Megállapodás közelben a BAHART: szűk az önkormányzatok mozgástere

A Balatoni Hajózási Zrt.-ben (BAHART) tulajdonos önkormányzatok a holnapi határidőig minden bizonnyal elfogadják az állami ajánlatot a tőkeemelési kötelezettségük elengedéséről, cserébe az államnak átadott 35 százaléknyi részesedésért, hiszen nincs sok mozgásterük – értesült a hirbalaton.hu.
Intenzív tárgyalás zajlik a BAHART-ban tulajdonos önkormányzatok és a nemzeti vagyonkezelő képviselői között az utolsó pillanatokban is a szerződési feltételekről, de az állami ajánlat elfogadása nem lehet kétséges.
A hirbalaton.hu értesülései szerint az állami oldal korábban már jelezte, hogy tulajdonosi részesedést akar a 4 milliárd forintos törzstőkéjű BAHART-ban a beígért 12,6 milliárd forintos fejlesztési forrás biztosításáért. Ha pedig így van, az önkormányzatok tulajdoni hányada úgyis töredékére apad a társaságban, akkor is ha kifizetik az 1,42 Milliárd forintos tőkeemelési kötelezettségüket. Így kézenfekvő, hogy inkább elfogadják az állami ajánlatot ennek elengedéséről – annál is inkább, mert az érintett önkormányzatok többségének kormánypárti vezetése van.
A tóparti, kikötővel rendelkező balatoni önkormányzatok még a 2008-as ingyenes vagyonjuttatáskor vállalták a tőkeemelést, amikor a korábban megszerzett 51 százalékos tulajdoni hányaduk mellé megkapták a maradék 49 százalékot is. Mivel az önkormányzatok általában híján vannak forrásoknak, a kötelezettség teljesítését az elmúlt években többször elhalasztották, a 2019. január 25-én megjelent kormányhatározat azonban már nem újabb halasztási lehetőségről, vagy feltétel nélküli elengedésről szólt.
Az érintett önkormányzatok általában sérelmezik, hogy az elmúlt hónapokban elakadt az ügy tárgyalása az állami oldallal, majd alig pár napjuk maradt az új ajánlat megtárgyalására, módosítására, elfogadására.
Háttér: egybe szeretnék tartani a stratégiai céget
Az önkormányzatok korábban azért kérték tulajdonba a BAHART-ot, hogy így garantálják a Balaton-régió stratégiai cégének egyben tartását, megakadályozva a cég nyereséges üzletágai, értékes ingatlanjai kimazsolázását. A részvényeket is csak egymás közt adták-vehették. Kérdés, hogy erre az állam tud-e, akar-e garanciát adni. Másfelől az önmagában veszteséges személyhajózásért felelő, és vonzó kikötőlánccal rendelkező társaság komoly fejlesztési forrásokra szorulna, hogy behozza a több évtizedes lemaradását, amelynek biztosítására az önkormányzatok részéről aligha lenne esély.