnál? 
– Miután a teljes Balaton megújult, akkor kell majd a Magyar Turisztikai Ügynökségnek piacra vinnie a terméket. Amíg nem épülnek meg a modern szállodák, nem lesznek turisztikai attrakciók, nem újulnak meg a régi szálláshelyek, addig felesleges is reklámozni. Ha most van egy Trabantom, de öt év múlva BMW-t fogok gyártani, akkor inkább nem is kezdem el reklámozni a Trabantot. A turizmus mostohagyerek volt a magyar gazdaságban, pedig alapvető exporttermék is lehetne. A mostani kormány karolta fel végre, pénzt fektetett bele, és a turisztikai ügynökség létrehozásával támogató hátteret nyújtott neki.

A cikk folytatását a mandiner.hu előfizetéses olvasói érhetik el itt.