Kell-e tartani a nagyobb arányú bioetanol miatt meghibásodásoktól? (zaol.hu)

Már tavaly riadalmat keltettek az autósok körében a magasabb bioetanol-tartalmú üzemanyagról érkező információk. A környezetvédelem érdekében frissen bevezetett üzemanyag ugyanis a hírek szerint egyes, régebbi típusú gépjárművek motorjának nem használ. A zaol.hu egy szakembertől kérdezte, kell-e tartani valamitől a változás okán?


– Mennyire tartsunk a meghibásodás veszélyétől? Van-e a kiküszöbölésére műszaki megoldás? – tették fel a kérdést Fatér Imrének, az Auto Fatér vezetőjének.

– Olyan nagyon azért nem kell tartani szerintem az új üzemanyag okozta meghibásodástól – kezdte a szakember. – Azok a hírek, amelyek erről szóltak, véleményem szerint a legrosszabb esetet veszik figyelembe. Egyébként a műszaki előrejelzések szerint ha majd elváltozást okoz bizonyos régi típusú motorokban az E10-es 95-ös benzin, az elsősorban az üzemanyag-ellátó rendszerre és az azzal kapcsolatos tömítésekre terjedhet ki, mert ezek közvetlenül érintkeznek az üzemanyaggal. Kiszáríthatja a régi gyártású tömítőanyagokat, és ezáltal keletkezhet meghibásodás. Valószínűleg óvatosságból bocsátották előre ezt az információt, de olyan minimális arányban növelték az üzemanyagok bioetanol-tartalmát, hogy rövid időn belül nem kell emiatt meghibásodástól tartani. Az is elképzelhető, hogy ezzel a környezetvédelmi célú lépéssel arra is hatni akartak, hogy az emberek ne vásároljanak kimustrált, régi autókat, inkább újabb típusokat.

Természetesen azt senki sem meri kijelenteni, hogy a régi kocsikban az új üzemanyag nem okoz majd problémát, és azt sem tudni, hogy mikor. Internetes oldalakon egyébként gyártási idő és típus megjelölésével közölték már azokat az autótípusokat, amelyek esetében problémát okozhat az új benzin.

Az egyik üzemanyagtöltő állomáson, ahol már kint van a kútfejen az E10-es jelzés, elmondták: akik nagyon félnek az E10-estől, vehetnek 100-as oktánszámú prémium üzemanyagot – literenként 450 forint körüli áron.

– Egyáltalán nem félek a változástól, legtöbbször eddig is Ausztriában tankoltam, ott már régóta E10-es benzint lehet kapni – mondta a kilenc­éves Nissanját tankoló Nagy Gábor.

 

Mi a helyzet a kerti kisgépekkel? 

Németh János, az egerszegi Hecht szerviz munkatársa közölte: a kisgépek esetében szintén nem rövid idő alatt, de véleménye szerint az autóknál hamarabb tapasztalható majd meghibásodás. Mint közölte, ott ugyancsak a gumitömítések elhasználódására, és annak okán elsősorban a porlasztók eltömődésére lehet számítani. Ilyen esetben nincs mit tenni, szakemberhez kell vinni a gépet – írja a zaol.hu..