Az Országgyűlés hétfői ülésén több balatoni témában is faggatták a képviselők a kormányt az azonnali kérdések idején, amelyekről az MTI készített összefoglalót.
Bahart-ügy
Potocskáné Kőrösi Anita (Jobbik) azt kérdezte, hogy a Balatoni Hajózási Zrt. (Bahart) reorganizációs tervét tárgyalta-e a cég felügyelőbizottsága (fb). Ha nem, a terv nem felel meg a hatályos jogszabályoknak, az elfogadása pedig törvényellenes volt – mondta, érdeklődve a Bahart igazgatóságába és felügyelőbizottságába delegálandó siófoki jelöltek helyzetéről is. (A Bahart-részvényes Siófok eddigi jelöltjeit az igazgatósági tanácsba nem fogadta el a tavaly többségi állami tulajdonba került hajózási társaság új vezetése – a szerk.)
Fónagy János nemzeti vagyonnal kapcsolatos parlamenti ügyekért felelős államtitkár azt válaszolta: az fb-ülésen történteknek utána kell néznie, azt azonban jelezte, hogy a Magyar Turisztikai Ügynökség, a Bahart többségi tulajdonosa nem vitatja Siófok jelölési jogát a cég igazgatóságába, ám a jelöltek egyike esetében összeférhetetlenség merült fel, másikuknál pedig szakmai nézetkülönbség áll fenn. Az fb-jelölttel kapcsolatban nincs vita.
Emelkedő strandbelépők
Kocsis-Cake Olivio (Párbeszéd) szóvá tette, hogy a Balatonnál egyre több önkormányzat emeli a strandbelépők árát, az ingyenes strandokat pedig fizetőssé teszi. Fonyód fideszes polgármestere, Hidvégi József arra hivatkozva tette fizetőssé a strandot, hogy a kormány sok pénzt vett el tőlük a járvány miatt – közölte. Tervezik, hogy jutalmazni fogják azokat az önkormányzatokat, amelyek szabadstrandot tartanak fent, új szabadstrandot nyitnak, vagy csökkentik a belépők árát? – kérdezte.
Tállai András, a Pénzügyminisztérium parlamenti államtitkára közölte, a járvány elleni védekezés költséges feladat, ezért az országban mindenkinek szolidárisnak kell lennie egymással, a kormánynak, a vállalkozásoknak és az önkormányzatoknak is. Azoknak az embereknek, akik eddig ingyen jutottak be a strandra, jó hír, hogy nem kell idegenforgalmi adót fizetni most, mert azt az állam fogja megfizetni az önkormányzatnak – mondta.
Az M7-esen kialakuló dugók
Steimetz Ádám (Jobbik) azt kérdezte milyen konkrét intézkedéseket tesz a kormány az M7-esen kialakuló dugók ellen, és hajlandóak-e az utat háromsávosra bővíteni? A többi közt felvetette, időszakosan nyissák meg a leállósávokat, népszerűsítsék a tömegközlekedést olcsóbb vonat- és buszjegyekkel. Hamarosan ugyanis napi 90 ezer ember fogja használni az M7-est a közútkezelő adatai szerint. Évek óta visszatérő problémáról van szó, óriás dugók nehezítik meg a Balatonra jutást és a visszautat – mutatott rá az ellenzéki képviselő.
Bodó Sándor, az ITM államtitkára válaszában elgondolkodtatónak tartotta, hogy a mostani helyzetben az a legnagyobb problémája a képviselőnek, hogy dugó van az utakon. Nagyon fontos, hogy az országban ne csak a balatoni, hanem más utak is fejlődjenek – hangsúlyozta. Kitért arra, hogy a felújításoknál, karbantartásoknál a turisztikai időszakot figyelembe veszik. Az államtitkár nem tudta megígérni, hogy nem lesznek dugók az M7-esen a nyári időszakban, szavaiból kiderült, arra kell számítani, hogy lesznek. Ha csak annyi áldozatot kell hozni, hogy többet kell várakozni az utakon, ez ne okozzon fejtörést – javasolta.