Feltámasztanák a Győr-Siófok közötti vasútvonalat – demonstrációs vonat indul (kisalfold.hu)

“Augusztus 25-én szombaton, a Bakonyvasút szövetség a környező önkormányzatok segítségével különvonatot szervez a Veszprém-Lepsény vasútvonal újranyitásáért. A különvonat a jelenleg járható szakaszon közlekedik, Veszprém-Papkeszi-Veszprém között” – számolt be a kisalfold.hu-nak Bödecs Barnabás, a Cuha-völgyi Bakonyvasút Szövetség elnöke.

Feltámasztanák a Győr-Siófok közötti vasútvonalat - augusztus végén demonstrációs vonat indulBudapest és Tapolca között közlekedő gyorsvonatot Balatonkenese és Balatonfűzfő között `kapta el´ a fotós. Kép: Kisalföld-archívum

 

Alacsony színvonalú közösségi közlekedés

Mint ismert, Győrből a Veszprém-Lepsény vasútvonal “ideiglenes”, 2007-es szüneteltetése óta nincs közvetlen vonat sem a Balaton északi partjának keleti oldalára, Balatonalmádiba, Balatonfüredre vagy Alsóörsre, sem a déli part fővárosába, Siófokra. A bezárásra – hivatalosan “felfüggesztésként” kommunikálták – a gyér utasforgalom volt az indok.

“Az észak-déli irányú közösségi közlekedés a térség városai között elfogadhatatlanul alacsony színvonalú, Győr-Veszprém-Siófok-Kaposvár útvonalon napi egyetlen autóbusz járatpár közlekedik, a vasúthoz a rövidebb útvonalú autóbusz járatok sem biztosítanak rendszeres és megbízható csatlakozást. Amikor lehúzták a rolót 2007 tavaszán, nem vizsgálták a rossz menetrendet, valamint azt sem vették figyelembe, hogy a Veszprém-Lepsény és Hajmáskér-Lepsény viszonylat nem kedvező fekvésű. Így az újranyitást követően Győr-Siófok vasúti tengelyben gondolkodunk, amire jelentős igény mutatkozik” – közölte Bödecs Barnabás.

Forrás: Cuha-völgyi Bakonyvasút Szövetség

 

Vonat két óránként nyáron

A Cuha-völgyi Bakonyvasút Szövetség koncepciója szerint a kialakult helyzetben a Lepsény-Veszprém vonalon a vasúti személyszállítás újraindítása a térségi és országos közösségi közlekedés következő gondjaira jelentene megoldást. Egyrészt megvalósulna a Balaton körbejárhatósága vonattal.

“Uniós forrásokból elkészült a 30-as Budapest-Gyékényes vasúti fővonal Balaton-parti szakaszának teljes rekonstrukciója, rövidesen megkezdődik a 29-es számú vasútvonal Szabadbattyán-Balatonfüred közötti szakaszának villamosítása. E vonalszakasz villamosításával egyidejűleg mind személyszállítási, mind forgalmi zavarelhárítási érdekből fontos volna és országos jelentőséggel bírna, ha a Balaton keleti medencéjének körbejárhatósága végre megvalósulna. Erre méregdrága, kisajátításokat, terepmunkákat igénylő, és a Balaton parton közvetlen környezeti terhelést jelentő új vasúti vonalszakasz építése helyett jóval költséghatékonyabb hasonló eredményre vezető megoldás lenne a 27-es számú vasútvonal Csajág-Lepsény közötti szakaszának felújítása, villamosítása.

Új beruházást csak egy, a közvetlen Siófok-Balatonfüred között közlekedő vonatok számára kiépítendő, Csajág állomásra történő bejárást kiváltó deltavágány építése jelentene. Igaz ez is elkerülhető, a mai korszerű gyors irányváltásra képes motorvonatokkal. A vonatok a nyári üdülőszezonban két óránként menetrend szerint közlekednének. Szeptembertől május végéig pedig a Balatonfüred-Budapest vonatokról lehetne Csajágon átszállni a Győr-Siófok vonatokra” – magyarázta Bödecs Barnabás.


Könnyű dízel motorkocsik

A vonal menti települések közösségi közlekedési igényeit is szolgálná az újraélesztett Lepsény-Veszprém vasútvonal.

“Álláspontunk szerint a forgalmi igényeknek megfelelő kapacitású, a hegyvidéki közlekedésre is alkalmas, 80-120 fő befogadó képességű, könnyű dízel motorkocsikat kellene közlekedtetni, melyek a nyári szezonban a megnövekedett forgalmi igények kiszolgálására egymáshoz kapcsolhatók és szinkronüzemre képesek. Ezzel a nyári időszakban Győrből mind Siófok, mind Balatonfüred állomásokra közvetlen vonatok indíthatók” – mondta Kertai Máté, a Cuha-völgyi Bakonyvasút Szövetség munkatársa.

A MÁV még nem reagált a tervre.

Be lehet szállni a kezdeményezésbe

Figyelemfelhívó különvonat indul augusztus 25-én. Aki részt szeretne venni, az info@bakonyvasut.eu e-mail címen regisztrálhat a szerelvényre. A különvonatot egy M47-es mozdony vontatja és 2 Bhv kocsiból áll majd. Felnőtteknek a támogatói jegyek 1500 forintba kerülnek. Bővebb információ ide kattintva olvasható.