Kiszorítják a nagy hajók a kisebbeket a Balatonon (vg.hu)

Sikeres volt idén a vitorlásszezon, ez a balatoni, a velencei és fertő-tavi régió esetében is elmondható, annak ellenére, hogy a Velencei tavon voltak problémák az alacsony vízállás miatt. Sokan kaptak kedvet a járvány miatti bezártság után, hogy kipróbálják a vitorlázást, ezt az aktivitást a charter vállalkozások is érzékelték, némelyiknél várólista alakult ki – mondta a VG-nek Szépvölgyi István, a Magyar Vitorlás Akadémia ügyvezetője.

A szakember elmondása szerint a túravitorlázók létszáma nagyjából megegyezett a tavalyival, ugyanakkor idén nem kellett csúsztatni a szezon kezdését járványügyi okok miatt, így viszont a nagy, dömping szerű hullám is elmaradt. Ez azonban nem jelentett problémát, inkább egy kiegyensúlyozott keresletet eredményezett, és megszűnt a hétvége központúság is.

Tavaly a járványügyi korlátozások miatt azok is a hazai tavakon vitorláztak, akik egyébként a tengerre szerettek volna menni, ez a közösség idén már eljutott az Adriára. Az viszont továbbra is elmondható, hogy sokkal és egyre nagyobb vitorlások láthatók a Balatonon, ma már vannak 50 lábas hajók is, holott néhány éve még a 25-35 lábas vitorlások voltak a legnagyobbak a tavon

– emelte ki Szépvölgyi István. A hajók méretének növekedése azonban több problémát is magában hordoz, több helyet foglalnak az amúgy is szűkös kikötőkben, kiszorítva onnan a kisebb hajókat és növelve a kikötők férőhelyhiányát.

A Magyar Vitorlás Akadémia egyébként idén tavasszal felmérte a marinákat és frissítette a 2018-ban létrehozott Kék Csillag Kikötőminősítési rendszert. A tapasztalatok szerint az elmúlt években komoly fejlődésen mentek keresztül a kikötők, összességében javul az infrastruktúra. A Magyar Vitorlás Akadémia vezetője szerint a hazai kikötők infrastruktúrája közelíti a Nyugat-európai színvonalat, több már el is éri azt. A legjobb minősítést a balatonfenyvesi Fenyves Yacht Club érte el, a második az alsóörsi Alsóörs Marina, a harmadik pedig a balatonlellei BL Yachtclub lett. Jelenleg is három nagy kikötő-beruházás van folyamatban a Balatonnál, a bővítések új kikötőhelyeket is jelentenek majd.

Évek óta nincs elég kikötőhely, továbbra is hosszúak a várólisták, és az idei szezont az is nehezítette, hogy a rekonstrukció alatt álló marinák nem fogadtak vitorlásokat

– hangsúlyozta Szépvölgyi István. Hozzátette, mindegyik fejlesztés úgy megy végbe, hogy kivitelezés semmilyen, vagy csak nagyon minimális kárt okoz a Balatonnak, ugyanis nem beépítés történik.

A szakember elmondása szerint a következő vitorlásgeneráció is lelkes, a Balaton környéki táborok tele voltak, és a visszajárók mellett sok új belépőről is beszámoltak az iskolák. A táborok nem drágultak, legfeljebb a költségek (például üzemanyag) mértékének megfelelően. A charter piacon sem volt lényegében drágulás, az árak csak a flották újítása miatt módosultak: a cégek a keresletnek megfelelően egyre nagyobb hajókkal dolgoznak, amelyek magasabb árkategóriájú szolgáltatást képviselnek. Így a napi bérlés akár a 200 ezer forintot is elérheti, persze a kisebb, régebbi hajók már ennek töredékéért is elérhetők.