Sorozat tóparti polgármesterekről, akik a helyükön maradtak – Balatonföldvár, Balatonkeresztúr, Balatonberény, Szigliget (Balatoni Futár)

Az országos önkormányzati választásokon számos Balaton-parti településen újra elnyerték az emberek bizalmát a regnáló polgármesterek – sokan közülük immár harmadik-negyedik alkalommal. A Balatoni Futár összeállításában a több cikluson átívelő koncepciókról, a megvalósult álmokról és a további teendőkről kérdezte a régi-új polgármestereket. A sorozat mostani, negyedik részében Balatonföldvár, Balatonkeresztúr, Balatonberény és Szigliget polgármestere nyilatkozik.

A sorozat kezdő részében Balatonfenyves, Gyenesdiás és Balatonboglár, a második részben Balatonlelle, Zamárdi és Balatongyörök polgármestere mesélt, a harmadik részben Fonyód, Hévíz és Alsóörs első emberén volt a sor.

Balatonföldvár

A déli part egyik legvonzóbb településén harmadik alkalommal nyerte el Holovits Huba a polgárok bizalmát:

– Szerencsés embereknek mondhatjuk magunkat, hiszen e terület egykori tulajdonosa, Széchényi  Imre a XIX. század végén olyan település fundamentumait rakta le, melyre több mint egy évszázad után is jövőt lehet építeni. Az új évezred első periódusa azonban nem hozta el azt a felvirágzást, melyre – az adottságokra joggal alapozva – a helybeliek számítottak.  A város méretéhez képest megalománnak tűnő intézményrendszer, s az ezzel járó költségek szinte béklyóba verték az önkormányzatot, ellehetetlenítették a reálisnak, indokoltnak tűnő fejlesztéseket is. Kilenc évvel ezelőtt a fő kihívást a beruházások anyagi hátterének megteremtése jelentette, ám az önkormányzat gazdasági tevékenységének racionalizálása több év munkájának gyümölcse. Nyilvánvalóvá vált sokak számára, hogy egy választott testület tevékenysége nem merülhet ki pusztán a közösségi létesítmények fenntartásában és működtetésében, s bár alapvető kötelezettségünk, zsákutcát jelent, s nem kecsegtető perspektívát.

– Az átszervezés hatékonynak bizonyult, s a sikeres pályázatokon elnyert forrásokhoz immár biztosítani tudtuk a szükséges önrészt is. Elsődlegesen a turisztikai jellegű fejlesztéseket favorizáltuk, megszépültek strandjaink, s az előző ciklusban átadott kilátó valós igényeket és érdeklődést elégít ki – évente negyvenezer látogató keresi fel. Elkészült a városunkat átszelő három és fél kilométeres kerékpárút, megszépült az összes park, valamennyi közterület, s a közel egy évtized alatt hatszázmillió forintot tudtunk infrastruktúrára –főként út- és járdaépítésre fordítani. Az összes önkormányzati intézmény – művelődési ház, óvoda, orvosi rendelő, városháza – új köntöst kapott, s természetesen megtörtént az épületek szigetelése, a korszerű, takarékos energiaellátás biztosítása is. Gondoltunk dicső elődeinkre: helyreállítottuk a települést alapító Széchényi Imre szobrát, felavattuk az ötvenhatos emlékművet. A sport Földváron az élet szerves része: műfüves pályát építettünk, korszerűsítettük az öltözőt, vízi sporteszközöket vásároltunk, s évente számos nemzetközi vitorlás versenynek adunk otthont.

– Az épített környezet folyamatos fejlesztése mellett gondolunk a szociálisan nehéz helyzetben lévők, időskorúak gondjainak megoldására is: a hatvanöt év feletti földvári polgárok karácsony előtt tízezer forint támogatásban részesülnek, az igénylők számára naponta ebédet biztosítunk, s hozzájárulunk fűtési költségeikhez is.

– Városunk éves költségvetése az utóbbi időszakban meghaladja a kétmilliárd forintot, ennek fele a működési költség. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy anyagi gátak nem szabnak határt elképzeléseink megvalósításának. A cél egyértelmű: patinás múltunkhoz csak egy komfortos és esztétikus település méltó. Ehhez újabb beruházások szükségesek. Ebben a ciklusban ismét számítunk a strandok további korszerűsítését biztosító pályázati forrásokra, ugyanis szeretnénk fürdőhelyeinket hosszú távon ötcsillagos szinten tartani. Az ezer főt befogadó szabadtéri színpadunk rangos produkciók helyszíne – hamarosan valamennyi elemében megújul. A rendkívül kedvelt és látogatott, pazar panorámát nyújtó Kvassay sétányt minőségi szilárd burkolattal kívánjuk ellátni, de örömteli esemény lenne a BAHART kikötő korszerűsítése is. Terveink között szerepel egy sport- és rendezvénycsarnok, valamint bölcsőde építése. Folytatjuk az út- és járda rekonstrukciós programot, s természetesen kiemelten foglalkozunk a kistérségben betöltött szerepünk erősítésével, melynek egyik fontos bázisa a korszerű, laborvizsgálatok elvégzésére is alkalmas orvosi rendelő.

Balatonkeresztúr

A település irányítását tizenhárom éve gyakorló Kovács József polgármester az októberi választásokon negyedszer nyerte el a polgárok bizalmát:

– Számomra már 2006 előtt sem volt ismeretlen az önkormányzati munka – a korábbi ciklusokban képviselőként a pénzügyi bizottság elnöki tisztét is betöltötte. Teljes rálátásom volt a testület működésére, az önkormányzat büdzséjére, így annak tudatában vállaltam a jelöltséget, hogy Balatonkeresztúr kiegyensúlyozott gazdálkodást folytat. Ismertem a lakossági elvárásokat is, melyek elsődlegesen az infrastrukturális fejlesztésekre fókuszáltak. E téren pusztán a gázellátásban – főként az üdülőterületen – voltak hiányosságok, ám ezeket hamarosan felszámoltuk. Az utak, járdák építése, a burkolatcsere került hamarosan előtérbe, s számos utcában – az ingatlantulajdonosok teljes megelégedésére – a zúzott kő helyett aszfaltburkolat jelezte: településünk fejlődése dinamikusabb szakaszba lépett. Hasonlóan kemény feladatot jelentett a csapadékvíz elvezetésének megoldása, ám hétszázharminc millió forintos pályázati forrásból – jelentős önrésszel – két szakaszban ezt a problémát is nagyrészt megoldottuk. Záportározó épült, hat kilométer hosszú elvezető rendszert építettünk ki, s ezzel leraktuk egy korszerű, takarékos vízgazdálkodás alapjait.

– Többszöri tulajdonváltás és hosszas jogi procedúrák után önkormányzatunk negyvennyolcmillió forintért vásárolta meg a már rendkívül rossz állagú, egykor a SIOTOUR turistaházaként működő épületet, melynek rekonstrukciója egy elegáns, közösségi célokra kiválóan alkalmas intézményt eredményezett. A létesítmény részben megőrizte korábbi funkcióját: huszonhat vendégnek biztosít kellemes szállást.

– Gazdálkodásunkra és a prioritásunkra jellemző, hogy az elmúlt hat évben mintegy kétszázmillió forintot tudtunk útfelújításokra fordítani, s valamennyi intézményünk teljes energetikai korszerűsítését, szigetelését – beleértve a polgármesteri hivatalt i –megoldottuk. A járdaépítésekre fordítható összeg is meghaladta a százmillió forintot. Elmondhatom tehát, hogy a most zárult ciklus végére terveinket teljesítettük, ennek anyagi hátterét pedig zömmel az öt év alatt elnyert egymilliárd-hétszázötven millió forint pályázati forrás biztosította, de a saját büdzséből kifizetett tételek nagysága is meghaladta a félmilliárdot. Beruházásaink közül ki kell emelnem a térfigyelő rendszert, melynek köszönhetően – a helyi rendőrörs munkatársainak odaadó tevékenysége mellett – településünket a legbiztonságosabbak közül is kiemeli.

– Újabb öt év vár a most megválasztott testületre, s e fél évtized alatt szeretnénk folytatni településépítő hagyományainkat. Megfogalmaztuk célkitűzéseinket, melyek között a negyven kilométeres úthálózat, a tizenöt kilométer hosszan kiépített járda teljes felújítása éppúgy szerepel, mint a közterületek esztétikai megjelenésének további javítása, s bölcsőde építése. A település kiváló földrajzi elhelyezkedésének, kitűnő infrastruktúrájának köszönhetően nem maradnak el a befektetői érdeklődések sem – ennek alapját egy százhektáros önkormányzati tulajdonban lévő ingatlan képezi.

– A helyi közösség számára rendkívül fontos, hogy mi vagyunk a Keresztúr nevű települések székhelye. Ezen a nyáron mind a huszonhat hazai és kárpát-medencei önkormányzat képviseltette magát az aktuális fórumon – közel ezer főt láttunk vendégül több napon keresztül, s ők csodálatos programokkal, előadásokkal ajándékoztak meg bennünket.

– Úgy gondolom: már napjainkban is, de a ciklus végén bizton elmondhatjuk: Balaton keresztúr egy csendes, nyugodt, élhető, a huszonegyedik század kritériumainak megfelelő település. S hogy jó úton haladunk, arra bizonyíték, hogy az állandó lakosság száma folyamatosan emelkedik.

Balatonberény

Rutinos településvezető irányítja továbbra is Berényt – Horváth László októberben negyedszer tette le a hivatali esküt:

– Tizenhárom évvel ezelőtt nehéz anyagi körülmények között kezdte el a munkát a képviselő-testület. A svájci hitelek béklyóba kötöttek bennünket, a törlesztés kötelezettsége közel egy évtizedig Damoklész kardjaként lógott felettünk. A település érdemi fejlesztése így tulajdonképpen csak 2014-től kezdődhetett meg – kétségtelen tehát, hogy fáziskésésben vagyunk. Némi reményt keltett az ütem felgyorsítására, hogy még ebben az évben az önkormányzat tulajdonába került a volt honvédségi üdülő. A háromhektáros területen százhúsz férőhelyes szállodai épület is van, ám állaga meglehetősen leromlott – szakértők szerint felújításához közel félmilliárd forintra lenne szükség. Az ingatlan nagysága azonban lehetővé teszi mobil faházak telepítését, így meggyőződésem, hogy itt egy olyan kellemes turisztikai centrum jöhetne létre, melyben kényelmes elhelyezést nyernek a horgászok és a kerékpáros vendégek is.

– A település gazdálkodásának stabilitása lényeges fordulatot jelentett, hiszen ettől a fordulóponttól kezdődően saját forrás, és a pályázatokhoz esetenként szükséges önerő is rendelkezésünkre állt. Az elmúlt években elsődlegesen a turizmushoz kötődő fejlesztéseket favorizáltuk – ezek közé tartozik a strand korszerűsítése is. Megújultak a vizesblokkok, baba-mama szobát alakítottunk ki, biztonságos lejárok segítik a vízhez jutást, játszótér és kosárlabda pálya épült, s napelemes kandeláberek adják az esti sétákhoz a világítást. A naturista strand ugyancsak az önkormányzat birtokában van, ám szakmai üzemeltetője a Balatontourist. Az ilyen jellegű szolgáltatások iránt változatlanul jelentős hazai és külföldi érdeklődés nyilvánul meg, ezért a cég a közeljövőben nyolcszázmillió forintos fejlesztést tervez. A korszerűsítések természetesen a bevételek nagyságára is hatással vannak, így mind a strandbelépők, mind a kurtaxa esetében emelkedés mutatkozik.

– Nyári rendezvényeink minden évben rendkívül sikeresek, egyet közülük feltétlenül ki kell emelnünk. Talán kevésbé ismert, hogy Hamvas Béla A bor filozófiája című művét Balatonberényben írta. A szerző iránti tisztelet adta az ötletet egy olyan programsorozat elindítására, amely vélhetőleg hatással lesz a borturizmusra is.

– Az új ciklus legfőbb faladata egyébként a régi problémák felszámolása, azaz különös gondot fordítunk a helyi infrastruktúra – utak, járdák – javítására. Reményeim a következő fél évtizedben a lényeg nem változik: Berény a Balaton zöld sarka marad – egy csendes, nyugodt, családias település.

Szigliget

Balassa Balázst sorozatban ötödször választották meg e csodálatos hangulatú település polgármesterének:

– Egy hat településes közös hivatalt működtetünk, duplájára emelkedett az általános iskolások száma, és az óvodába is egyre több gyermek jár. A vár a térség leglátogatottabb turisztikai attrakciójává vált, míg a strandunkat is a legjobb balatoni fürdőhelyek között jegyzik. Komoly fejlesztéseket valósítottunk meg az elmúlt ciklusban. Ilyen volt például a temetőfejlesztés, a strandon szauna ház építése, vagy éppen a jelentős úthálózat és járdaépítés. Megújult a hivatal, a sportöltöző épülete, új parkok alakultak ki, és több ingatlant vásároltunk, melyekből szállásokat alakítottunk ki. Ezen fejlesztések mellett folyamatos karbantartásokkal, kisebb fejlesztésekkel tettük élhetőbbé Szigligetet. Az elmúlt választási ciklusokhoz hasonlóan a következő 5 évre is elkészítettünk egy fejlesztési koncepciót. Fontosnak tartjuk a szociális háló fenntartását, kibővítését, az óvoda, általános iskola további támogatását, fejlesztését. Az iskolában tovább kell folytatni a nyílászárók és a vizesblokkok korszerűsítését, a héjazat cseréjét. Az óvoda épületének felújítása, korszerűsítése ugyancsak időszerű. Itt a tetőcsere és a fűtés-korszerűsítés az elsődleges feladat.

– Az elmúlt években elkezdtük a település területén található közutak korszerűsítését. Ezt a következő öt évben is folytatni kell, ezzel biztonságos közlekedési feltételeket biztosítva a gyalog és a gépjárművel közlekedőknek.  Fontos lenne a 71-es főúttól a Főtérig kialakítani egy járdát, mely biztonságossá tenné a gyalogosforgalmat a település központjába. Több önkormányzati út felújításának is meg kell valósulni ebben a ciklusban. A település hosszú távú érdeke, hogy csökkentsük a gépkocsiforgalmat. Ennek érdekében a település bejáratainál ki kell alakítani parkolókat, és innen elektromos buszokkal szállítanánk a turistákat. A kerékpáros közlekedés feltételeit is javítani kell a településen belül. Erre több alternatíva is felmerült.

– Régóta tervezzük a Szabadság utcai járda korszerűsítését, vagy éppen a nyaralóövezet csapadékvíz-elvezető rendszerének kiépítését. Örülnénk, ha ezekre sor kerülne ebben a ciklusban.

– Több turisztikai fejlesztés is szerepel a koncepciómban. Ilyen például a „Történelmi játszóház” a „Sajkás kiállítótér”, vagy éppen a „Pajta színtér”. Természetesen nem szabad megfeledkezni a jelenleg legnagyobb két turisztikai attrakciónk, a vár és a strand folyamatos fejlesztéséről, korszerűsítéséről sem. A Világörökség Várományos Helyszínekre kiírt pályázat eredményeképpen elkezdődtek a fejlesztések a várban. Ez egy több mind félmilliárdos pályázati forrásból megvalósuló fejlesztés, melynek eredményeképpen még több látogatóra számítunk. A strandon a strandfejlesztési pályázatból, illetve önerőből folyamatos fejlesztéseket kívánunk megvalósítani.

– Megoldásra vár a polgárőrség, valamint a körzeti megbízott irodája. Szeretnénk a település központjában  egy épületet „felhúzni”, ahol az alsó szinten két iroda (polgárőrség, körzeti megbízott), valamint két garázs, a tetőtérben pedig egy szolgálati lakás lenne kialakítva.

– Fontos célunk, hogy a Tapolca-Szigliget közötti kerékpárút gesztoraként megvalósítsuk a térség egyik legszebb fejlesztését.Ez összekötné a járási központot és a Balatont.

– A következő 5 évben tovább szeretnénk folytatni a négy-évszakos Szigliget projektet, melyben komoly partnerként tekintünk a helyi vállalkozókra és a térségi összefogást is elengedhetetlennek tartjuk.

– Ezek a főbb fejlesztési célok, de emellett rengeteg apróbb fejlesztést kell majd megvalósítanunk annak érdekében, hogy a településünk élhetőbb legyen.