A magyar művészet kimagasló alakjának Bak Imrének nyílik kiállítása a Vaszary Galériában Helyzetek – Művek 2004-2022 címmel. A tárlatot Bak Imrével szoros együttműködésben állították össze, így a füredi kiállítás az utolsó, amelynek létrehozásában a művész személyesen közreműködhetett. A január 22-én, vasárnap nyíló tárlat a Vaszary Galéria és a Veszprém-Balaton 2023 Európa Kulturális Fővárosa program közös projektjének keretében megvalósuló sorozat első kiállítása.
A tárlat a művész életművének utolsó húsz évében készült festményeit mutatja be, erről a korszakról átfogó kiállítás még nem volt látható, így a Vaszary Galériában megrendezett tárlat igazi hiánypótló összeállítás lesz.
Bak Imre a magyarországi neoavantgárd legfontosabb alkotói közé tartozott, életművét szinte a kezdetektől meghatározta a hard-edge festészetből kiinduló geometrikus képalkotás. Lépésről lépésre haladva keretezte újra és értelmezte át következetes gondolatmenetként kibomló festészetét, a hatvanas években a festészet utáni absztrakció (post painterly abstraction), a hetvenes években a konceptuális művészet, később pedig egy posztmodern képiség kontextusában – ídézi Fehér Dávid művészettörténészt, a kiállítás kurátorát a város honlapja.
A 2000-es évektől Bak geometrikus festészetét egyre inkább meghatározták a digitális látványok impulzusai és a posztmediális képiség. A Vaszary Galéria kiállítása első alkalommal tekinti át a 2004 és 2022 között alkotott sorozatait, bemutatva az életmű alakulását.
A tárlat egyes szekciói az életmű 2004 utáni szakaszainak főbb műcsoportjaira fókuszálnak, bemutatva, miképpen tért vissza Bak művészetében a geometrikus absztrakció és a figuratív asszociációk jelentéstani játéka, mennyiben jellemzi az újabb alkotásokat a hard-edge festészet és a digitális allúziók kettőssége, illetve a metafizikai terek érzéki vibrálása, miképpen gondolta újra Bak a (geometrikus) festészet hagyományait és saját motívumkészletét.
Bak Imre Kossuth-díjas világhírű festőművész 83 évesen, tavaly decemberben hunyt el.
Az 1960-as évek derekán induló magyar művészgeneráció kimagasló tagja volt, akinek több mint fél évszázados művészeti pályája, kivételes érzékenysége, szakmai alázatossága és következetessége mély nyomot hagyott a magyar képzőművészeten, sőt a nemzetközi elismertsége is rendkívüli. Művei olyan kiemelkedő külföldi közgyűjteményekben láthatók, mint a londoni Tate Modern, a New York-i Metropolitan Museum, a stockholmi Moderna Museet, vagy a berlini Nationalgalerie illetve a bécsi MUMOK.