Patthelyzet a Keszthelyi Yacht Klubban, a város nagybefektetőre vár

Évek óta várják nyaranta a vitorlázni vágyó gyermekeket a Keszthelyi Yacht Klubban működő táborok, de nem tudni meddig. Ennek oka, hogy a terület az önkormányzaté, a klub nem kap tartós bérleti lehetőséget, bármikor kirakható onnan. „Fennáll a veszélye annak, hogy megszűnik az utánpótlás-nevelés az ország egyik legrégebbi sportegyesületében” – nyilatkozta Tompos Kálmán, a Keszthely Yacht Klub (KYC) vezetője a hirbalaton.hu-nak, amely megkereste Ruzsics Ferenc polgármestert is az ügyben.

A Keszthely Yacht Klub (KYC) Magyarország egyik legrégibb sportegyesülete, amelyet még a Festetics-család alapított. A klub telephelyét jelenleg közösen használják túravitorlások és evezősök, és itt működik a táborok mellett az ország egyetlen vitorlás-hajóépítő iskolája, a keszthelyi Asbóth Sándor Szakközépiskola és Kollégium egyik tagozata is.

„Évtizedek óta nem tudunk dűlőre jutni az önkormányzattal a KYC területének kérdésében” – fogalmazott Tompos Kálmán. Elmondása szerint legutóbb idén tavasszal jelezték vételi szándékukat a város felé, és lehetőséget kértek tartós bérleti szerződés megkötésére is, de mindhiába.

A jelenlegi helyzetben az üzemeltető klub, és az önkormányzat is elesik a fejlesztési pályázatok adta lehetőségektől. „Az elmúlt években Vonyarcvashegyen, Balatonfenyvesen is százmilliókat nyerhettek magánvállalkozók kikötőfejlesztésre, Balatonfüreden egy sor kikötő épült, Keszthelyen meg nem mozdul semmi” – mondta Tompos Kálmán, aki szerint még idén is lehetne olyan turisztikai támogatást nyerni, ami kikötőre is fordítható.

„Bizonytalan a helyszínen működő vitorlásiskola sorsa, hiszen a tulajdonos bármelyik pillanatban felmondhatja a szerződést. Ebben a városban a vitorlázásnak ellenszéllel kell küzdenie az utóbbi tizenöt évben” – fogalmazott. Emlékeztetett arra, hogy Keszthely több vitorlázója is komoly nemzetközi eredményeket ért már el.

Buzás Attila a KYC-ben működő Optisul Vitorlásiskola vezetője arról beszélt, hogy táboraikban a gyerekek olyan összetett területeken fejlődhetnek, amelyet más sportág kevésbé tud biztosítani. Céljuk nem kevesebb, minthogy a Balaton nyugati medencéjében is neveljenek VB- vagy akár olimpiai győzelemre esélyes sportolókat.

 

A polgármester válaszol

Ruzsics Ferenc, Keszthely polgármestere a hirbalaton.hu megkeresésére elmondta, közel másfél évtizede állapodott meg két vitorlázó egyesülettel az önkormányzat a kikötő-használatról (a KYC-el és a Keszthelyi József Attila Vitorlás Sportegyesülettel). Ennek lényege az volt, hogy 50 évre használatba kapnak egy partszakaszt, ha egy helyre költöznek, de ennek sose tettek eleget – tette hozzá. A szerződés értelmében, ha az önkormányzat bármelyik területet hasznosítja, értékesíti, az érintett egyesületnek kártérítési igény nélkül el kell azt hagynia.

 

Keszthely „családi ezüstjéről” van szó

A polgármester leszögezte, a vitorlázó egyesületek által használt, egymástól távolabb eső mindkét partszakasz Keszthely „családi ezüstje”, amire a város korábbi vezetése is így tekintett. Két egyre értékesebbnek számító, többnyire beépítetlen part-menti ingatlanról van szó, ami manapság nagy kincs, a város törzsvagyonába tartozik – fogalmazott.

Elmondta, hogy a KYC által használt, és szépen karbantartott területre valóban adott vételi ajánlatot az egyesület tíz évvel ezelőtt, de az önkormányzat ezzel nem kívánt élni. A város hosszú távú bérbeadással sem kívánja magát elkötelezni. A cél az, hogy tőkeerős befektető fejlesszen majd, a térség piaci igényeinek és a jogszabályoknak megfelelően. „Nem akarunk szállodasort, a zöld terület minél nagyobb részének megőrzése a cél” – mondta. Keszthely egyelőre kivár, az idő neki dolgozik, hiszen kúsznak felfelé a balatoni ingatlanárak, főleg a vízpartiak. Addig is folyhat a jelenlegi hasznosítás, amelyben napközis tábor és egyéb vitorlástáborok helyszíne a két partszakasz – summázta a polgármester a helyzetet.

Ruzsics Ferenc a pályázati lehetőségekkel kapcsolatban azt mondta, az érintett partszakaszok érdemi fejlesztésére több mint egymilliárd forintos forrás kellene, ami komoly önerőt igényelne. Ha teljes támogatást élvez egy pályázat, ma már akkor is szembe kell nézni olyan nehézséggel, amit a TOP-os pályázatok hoztak. Keserű tapasztalat volt, hogy a támogatások elnyerése és a kivitelezés között eltelt időben 20-30 százalékkal emelkedtek az árak, amely különbözetet várhatóan a városnak kellett állnia. Márpedig egy ekkora beruházásnál ez komoly összeget jelent – hangsúlyozta a település első embere megjegyezve: „Azért ha a kormány balatoni fejlesztési csomagjában megjelenik olyan kikötő-fejlesztésről szóló pályázat, amely önerőt nem igényel, akkor elgondolkozunk.”

 

Mi a helyzet Keszthely harmadik kikötőjével?

A keszthelyi partszakaszok kérdése legutóbb akkor került az érdeklődés középpontjába, amikor 2014-ben értékesítette az önkormányzat a KYC melletti kikötőt üzemeltető Keszthelyi Yachtkikötő Kft.-jét. A korábbi híradások szerint 4 éve Tiborcz István vállalkozó és üzlettársai érdekeltségébe került a Keszthelyi Yacht Kikötőt üzemeltető önkormányzati cég és több, a hajózási cég tulajdonában lévő kikötői ingatlan is (azóta módosult a tulajdonosi kör). A 23 millió forintos adóssággal terhelt, és a kikötői ingatlanok megvásárlására opciós joggal bíró cégért 7 millió forintot fizettek. A kikötői ingatlanokat 330 millió forintért vették meg a Balatoni Hajózási Zrt.-től. A területet bérlik, az továbbra is az önkormányzat tulajdonában van.

A keszthelyiek beszámolója szerint folyamatosak a fejlesztések a Keszthelyi Yacht Kikötőben, ahol alakult egy vitorlázásoktatással, utánpótlás-neveléssel foglalkozó egyesület is. A hajózási cég üzemeltetése idején a kikötői kapacitás töredéke volt kihasználva, most a 180 férőhely zöme vitorlásokkal telített.