Balatoni hajózás: közszolgáltatóként könnyebb lenne? (zaol.hu)

Kollár József, a Balatoni Hajózási Zrt. (Bahart) vezérigazgatója szerint állami támogatás nélkül nem lehetséges, hogy a társaság olyan szinten újuljon meg, amely ténylegesen a híd szerepét tölthetné be a két part között.

Gazdasági társaság vagy közszolgáltató?
A Bahart első embere elmondta, hogy a társaság modernizálása megvalósult, azonban látszanak a fejlődés keretei. Innen továbblépni jelentős tőkebevonással, állami forrásokkal lehet csak.

– A dilemma, hogy tovább tudunk-e lépni, mert rengeteg még a feladat és hosszú az út, ami előttünk áll. A kérdés, hogy kapunk-e ehhez elég forrást és egy más szintre tudjuk-e emelni a balatoni vízi közlekedést. Továbbá megmarad-e a balatoni hajózás a jelenlegi, teljesen gazdasági társaságként való működésen, vagy elmozdulunk a közszolgáltatás irányába – mondta Kollár József.

– Utóbbi esetben sokkal sűrűbben, hosszabb menetrenddel tudunk dolgozni, a hajózás volumenében tud növekedni.
Ha ugyanúgy kezeljük, mint a vasutat vagy más közösségi közlekedési ágat, és ténylegesen az állammal kötött közszolgáltatási szerződés alapján biztosítjuk a hajózást, akkor jelentős távlatok nyílhatnak a társaság előtt. Szerintem akkor fogjuk tudni betölteni azt a szerepet a közlekedésben és a turisztikában, amelyet elvárnak tőlünk. Izgalmas és reményeim szerint dolgos évek várnak ránk – fogalmazott a vezérigazgató.

Szükség van-e újabb kompátkelőre?
A Badacsony és Fonyód közti komp indításával kapcsolatban cáfolta, hogy annak a cég lenne a kerékkötője.

– A Bahart várja a hivatalos álláspontot, azt, hogy szakértői vizsgálatok erősítsék meg ennek a kompnak a létjogosultságát. Ennek mi is alanyai vagyunk, nem pedig alakítói. Amikor arról beszélünk, hogy a Bahartnak a közszolgálatiság felé kellene lépnie, a gondolkodásunk kitágul. Szóba kell kerülnie az állami dotációnak, ami biztosítja, hogy ezt a viszonylag költséges szolgáltatást megfelelő színvonalon tudjuk garantálni a Balatonon.

Nem kellene, hogy önmagában a viteldíj akadályozza a komp indítását.
Az utolsó tanulmány e téren 2012-ben készült, azóta sok minden megváltozott a működési környezetben. Jogos, hogy állami, kormányzati oldalról vizsgálják, hogy az azóta eltelt években megváltozott környezetben mennyire megalapozott még ez a gondolat. Amikor ez a vizsgálat lezárul, akkor kapunk kérdést erre. Ezt mi éppen annyira várjuk, mint mások a tó körül – mondta Kollár József.

A kikötőbővítés megtérülő beruházás
Az egyre népszerűbb vitorlássportot kiszolgáló kikötőfejlesztésekről megtudtuk, hogy a vitorláságazat fontos része a társaságnak. A Bahart felismerte, hogy ebben lépést kell tartania a piaccal.

– A közelmúltban kialakított alsóörsi kikötőben a helyek szinte mindegyike elkelt mostanra. A fonyódi kikötő bővítése is elkészült, ami szintén sikeres. Bebizonyosodott, hogy ez egy megtérülő beruházás. Természetesen gondolkodunk a következő lépéseken. Tihanyban tervezünk vitorláskikötőt építeni és Balatonföldváron, utóbbi az egyik legnépszerűbb kikötőnk. Ott szintén gondolkodunk egy kikötői medencebővítés adta lehetőségen. A finanszírozási oldal azonban még bizonytalan, de célpontként ez a két lokáció a legfontosabb a vitorláságazatot tekintve – sorolta a terveket az igazgató.

Kevés lesz az állami forrás
A balatoni hajókikötők állami forrásokból tudnak majd fejlődni. – Közel két éve leadtuk azt a listát, amely az egyes kikötők fejlesztési terveit mutatja. A kormányhatározatban korábban kikötőfejlesztésre nevesített 2,1 milliárd forint széles körű és látványos fejlesztésre véleményem szerint nem lesz elég. Ugyanis az azóta eltelt időben az építőanyagok árai jelentősen megemelkedtek. Felül kell vizsgálni, hogy mekkora összegből tudnánk érdemi eredményeket elérni. Leginkább a badacsonyi és a fonyódi kikötő szorul felújításra.
– Előbbiben a közelmúltban egy 60 milliós beruházást végeztünk, de ebből az átlagos utas nem sokat észlelt. Ugyanis a vízvonal alatti kiüregesedési problémát orvosoltuk. A vízvonal felett is kellene dolgoznunk ezen a kikötőn, hiszen nincsenek megfelelő utasvárók, nincs árnyék. A kulturáltsága, esztétikája javításra szorul. Ez sok kikötőre igaz, említhetnénk például Balatonfüredet is – tájékoztatott Kollár József.

Hat-nyolc-tíz új hajóra lenne szükség
Véleménye szerint a hajópark bővítése, felújítása ugyancsak aktuális feladat. – A kormányhatározatban 4,9 milliárd forintot nevesítettek a Bahart hajóállományának a megújulására, ez arra lenne elegendő, hogy három új hajót vegyünk, illetve a meglévő flotta egy részét felújítsuk. Tavaly és az azt megelőző évben is adtunk át felújított hajókat, most erről nem tudok beszámolni. A kisebb felújítások folyamatosak, jelenleg a Kelén esik át egy hasonlón. Ha szélesebb körben gondolkodunk abban, hogy közszolgáltatóként nagyobb volumenű hajózást kellene megvalósítani, akkor ez az összeg túlhaladott mostanra. Ahhoz, hogy egy komoly menetrendi hajózást tudjunk biztosítani, hat-nyolc-tíz új hajóra lenne szükség. Ez jelentené a társaság olyan szintű megújulását és kiterjesztését, amely ténylegesen egy híd szerepét tölthetné be a két part között – szögezte le Kollár József a zaol.hu-nak.