Az egész üzleti modellt újra kell gondolniuk a balatoni borászoknak (Északipart)

Ha a turizmusra építünk, azzal is kell kalkulálni, hogy ez megtörténhet újra. A vendéglátás és a borászat szorosan összekapcsolódott az elmúlt években, ez viszont most sokszorosan megnehezíti a vállalkozások életét. Jásdi István, Kovács Tamás és Laposa Bence mondta el az Északipartnak, miket mérlegelnek, amikor döntéseket hoznak cégükről – ami akár már rövid távon az ágazat jövőjét is érintheti.

Gyakorlatilag mi megtartottuk az összes emberünket, dolgoznak a szőlőben – számolt be az Északipartnak Jásdi István, a Jásdi Pince tulajdonosa és vezetője. Volt, akinek haza kellett utaznia, hogy a lakóhelyén lehessen a járvány idején, de mindenki visszajön, mindenkinek megvan a helye nálunk – tette hozzá. Beszélt arról is, hogy decemberben túljutottak néhány olyan beruházáson, amely időszerűvé vált; megújították a borhűtő-rendszert, traktort vettek, új prést vásároltak.  A 2019-es évjárat náluk zseniálisan sikerült, elkezdtek palackozni, megvettek minden olyan anyagot, ami a következő 8 hónap szállításaihoz szükséges lehet.  A vinotéka is elérthető, a borterasz is – de miután beülni nem lehet sehova, csak elvitelre lehet kérni. „Aktívan vállalkozunk most is, kitaláltuk/meghirdettük a palackposta kezdeményezést, ez zajlik azóta is.” – fogalmazott a borász.

A járvány a szőlőt érinti a legkevésbé, a szőlő azt észre sem veszi – mondta Kovács Tamás, a Szent Donát birtok pincészetének és éttermének vezetője. Ugyanakkor a legrosszabbkor jött, mert ilyenkor indul be a szőlő, ilyenkor fejezzük be a metszést – fogalmazott. A borász szerint ilyenkor jönnének azok a munkák, amelyekhez sok ember kell meg gépüzem, mint a növényvédelem például – minden olyan tevékenység, ami komoly költségtényező. De említhetném a palackozást is, aminek szintén ilyenkor állunk neki. – tette hozzá.
Számukra a vendéglátás zavartalan működése kulcsfontosságú lenne, mert az biztosítaná a cash flowt. Az éttermük egész évben nyitva van, a vendéglátás adja az oroszlánrészét a bevételnek. A bor egyharmada fogy el a birtokon, a kétharmada Budapesten más éttermekben.  Télen elmegy az előző nyár bevételeinek nagy része arra, hogy a személyzetet folyamatosan alkalmazásban tartsák. Most azonban a vendéglátás is 90-100%-kal visszaesett, és a boreladás is, mert esetünkben a felvevőhelyek is éttermek. Emiatt ez a helyzet minket is duplán sújt. – mondta el. A csapatot ők is még mindig egyben tartják, nem akarnak elküldeni senkit, mert bíznak abban, hogy belátható időn belül valami változás lesz. A konyha most elvitelre főz, konyhakész csomagokat állítanak össze, kenyeret sütnek, bort adnak elvitelre – sorolja. Kovács Tamás szerint a vendéglátás üzleti modelljét újra kell gondolni, mert semmi nem garantálja, hogy jövőre vagy 5 év múlva nem lesz megint egy hasonló kataklizma.

Még a szőlőben történt a legkevesebb változás, mert a szőlő nem kapja el a vírust, ott tudunk dolgozni – mondja Lapos Bence, a Laposa Birtok ügyvezetője és egyik tulajdonosa. A szőlőmunkák során a védőtávolságot könnyű betartani. A kollégákat tájékoztatták a kialakult helyzetről, először is egészségügyi szempontból, másodsorban pedig visznek egy folyamatos kommunikációt feléjük a cég anyagi helyzetéről is.  Esetükben szerencse a szerencsétlenségben az, hogy a kezdetektől fogva úgy alakították ki az értékesítés struktúráját, hogy több lábon álljanak; a klasszikus értékesítési csatornák mindegyikében jelen vannak. Bár ezek közül sok vagy teljesen meghalt, vagy minimálisra zsugorodott. A saját helyben értékesítés gyakorlatilag megszűnt, pedig ez érdemi jelentőséggel bírt, a horeca teljesen megszűnt. A további csatornák – áruházak, webshopok – még működnek. Az áruházi eladás ugyan még nem mutat drámai csökkenést, de azt prognosztizálják, hogy az is csökkenni fog az előző év azonos időszakához képest. Elmondása szerint a webshopuknál látható látványos felfutás, de mivel az nagyon alacsony bázisról indult, még a megsokszorozódott forgalma is kevés. A Laposa Birtok is szeretné egyben tartani a csapatot, az összes helyen megvan az alapgárda, akikre tudnak számítani, és azt szeretnék, hogy ők is számíthassanak rájuk. Alternatív utakat, stratégiákat kell találnunk, a magunk részéről ezen dolgozunk a kollégáimmal együtt.  Átszervezzük a cég tevékenységét és kommunikációját – a ma oly divatos digitális átállás jegyében. – fogalmazott Laposa Bence.

A teljes interjúk az eszakipart.hu oldalon olvashatóak.