Berecz Zsombor: “Szépen kitervelt puccs volt” (hunsail.hu)

Már csak egyetlen esély maradt arra, hogy a finn dingi 2020 után is olimpiai osztály maradjon: a Nemzetközi Olimpiai Bizottság, amely véglegesíti a párizsi játékok programját. A hajóosztály uralkodó világbajnoka, Berecz Zsombor szerint a finn dinghy kigolyózása – bár puccs-szerűen zajlott – nem minden előzmény nélküli akció.

Amint arról korábban a hirbalaton.hu is beszámolt, a Nemzetközi Vitorlás Szövetség (World Sailing) döntött a 2024-es párizsi olimpiai hajóosztályokról, eszerint kikerül a programból a Finn dingi és a 470-es. A határozat alapján – melyet a Nemzetközi Olimpiai Bizottságnak még jóvá kell hagynia – új hajóosztályként bekerült egy kétszemélyes, nyílttengeri tőkesúlyos kategória, amelyben vegyes csapatok versenyeznének, valamint egy közelebbről még meg nem határozott, szintén kétszemélyes, vegyes osztály.

“Ennyire drasztikus változást még nem láttunk az olimpiai vitorlázásban” – kommentálta a hunsail.hu-nak a World Sailing (WS) döntését Berecz Zsombor a jelenleg Athénben edzőtáborozó finn dingi világbajnok. Ezzel ugyanis – súlyosan diszkriminatív módon – egy jól körülhatárolható sportolói csoportot – a 85-90 kiló feletti férfiakat – zárnak ki olimpiai játékokon való részvétel lehetőségéből, ráadásul az eddigiekkel szöges ellentétben álló irányt képviselő, s versenyzési feltételeit illetően teljesen ismeretlen osztály felvétele miatt. Sőt, magát a beemelendő osztályt sem lehet ismerni, csak annyit lehet tudni róla, hogy 6-10 méter hosszú, 4 és 40 csomó közötti szélben versenyképes, spinakkerrel kiegészített sloop riggel szerelt hajó lenne.

De mi is a finn dingi “bűne”? Berecz szerint alapvetően az, hogy nincs női megfelelője, azaz “féloldalas” az osztály. Azt azonban senki sem gondolhatja komolyan, hogy ugyanekkora hölgyek számára kellene fenntartani egy olimpiai osztályt, hiszen közöttük semmiképpen sem mondható általánosnak a nehézsúlyú testalkat, míg a férfiak között nagyon is az. Gyakran szóba kerül nemek kiegyenlítettségének követelménye, de ez már Tokióban is megvalósul, hiszen 175 férfi és 175 női versenyző indul a vitorlázásban.

Amúgy más sportágakban is van egy csomó olyan versenyszám, ami féloldalas, így álságos lenne azzal indokolni a finn kiszavazását, hogy a férfiak eggyel több aranyérmet nyerhetnek.

Sokan emlegetnek üzleti érdekeket a háttérben, amit persze nehéz bizonyítani, az azonban kétségtelen, hogy éppen annak a két osztálynak nem monopol a gyártása, amelyeknek kifelé áll a rúdjuk az olimpiáról. Azaz nem egy gyártó építi a versenyhajókat, hanem több közül lehet választani. A barcelonai olimpián 1992-ben szereplő osztályok még mindegyike szabadon építhető volt, nem egy-egy gyártó tartotta cég a gyártást, most nagyon úgy fest, hogy 2024-re egy ilyen sem marad.

A teljes írás itt elolvasható.