Átfestették a halálos balesetet okozó kereszteződést Balatonfüreden (flowcycle.hu)

A Tihany és Balatonfüred között vezető kerékpárút-szakaszon lévő ominózus pont több szempontból is balesetveszélyes volt. A kerékpárútra a 71-es számú főútról torkollik be egy szervizút, amelyen – elméletileg – egy záróvonal van, ám az teljesen lekopott. Ha a záróvonal látható lenne, akkor egyértelmű lenne a forgalmi helyzet: a bringásoknak át kellene tolniuk a logika alapján egyenes vonalban folytatódó kerékpárúton a bringát. 

A helyzetet bonyolítja, hogy a kerékpárút Tihany felől érkező részénél elsőbbségadás kötelező táblát helyeztek ki, míg a Balatonfüred felől érkezők számára – ahonnan korábban egy balesetben elhunyt nő is érkezett – nem volt tábla. Ráadásul abból az irányból hivatalosan nem is kerékpárúton tekerünk, csupán egy kerékpáros nyommal ellátott útszakaszon – írja a flowcycle.hu.

A portál megkereste a balesetben illetékes szerveket, akiktől a reakciók elég vegyes képet mutattak. A rendőrség folyamatban lévő nyomozásról az eljárás érdekeire hivatkozva nem kívánt nyilatkozni, annyit azonban elárultak, hogy a forgalomszervezési sajátosságok felülvizsgálata megtörtént, az új forgalmi rend kialakítására irányuló tervek, egyeztetések már akkor is folyamatban voltak. Az út biztonságáért legalább részben felelős balatonfüredi önkormányzat viszont a mai napig nem válaszolt a kérdéseikre.

Később a Kétkeréken Facebook csoportban értesültek arról, hogy a baleset helyszínét átfestették. A képzeletbeli kereszteződés közepére sárga csíkozott jelzést festettek fel, ami a közhiedelem szerint arra hívja fel a figyelmet, hogy nem szabad a kereszteződésben bentragadni. A KRESZ szerint azonban az a felfestés csupán “különösen veszélyes helyet” jelöl, kötelezettséget maximum annyiban ró a közlekedőkre, hogy figyeljenek oda jobban. Ebből egy vékony sávot festettek fel a 71-es útról érkezők számára is.

A kerékpárosok piktogramjait újrafestették, lassítóbordákat helyeztek ki nekik, és egy elsőbbségadás kötelező felfestést is kaptak a Balatonfüred felől érkezők.

Az aktív Magyarországért felelő kormánybiztosság a héten sajtóbeszélgetést tartott, amelyen Révész Máriusz kormánybiztoson kívül, Nyul Zoltán, a Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő Zrt (NIF), Mikesz Csaba, a Magyar Közút Zrt. műszaki vezérigazgató-helyettese, Madarász-Losonczy Bálint, az ITM Kerékpáros Koordinációs Főosztályának vezetője, illetve Berencsi Miklós, az AÖFK kerékpáros ügyekért felelős programvezetője is részt vett – vagyis majdnem mindenki, aki a fenti ügyben valamilyen szinten felelős lehet.

A közös álláspont nagyjából az volt, hogy a Balatoni bringakör kapcsán az összes veszélyes helyszínt felülvizsgálták, és ahol kell, a felújítással párhuzamosan intézkedni fognak. Megemlítették azt is, hogy a mostani helyzet is átmeneti, a cél az, hogy a jövőben a szervizutas részen is önálló kerékpárutat alakítsanak ki. Berencsi Miklós elmondta, hogy a baleset utáni egyeztetésekben arra jutottak, hogy a szervizútra a közeli Hajógyári Kikötő miatt feltétlenül szükség van, így a szervizút és a parton lévő telkek közötti keskeny füves sávon tervezik kialakítani az új kerékpárutat.