Csakis az erdőgazdálkodási célokat szolgáló járművek használhatóak az erdőkben. Habár jogszabály tiltja, a motorosok előszeretettel hajtják a quadot, endurót és a krossz motorokat a fák között. Pedig a tiltás célja egyértelmű: a természet megőrzése és a környezeti károk minimalizálása – írja a sonline.hu.
A jó idővel párhuzamosan megjelennek a motorosok is, de nemcsak az aszfaltutakon, hanem az erdőkben is. A jogszabályok szerint azonban ez illegális tevékenységnek minősül, csakis az esetben használható ilyen jármű, ha az az erdőgazdálkodás célját szolgálja. Ha a quaddal, enduróval vagy krosszmotorral közlekedők figyelmen kívül hagyják ezt a törvényt, azzal hatalmas károkat okozhatnak a természetben.
A motorosok még mindig nem az erdőbe valók
– Ha bemennek az erdőbe, főleg, ha elhagyják az utakat, nyiladékokat, és rámennek az erdő talajára, azzal megrongálják azt. Ott lehetnek védett növények is, akkor pedig már természetkárosításról beszélünk, míg hegyes- dombos területeken pedig ha a csapában kiugratnak, akkor egy eróziós folyamat indul el – magyarázta el a tiltás okát Mocz András, az erdőkért felelős helyettes államtitkár.
De a hanghatás sem elhanyagoltató, hiszen az erdőben történő motorozás megtöri a természet normális csendjét, amely a növényeknek, és az állatoknak is egyaránt fontos. Sőt, az erdő közelében lévő települések lakosait is zavarhatja a hangos zaj, ami ezzel a sporttal együtt jár.
Mindemellett pedig baleset- és életveszélyes is lehet motorozni az erdőben, ahol az erdészek gyakran szállítanak fát, nagyobb gépjárművekkel. Ha véletlenül egy ilyen teherautóval ütközik a motoros, abba akár bele is halhat. Ugyanez igaz arra az esetre is, ha egy állat lép ki a sűrűből a motor elé.
– Nem megoldott az egyelőre, hogy a motorosok is élvezzék a sportot, ugyanakkor a természet rendjét se zavarják. Térségenként lehet abban gondolkozni, hogy erre kijelölt útvonalat jelöljenek ki, ugyanakkor annak kialakítása, fenntartása és működtetése nagyon magas költséggel jár. Az erdő igénybevétele a motorosok számára nem véletlen nem engedélyezett. Mi arra kérjük őket, hogy fogadják el és értsék meg, hogy az erdő használatába a motorozás nem tartozik bele – tette hozzá Mocz András.
Mindemellett nemcsak az erdei állatokra lehet veszélyes és halálos a nagy hanghatás, de a földutakon lovagolókra is.
– A motorosok általában hirtelen tűnnek fel, ráadásul nagy zajjal, ez egy kezdő lovasnál nagy problémát tud okozni, mert ha egy ló megijed, elszalad, akkor általában megy utána az összes többi. Tehát ha egy ló megijed és kint vannak négyen, öten, megindul az összes- mondta el Meiszterics László, a Meistro Lovastanya tulajdonosa.
De mit is lehet tenni, ha hirtelen megijed a ló egy közeledő motor zajától?
– Ilyenkor el kell terelni a ló figyelmét, rövid szárra kell fogni, és egy másik irányba kell fordítani. A lényeg az, hogy a ló érezze törődnek vele és biztonságban van. Akkor megnyugszik. Hosszútávon viszont célszerű a motorosokkal jóban lenni, mert elkerülhetetlen a találkozás. Mi előre szoktuk kézzel jelezni nekik, hogy kicsit óvatosabban közlekedjenek, ha közreműködőek, meg szoktuk nekik köszönni – emelte ki a lovas, aki leszögezte azt is: érdemes arra törekedni, hogy a megoldásokat keressük a motorosok és a lovasok között.
Egy ilyen megoldás lehetne, ha valóban egy kijelölt pályán tudnák űzni a terepmotorozást, így az erdő békéje is megmaradna.