A versenypályán elhelyezett, 25 méter magas, alul 5 méter, felül 75 centiméter széles, felfújható oszlopokat pilonnak nevezik, közöttük manővereznek a versenyzők. Megtudtunk pár érdekességet ezekről a műtárgyakról, például azt is, mi történik ha a verseny közben egy pilóta nekimegy.
Fotó: hirbalaton.hu
A biztonság természetesen fontos szempont, így a pilonokat is úgy alakították, hogy a gépek elkerüljék a sérüléseket, akkor is, ha véletlenül nekimennek.
A pilon 9 szegmensből áll, melyek mindegyike más-más anyagból készül. Belül a szükséges nyomással látják el, hogy felfújt állapotban maradjon. Egy talapzaton helyezik el, a belsejébe pedig egy csapóajtón keresztül lehet bejutni, amelyhez csak rövid idő áll rendelkezésre, különben a pilon elkezd leereszteni.
Az alsó rész anyaga erősebb, sátorponyvához hasonló, a felső, pirosas árnyalatú pedig egy vékonyabb anyagból készül, amelyet az ejtőernyőknél is használnak. Mindkettő elég erős, ellenálló az időjárás viszontagságaival szemben, de szükség esetén, a legkisebb sérülésnél is azonnal szakad, elkerülve a baleseteket.
Speciális, számozott zsákokban tárolják a pilonok pótszegmenseit. Mivel cipzárral erősítik össze őket, így könnyen cserélhetőek.
Fotó: hirbalaton.hu
A Red Bull Air Race történetének kezdetén, 2003-ban még más anyagokat használtak, öt évvel ezelőtt azonban kikísérletezték a mostani szövetet és a rögzítés legjobb módját. 17 évvel ezelőtt még 20 percet vett igénybe egy elszakadt pilon kicserélése, viszont mára a Forma 1-es boxutcában történően működik a javítás. Összeszokott, 5 fős csapatok hajóznak ki egy-egy pilonhoz, amelyért felelősek, s amelynek cseréjéhez mindösszesen 90 másodperc is elegendő. A hajós csapat indulásától a visszaérkezéséig 2.5, maximum 3 perc telik el. Tehát gyakorlatilag a versenyt sem kell megszakítani a reparáláshoz, amennyiben elszakad egy pilon. A csapat tagjai közül ketten belül dolgoznak, hárman pedig kívül. A külső szerelők közül ketten gyorsan felcipzárazzák az új részt, egy fő pedig tartja, azaz biztosítja a pilont, hiszen ha a 25 méteres eszközbe beletöltik a levegőt, akkor lesodorhatja az ott lévőket a vízbe. Ez nem is feltétlenül a Balatonnál okoz gondot, hanem a japán versenyen, ahol nagyok a hullámok, illetve Amerikában, ahol szárazföldi versenyt tartanak. Ott a helyszín fával tarkított, így 15 méteres szint felett kezdődik a pálya. A favonal fölé kell a platformokat felépíteni, így igen fontos a piloncsere közben a biztosítás.
Fotó: Red Bull Air Race sajtó