Princzinger Péter: nő az érdeklődés az őszi és a tavaszi Balaton iránt (turizmus.com)

A Balaton turisztikai forgalma némileg eltér a korábbi mintától. Míg korábban a teljes vendégéjszaka-számnak mintegy a 65-66 százaléka esett a nyári hónapokra, most ez az arány inkább 60-61 százalék, miközben mind a vendég-, mind a vendégéjszakaszám növekedést mutat. Ami a vendégek és a vendégéjszakák hónapok közötti megoszlását illeti, 2024-ben a megszokottnál kicsivel gyengébb volt az április és a szeptember, a novemberi, decemberi számok a 2023-as ugyanezen időszak adataival nagyságrendileg hasonlóan alakultak, míg  a megszokottnál erősebb hónapok voltak a február, a március, a május, valamint az október. Ez azt jelenti, hogy nő az érdeklődés az őszi és a tavaszi Balaton iránt – véli a VisitBalaton365 ügyvezetője. 

 

A nemrégiben elkészült balatoni imázskutatásunkból kiderül, hogy az utazást tervező magyarok körében változatlanul a Balaton az elsődleges belföldi úti cél. Sőt, azon magyarok többsége körében is, akiknek egyébként Olaszország, Horvátország vagy Görögország a kedvenc desztinációja, a második helyen a Balaton áll.  A Balaton töretlen népszerűségét jól mutatja, hogy 2024-ben a térség szálláshelyei adták a teljes hazai vendégforgalom közel 20 százalékát. Szintén beszédes adat, hogy az öt legtöbb vendégéjszakát produkáló vidéki település közül négy a Balaton turisztikai térségben van: Siófok, Hévíz, Balatonfüred és Zalakaros, és az ötödik Hajdúszoboszló – nyilatkozta a turizmus.com-nak Princzinger Péter.

A VisitBalaton365 ügyvezetője kifejtette: a magyar tenger 2024-ben 3,2 millió vendéget fogadott, 6,7 százalékkal többet, mint az előző évben. A vendégek háromnegyede érkezett belföldről, egynegyedük pedig külföldről.  A Balatonnál eltöltött vendégéjszakák száma 2024-ben 3 százalékkal volt magasabb, mint 2023-ban, és ezzel átlépte a 9 milliós álomhatárt, egészen pontosan: 9.012.054 vendégéjszakát regisztráltak a térség szálláshelyei.  Ezen belül az év során a belföldi vendégéjszaka-forgalom 2,6 százalékkal (6,44 millió), a külföldi pedig 3,9 százalékkal (2,57 millió) emelkedett 2023-hoz képest. Ezek minden idők legjobb balatoni eredményei. A balatoni szálláshely-szolgáltatók összes bruttó árbevétele – gyakorlatilag az előző évivel megegyező szobakapacitás mellett – 2024-ben közel 200 milliárd forint volt, ez 13 százalékos növekedés 2023-hoz képest.

Kitért arra is, hogy tavaly a Balaton legnagyobb 10 küldőpiaca közül 7 esetében növekedés volt tapasztalható a vendégéjszakák számában. A legnagyobb növekedés a Svájcból (+43%), Szlovéniából (+33%), Lengyelországból (+14%), Szlovákiából (+11%) érkezők által eltöltött vendégéjszaka-számban volt megfigyelhető. A többi küldőpiacot is növekedés jellemzi: nőtt az osztrák (+7%), cseh (+4%) és német (+1,5%) vendégéjszakák száma. Romániából és Hollandiából kismértékű csökkenést regisztráltunk, és értelemszerűen nagyobb mértékben esett vissza az ukrán forgalom, az orosz piacról pedig sajnos továbbra sem érkeznek vendégek.

Princzinger Péter szerint látható, hogy 2024-ben 10 százalékkal növekedett a belföldről egy napra érkező vendégek száma. Most, 2025 januárjában is azt látjuk, hogy pezseg a Balaton. Bízom benne, hogy ez már a VisitBalaton365 PR- és marketing munkájának, kampányainak is köszönhető. A célunk a nyári forgalom szinten tartása mellett az év másik 9 hónapjának és a parttól kicsit távolabb eső területeknek a jobb kihasználása, bevonásuk a turizmusgazdaság vérkeringésébe, a tartalékok kiaknázásával, időben és térben egyaránt – fogalmazott.

Végül elmondta: bízik benne, hogy az idén a Balatonnal kapcsolatos médiakommunikáció tavasszal nem azzal fog kezdődni, hogy milyen drága lesz a lángos. Hanem azzal, hogy egy különleges gasztro-kulturális program, a Taste Balaton fesztivál várja immár második alkalommal a jó borok, a finom ételek, a kulturális programok és a mozgás szerelmeseit, március 7-től 16-ig.