Mennyi vizet veszít a Balaton, ha hajókat hoznak fel a Sión?

Több hajó is – köztük a BAHART 5,7 milliárd forintért elkészült két kompja és két katamaránja – szeretne eljutni a Balatonra vízi úton, a Sió-csatornán keresztül. Az önkormányzatokat tömörítő Balatoni Szövetség elnöksége az illetékes vízügyi igazgatóság vezetőjét faggatta arról a legutóbbi ülésén, mennyi vizet kell leereszteni a Sió hajózhatóvá tételéhez, ki dönti el, hogy megnyitják-e ezért a Sió-zsilipet, és hogy mikor.

 

Az ülésen résztvevő Dr. Csonki István, a Közép-dunántúli Vízügyi Igazgatóság (KDTVIZIG) vezetője a polgármesterek kérdéseire válaszolva elmondta, az előrejelzések azt mutatják, hogy a Balaton átlagos vízállása az üzemi vízszintmaximum, vagyis 120 centiméter közelében lehet májusra. Az Országos Vízügyi Főigazgatóság álláspontja az, hogy csak a 120 centiméter feletti vízállásból engedhető le a víz, de nem mi vagyunk a döntéshozók – szögezte le az igazgató.

Elmondta azt is, hogy a Sió hajózhatóvá tétele mintegy 10 centiméternyi vízszint-csökkenést jelent a Balatonnak, mivel több hídnál is meg kell állniuk a vízi járműveknek, levenni-, és ráereszteni a vizet a továbbjutásukhoz.

Sziszenstein Ferenc, a KDTVIZIG hajózási üzemeltetési vezetője a balatonfüredi ülésen kifejtette, hogy a 9 méter széles hajók közlekedését lehetővé tevő Sió-csatorna, mint hajóút paramétereinél lényegesen nagyobb hajóknak kellene eljutniuk a Balatonra. Magasak is ezek a hajók, ezért a vizet az útvonal mind a 25 műtárgyánál be kell állítani az átjutáshoz. Háromnál való átkelés jelent majd mindenképpen problémát, egy hidat pedig el is kell bontani, hogy feljussanak a hajók – mondta. Arról is beszélt, hogy több mint két nap, mire a Sió vízkormányzásának hatása elér egy távolabbi hídig, így több mint egy hétig is eltart a művelet, vagyis a vízeresztés, ezért számolnak ekkora vízszintcsökkenéssel a tónál.

A polgármesterek részéről elhangzott, hogy politikai vihart is okozhat, ha a Balaton vízeresztését 130 centiméteres átlagos vízállás alatt megkezdik.

Információk szerint a BAHART (Balatoni Hajózási Zrt.) hajóinak szétszedése, és szárazföldön szállítása nagyobb költséget jelentene, mint a beszerzésük. Vagyis ahhoz, hogy az idei nyári szezonra megérkezzenek a Balatonra az új kompok, katamaránok, rendkívül sok csapadékra lenne szükség, amiről egyelőre csak a remények szólnak.