Felújításra szorul a Balaton első sürgősségi mentőhajója, a Rupert (likebalaton.hu)

Több száz ember életét mentette meg a Balatonon a Rupert. A Vízimentők Magyarországi Szakszolgálata (VMSZ) 14 éve használja a sürgősségi mentőhajót, amely a nyári szezonban a nap 24 órájában áll készen a riasztásra. Most felújításra vár, és a remények szerint jövőre a főszezonban újra munkába állhat – írja a likebalaton.hu, a VMSZ közösségi oldalán megjelentek alapján.

 

Ha életmentésről van szó, akkor a Rupert egy igazi megbízható társ, írja bejegyzésében a VMSZ – Vízimentők Magyarországi Szakszolgálata. A vízi jármű 2008 szeptemberében állt szolgálatba. Ez a Balaton első első sürgősségi mentőhajója, amely több száz ember életének megmentésében volt a vízimentők segítségére.

Te is támogathatod

– Mára sok kisebb-nagyobb baja lett, azonban ezeket mind meg tudjuk javítani a saját szakembereink, valamint külsős szakik segítségével a műhelyünkben. A javítási munkálatokról folyamatosan beszámolunk, hogy együtt örülhessünk RUPERT SMH teljes megújulásának – olvasható az egyesület Facebook oldalán.

“Akik úgy érzik, hogy szeretnének részesei lenni az első hazai sürgősségi mentőhajó (SMH) felújításának, azok lehetőségeik mértékében anyagi támogatást nyújthatnak úgy, hogy az egyesületünk bankszámlájára a cél megjelölésével (RUPERT felújítása) pénzadományokat küldhetnek” – írják a vízimentők a bejegyzésben.

Mit kell felújítani?

A felújítás alatt a következő munkálatokat végzik:

  • A hajó teljes aljának gépi gélmarása (ozmózis miatt).
  • A hajó rugalmas oldalának, azaz a felfújható hurkájának teljes körű felújítása.
  • A navigációs és kutató műszerek teljes cseréje.
  • Az elektromos rendszer felülvizsgálata.
  • Külső héjazat felújítása (festés, fóliázás).
  • És amit még nem látnak, vagyis az egyebek.

 

A Rupert sürgősségi mentőhajó (Típusa: RUPERT 32 OB Cabin) egy olyan, speciálisan mentési feladatok végrehajtására kifejlesztett hajó, amely fekvő betegek ellátására szolgáló fűthető zárt felépítménnyel rendelkezik, és 90 km/órás sebességre képes, ha baj van.

Sokszor nélkülözhetetlen a mentésben (Fotó: MTI/Varga György)

 

A hajó kialakítása és mérete lehetővé teszi a gyors és biztonságos beavatkozást bármilyen a Balatonon kialakult időjárási körülmények között. A zárható kabin és a hozzá kapcsolt webasto fűtés rendszer garantálja a bevethetőséget hideg időjárási körülmények között is, ugyanis a hideg vízből mentett személyek esetében fokozott a kihűlés veszélye. A hajó kimagasló végsebességét, amely elérheti a 90 km/h -t is a 2 db SUZUKI DF 250 TVL típusú (darabonként 250Le-s) külmotor garantálja. A motorok kialakításából, helyzetéből adódóan a Rupert nagy sebességnél és erős hullámzásban is jól irányítható.

Kis helyeken (pl. kikötőkben) történő manőverezésnél a hajóba szerelt orrsugár kormánnyal, illetve a motorok ellentétes irányú üzemeltetésével egyhelyben történő megfordulásra is képes.

Vannak olyan események ahol gyakorlatilag nélkülözhetetlen, annak érdekében, hogy a bajbajutott időben emelt szintű sürgősségi ellátást kapjon.

Például vitorlásokon, vagy menetrendi személyhajón megsérült, vagy rosszul lévő betegek, sekély vízbe fejest ugrott gerincsérültek esetén. Riasztják a hajót a strandokra, újraélesztésekhez, part menti szállodákba, nyaralókba rosszullétekhez, allergiás reakcióhoz, vagy kikötőkbe súlyos égési sérültekhez – írja a likebalaton.hu.