Nem akarják a balatoniak a BAHART átalakítását

Hullámokat kavart a Balatoni Hajózási Zrt. (BAHART) múlt héten elfogadott átalakításának terve, amely kikötők, kempingek eladásáról, járatmegszüntetésekről és elbocsátásokról szól.

A hirbalaton.hu összefoglalta a balatoni tiltakozáshullám főbb érveit, amelyek legfőbb üzenetei, hogy pillanatnyi gazdasági érdek nem lehet előbbre való hosszú távú közösségi érdekeknél, maradjon egyben a társaság vagyona, és hogy gazdaságilag sem indokoltak a tervezett lépések.

 

Sorra nyilatkoztak, összefogtak, tiltakoztak, nyílt levelet írtak, aláírás-gyűjtésbe kezdtek az elmúlt napokban balatoni szervezetek, önkormányzatok, polgármesterek a BAHART reorganizációs, azaz átalakítási terve miatt. A terv készítői egyebek közt a járvány miatt kialakult rendkívüli helyzetre hivatkoztak, amelyben gazdaságossá kell tenni a nehéz helyzetbe került céget. Cikkek jelentek meg arról, hogy ez lépés a csődtől menti meg a hajózási társaságot, amely kompüzletágának csökkent a forgalma, és a menetrendi- valamint sétahajózási szezonját se tudta még beindítani.

 

A balatoni polgármesterek, civilek eddigi nyilatkozatainak összegzése:

–   pillanatnyi gazdasági érdek nem lehet előbbre való a hosszú távú közösségi érdeknél, ami a cég egyben tartása, kikötőinek közösségi tulajdonban tartása

–   gazdaságilag nem indokolt a tervezett eladások, bérbeadások zöme, mert:

1.) Csőd-helyzetről a helyiek nem tudnak, hiszen a BAHART az elmúlt években eredményesen működött, és az idei bevételeit meghatározó nyári szezon még nem kezdődött el.

2.) A balatoni hajózás fejlesztéseire 12,6 milliárd forintot irányzott elő a 2016-os balatoni kormányhatározat 2020-ig, amire évek óta vár a társaság. A tervezett reorganizációhoz jóval kevesebb összegre van szükség, nem indokoltak tehát az eladási elképzelések. (6,6 milliárd forintnyi forráshoz jutott hozzá a BAHART tavaly, de nem fejlesztési támogatásként, hanem állami tőkeemelésként. Így lett az állam az addig 21 tóparti önkormányzat kezében lévő BAHART többségi tulajdonosa. Az állami tulajdonjog gyakorlója, az MTÜ egyéb fejlesztési programjai – köztük a balatoni strandfejlesztő és csúszdafejlesztő programok – a járvány helyzet ellenére tovább futnak, a BAHART-ot viszont az ígért támogatás helyett vagyona részleges eladásával tervezik fejlesztési forráshoz juttatni.)

–   a közösségi tulajdonú kikötők eladásával úgy járhat a Balaton-régió, mint a kempingek esetében történt: magánkézbe kerülésük után még jobban beépül a tópart, majd lezárják a közforgalom elől.

 

A felszólalók sérelmezték, hogy:

– Nem egyeztették a terveket sem a kisrészvényes balatoni önkormányzatokkal, sem más balatoni szervezetekkel.

– A többségi tulajdonos figyelmen kívül hagyta a régió önkormányzatait, valamint a régió 22 civil szervezetét tömörítő szövetségek kéréseit, és változtatás nélkül, egyedüli szavazatával elfogadta a BAHART átalakításáról készített terveit.

– Az állam többségi tulajdonossá válásával ez év elején leváltották a korábbi, balatoni illetőségű igazgatósági és felügyelőbizottsági tagokat mandátumuk lejárta előtt, és helyükre zömmel a régiótól távol élőket neveztek ki a korábbi tiszteletdíjak duplájáért, triplájáért.