Felhívást tett közzé az MTÜ balatoni kikötők építésére és bővítésére (napi.hu)

A Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) 4 milliárd forintos felhívást tett közzé balatoni kikötők építésére és bővítésére. Lesz hol feltölteni a méregdrága elektromos hajókat – írja a napi.hu.


Egy nappal az önkormányzati választások után, október 14-én már meg is jelent az MTÜ felhívása balatoni kikötők építésére vagy bővítésére. Erre a célra 4 milliárd forint vissza nem térítendő támogatást szán a turisztikai ágazat kormányzati szervezete és várhatóan ebből a keretből 5-8 projektet fognak támogatni. A cégek és önkormányzatok november 15-től december 16-ig pályázhatnak minimum 100 millió, maximum egymilliárd forint támogatásra, a kikötőknek pedig 2023. november 30-ig kell elkészülniük.

Persze nem akármilyen kikötők épülhetnek, hanem olyan hálózat, “mely az elektromos hajók számára is megteremti a lehetőséget a Balaton teljes körű bejárására” – szerepel a felhívásban. A fejlesztést követően a kikötőkben minimum 40 hajóhelynek kell lennie és egész évben fogadniuk kell a hajókat. Nagyon szigorú az elbírálás: 100-ból legalább 60 pontot kell szerezni a sikerhez, pontot ér például, ha helikopter is le tud szállni, illetve ha legalább 4 kikötővel köt együttműködési megállapodást a pályázó.

Legutóbb a 24.hu írt arról, hogy ha minden jól megy, 20-30 millió forintos elektromos luxusjachtok lephetik el a Balatont, legalábbis már készül az infrastruktúra, startolnak az e-kikötő fejlesztések.

 

Egy kicsit luxus

Ezer elektromos hajó lehet a Balatonon egy évtized múlva – jósolta a Világgazdaságnak 2016-ban Viszkei András, az e-hajógyártó Aqwia Kft. alapítója. Ez elég gyors tempó lenne, figyelembe véve, hogy a 6-7 ezer balatoni hajóból 300-400 körüli az elektromos járgányok száma. A lap ebbe beleszámított mindent a motorcsónakra utólag szerelt villanymotoros járműtől a 12 méteres elektromos jachtig. Az árak az autópiachoz hasonlóan alakulnak, a 3-4 millió forintos kategóriától a luxusmodell felé haladva a határ a csillagos ég. Az Aqwia egyre jobban teljesít: 2018-ban már 582 millió forint bevétel mellett 48 millió forintos profit jött össze. A cég 291 millió forint támogatást kapott 2013-ban az elektromos hajócsalád prototipusainak fejlesztésére. Szintén Viszkei érdekeltsége a Balatonfői Yacht Club (BYC) is, amely egyszerre kikötő, étterem és panzió.

 

Inkább máshol

Több településen (Siófok, Balatonkenese) már tiltakozott a lakosság a kikötők építése, bővítése ellen. “A szabad-kikötő megépítését nem szándékozzuk megakadályozni, hanem annak megvalósítására más helyszínt javasolunk. Balatonkenesén több kikötő létezik, így ott bármelyikhez kapcsolódóan lehetőség van szabad-kikötő létesítésére. Legyen ez a terület továbbra is a kispénzű vízi sportot űzők és a balatoni panorámát csodálni szerető embereké” – írta egy kenesei üdülő egyesület. Tiltakozó levelüket a Miniszterelnökségnek küldték el. A kikötőépítéssel szemben lakossági ellenállás szerveződött Siófokon is, sokan nemcsak az ötletet fogadták ellenérzésekkel, hanem azt is, hogy semmilyen lakossági fórumot nem tartottak az ügyben.

A teljes cikk itt olvasható.