Nem a Balatonra való az elsüllyedt Balatoni Kis Kotró (Világgazdaság)

Eredeti dokumentumai szerint nem is dolgozhat a Balatonon a közelmúltban a tóban elsüllyedt kotróhajó – legalábbis ez derült ki miután a Világgazdaság megkeresésére, Budapest Főváros Kormányhivatala ellenőrzési eljárást indított a tényállás tisztázása érdekében.

A kormányhivatal tájékoztatása szerint a viharban elsüllyedt kotróhajó, a Balatoni Kis Kotró (BKK-1) nevű, úszómunkagép okmánya szerint a 3-as zónába sorolt belvizeken dolgozhat. A Balaton viszont 2-es, vagyis nagyobb hullámzónába van sorolva, és nem véletlenül, amit az élet is bebizonyított, hiszen a hajó el is süllyedt. Vagyis a Balatoni Kis Kotró nevű hajó a kormányhivatal által fellelt dokumentáció alapján nem dolgozhatna a Balatonon.

A Világgazdaság írása szerint hajózás biztonsága érdekében a víziutakat időjárási és hullámjellemzőik szerint e rendeletben meghatározott négy hajózási zóna egyikébe kell sorolni. Víziút hajózási zónába sorolása az 5 százalékos valószínűségű legnagyobb hullámmagasság alapján történik.

Az eset hatósági kezelése azért is különösen érdekes, mert sem a katasztrófavédelem sem a helyi rendőrség nem volt értesítve az eset után. A feltételezhetően egyedi engedélyt kiadó – vagyis a nemzetközi jog által rögzített zónabesorolásokat is felülbíráló – Országos Vízügyi Főigazgatóság (OVF) tájékoztatása szerint nem volt havária helyzet, a tóba nem került szennyeződés. Sőt, a kotrógép a vízből való kiemelése után ismét munkába állhatott.

Az OVF korábban a Világgazdaságnak azzal indokolta a kotrógép elsüllyedését, hogy nincs biztonságos kikötésre alkalmas hely, ezért a kotrást végző hajók vihar esetén is a nyílt vízen kénytelenek horgonyozni. Mint írták „2020. szeptember 27-én az éjszakai órákban a viharos szél okozta hullámzásban a Béta-Q Kft. tulajdonában álló Balatoni Kis Kotró (BKK) az oldalára borult, majd elsüllyedt. Mentését még az éjszaka folyamán megkezdték, kiemelésére – a BAHART hajója és úszó daruja segítségével – 2020. szeptember 30-án került sor.”

Az OVF tájékoztatás szerint a kiemelést követő szervizelés után a szakemberek meggyőződtek róla, hogy a kotró üzemképes és a működtetése vízminőségi veszélyt nem jelent, ezért 2020. október 7-től a BKK újra munkába állt és folytatja az iszapkotrást.