Fiatalok a Balaton turizmusáért – átadták a CheckINN Turisztikai Innovációs Verseny díjait (turizmus.com)

2024 szeptemberében több újdonsággal indult a hatodik alkalommal megrendezett CheckINN Turisztikai Innovációs Verseny. Az egyetemistáknak szóló megmérettetés kiemelkedő szerepet játszik a fiatalok tehetséggondozásában, hiszen a program nem csupán egy klasszikus ötletverseny: a kihívást egy intenzív mentorprogram is kíséri, amely során neves turisztikai szakemberek segítik a hallgatókat a projektalapú gondolkodás elsajátításában, melynek eredménye minden jelentkező esetében egy kézzel fogható innovációs stratégia. 

A három fordulóból álló diákverseny 2024-ben a VisitBalaton365 Nkft. desztinációmenedzsment szervezettel történő szakmai együttműködésben valósult meg. A hallgatók idén először nem csupán háromfős csapatokban, de egyénileg is pályázhattak egy maximum 3 perces videóval, amiben bemutatták, milyen innovációval járulnának hozzá a Balaton turizmusának fejlesztéséhez.

A versenybe több, mint 100 hallgató, közel 50 pályázatot nyújtott be, amelyek közül 10 pályamű jutott tovább a bírálók pontozása alapján. A második fordulóban benyújtandó innovációs stratégiájukat a hallgatók olyan mentorok bevonásával dolgozták ki, mint Ifi-Valde Orsolya, a Paloznaki Jazzpiknik alapítója, Hegedűs Attila turisztikai tanácsadó, H. Horváth Orsolya turizmus- és marketing szakértő, valamint Lobenwein Norbert, a SopronFest és a Strand alapítója.

A csapatok a második forduló során Komár Zita egyetemi adjunktus és kommunikációkutató segítségével készültek fel ötletük bemutatására. Erre január 15-én került sor a Balatonfüredi Kongresszusi Központban rendezett pitch eseményen, ahol a zsűri élőben is értékelte az ötleteket a 100 fős szakmai közönség előtt.

A verseny győztesei a február 1-jén megrendezett 32. Turizmus Évadnyitó Gálán vehették át elismeréseiket Guller Zoltántól, a Magyar Turisztikai Ügynökség elnökétől és Rázga-Ilyés Noémitól, a CheckINN innovációs programigazgatójától.

A díjnyertes ötletek idén két kategóriából kerültek ki. A CheckINN verseny idén először tette lehetővé az egyéni jelentkezők indulását – és ez az újítás, rögtön meg is hozta az első egyéni győztes indulót a „Balaton Mindenkinek!” kategóriában.

A “Balaton Mindenkinek!” kategória a Balaton célközönségének bővítésére, új célcsoportok megszólítására fókuszált. A legmagasabb összpontszámot a balatoni tolerancia napokat kezdeményező “Az emberarcú tó” ötlete kapta. Az innováció megálmodója, Veresegyházi Richárd, az Eötvös Loránd Tudományegyetem hallgatója az akadálymentes, mindenki számára elérhető Balatont vizionálta.

A szolgáltatókat, az önkormányzatokat és a társadalmat széles körben bevonó koncepcióban számos Balaton menti településsel történne az együttműködés, melynek célja felhívni a figyelmet a speciális bánásmódot igénylők és fogyatékkal élők elfogadására és turizmusba történő bevonására.  A projekt továbbá szorgalmazza a téma iránti társadalmi érzékenyítést és, hogy “a toleranciát nem elfogadottá, hanem divattá hivatott tenni” – fogalmaz az ötletgazda.

Az “Élmények egész évben!” kategória célja olyan ötletek bemutatása volt, amelyek egész éven át alkalmasak a Balaton turisztikai térségben kikapcsolódást nyújtani a vendégek számára. A kategória legeredményesebb formációjának a Legends of the Lake csapata bizonyult. Antal Botond, Bary Félix és Buzás Bence, a Budapesti Corvinus Egyetem hallgatói nem csupán egy alkalmazást, hanem egy küldetést is kitűztek maguk elé. Céljuk eszközt és lehetőséget adni az utazók számára a régió újra-felfedezésére, amely összeköti a múlt meséit a jelen technológiájával, miközben új lendületet ad a balatoni turizmusnak az év minden időszakában.

Ezt egy olyan gamifikációs (játékelemekkel gazdagított, pontgyűjtésen és küldetéseken alapuló) projekttel valósítanák meg, ahol a játékosok telefonjuk segítségével fedezhetnék fel a Balaton kincseit. Számos történetet és hozzá kapcsolódó kihívást integrálnának a programba.

A kezdeményezés segítségével a turisták mélyebb betekintést nyerhetnek a régió kincseibe, a helyiek pedig büszkén oszthatnák meg történeteiket a világgal. A Balaton ikonikus helyszínei új történetekkel telnek meg, a legendák pedig játékos küldetésekké alakulnak.

A CheckINN program pályázatai jól példázzák azt az innovatív és fenntarthatóságra épülő  hallgatói szemléletet, amely inspirálhatja a Balaton térségének turisztikai megújulását.

A nyertes ötletek, mint például az akadálymentesítési kezdeményezés és a modern technológiát használó élményszerzés olyan újszerű megoldásokat kínálnak, amelyek kiemelt szerepet játszhatnak a szezonalitás oldásában.

A CheckINN verseny győztes hallgatói fejenként nettó 1.000.000 forint ösztöndíjban és további mentorációban részesülnek a CheckINN Turisztikai Innovációs HUB és a Magyar Turisztikai Szövetség Alapítvány jóvoltából.

A díjazottak fejlődéséről a CheckINN hivatalos kommunikációs csatornáin keresztül értesülhetnek az érdeklődők.