Különleges gyűjtemény áll egy balatonboglári férfi udvarán (hellovidek.hu)

A magyar ipartörténet különleges darabjait tartja saját háza udvarán Molnár Balázs, aki nemrég kitüntetést vehetett át a mezőgazdasági gépek megőrzése érdekében végzett tevékenységéért. A gépgyűjtők között széles körben ismert és elismert balatonboglári férfi olyan ereklyét is őriz, melyekből hazánkban alig akad néhány példány vagy éppen nincs is több belőle. Egy-egy traktorhoz filmbe illő módon jutott hozzá a gyűjtő, s van olyan régi masina is a birtokában, melynek felújítása három évbe telt. Az egyik relikvia több mint száz esztendős, de még ma is beindítható.

Az eredetileg fakitermeléssel foglalkozó Molnár Balázs gyűjtői szenvedélye régre nyúlik vissza. Mint azt az Agrárszektornak elmondta, a traktorok saját munkája kapcsán kerültek előtérbe, ám a kiállított darabok csupán pár alkalommal szolgáltak munkaeszközként számára. A gyűjtő az évek alatt nagy tapasztalatot szerzett, a gépek teljes szétszerelését, javítását és összeszerelését saját maga végzi, csupán a fényezésben és a fülkés traktorok üvegezési feladataiban kér segítséget más szakemberektől. Gyűjteményében 23 Dutra traktor található meg, melyek közül csupán egyetlen példány nem üzemképes, sőt két jármű még műszaki vizsgával is rendelkezik. Ám nem lenne teljes Balázs portfóliója, ha nem lenne a Dutrák elődjéből és utódjából is legalább egy-egy darab, így egy régi Hofherr traktort, illetve egy Rába-Steiger 250-est is megmentett az idő vasfogától. Utóbbi is bármelyik pillanatban munkára fogható lenne, persze nem célja az ilyen jellegű hasznosítás. A régi traktorok mellett azonban akadnak igazi ritkaságok is Balázs múzeumában. A gyűjtő tudomása szerint csupán hét működő gőzgép van hazánkban, melyekből egy az ő gyűjteményében található meg. A ritka masina 1908-ban készült a magyar királyi gépgyárban. Ám a legnagyobb szakmai kihívást és fejtörést a Nicholson malommotor jelentette, hiszen közel három és fél évnyi, sok fejtöréssel járó munkájába került, mire sikerült újra működőképes állapotba hozni a régi szerkezetet. A balatonboglári gyűjtő elmondta: utóbbi a hazánkban elsőként gyártott dízelmotorok egyike, s ebből a példányból csupán egy darab létezik Magyarországon információ szerint.

A cikk folytatása itt elolvasható.