A helyiektől azt kérdezték: „Akarja-e Ön, hogy Révfülöp vízparti központjában, a móló és a futballpálya közötti öblöt az eddigi funkciója helyett teljes területén 133 db vitorláshajó téli-nyári vízen tárolására alkalmas vitorláskikötővé alakítsák át, ehhez a vízbe ív alakú, az ívével a nagymólón is túlnyúló, 180 m hosszúságú, betonoszlopokkal és szádfalakkal megtámasztott, 16.000 m³ terméskövet tartalmazó kőgátat építsenek, a vízfelületre 600 m² felületen úszó-pontonokat telepítsenek, a téli vízbefagyás ellen a hajókat szivattyús vízcirkuláló csővezetékkel vegyék körül, a parton különböző kikötőszolgáló létesítményeket, köztük a Nádas borozó mellé mobil hajókiemelő darut telepítsenek, a füves partot a hajók oda és elszállítására, ki-be emelésére használják, és kizárólag a vitorláskikötőt használóknak 101 db-os autóparkolót létesítsenek?”
Mivel a népszavazás érvénytelen lett, annak eredménye nem köti a helyi képviselő-testületet.
Miért is kell a kikötő?
A kikötőfejlesztés mellett elkötelezett polgármester korábban úgy fogalmazott a hirbalaton.hu-nak, hogy nincs a Balaton mellett olyan Révfülöp nagyságrendű település, amely megengedheti magának azt a luxust, hogy ne teremtse meg a vitorlázás lehetőségét. Erre álláspontja szerint a település fejlődése, a turizmus jobb kiszolgálása, és az adóbevételek növelése miatt is szükség van. Fontosnak tartja a burjánzó nádast megállítását is a beruházással, mielőtt a növény teljesen benövi a település legfrekventáltabb partszakaszát.
Révfülöp már 2013 augusztusában készíttetett környezetvédelmi hatástanulmányt a Magyar Tudományos Akadémia bevonásával, amit 2018 szeptemberében a másodfokú környezetvédelmi hatóság jogerősen jóváhagyott kimondva, hogy a tervezett kikötő nem okoz környezeti károsodást. (Az engedélyeztetés elhúzódásában szerepe volt a kikötő-építést ellenzők fellépéseinek, ombudsmanhoz fordulásának is.) Ezt követően kezdődhetett meg a konkrét tervezési folyamat, és a befektetők, illetve a pályázati lehetőségek keresése, ami egy le nem zárult, hosszú folyamat.
Persze akadnak, akik nemcsak a paramétereit, hanem már a helyét is ellenzik a tervezett révfülöpi kikötőnek, vagy azt, hogy a Balatonon egyáltalán újabb kikötő épüljön. A népszavazásba mindenesetre csak a helyiek szólhattak bele.