Átadták az M70 autópálya Letenye-Tornyiszentmiklós közötti szakaszát

Gyorsabban és biztonságosabban érhetik el mostantól a szlovén határt az autósok. Az M70 autópálya Letenye-Tornyiszentmiklós közötti szakaszának átadóján előtt a nagykanizsai székhelyű Teker Egyesület kerékpárosai avatták fel az új pálya egy részét – tudatta közleményében a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.

Az M70 autópálya Letenye-Tornyiszentmiklós közötti szakaszának átadóján beszédet mondott Palkovics László innovációs és technológiai miniszter, Cseresnyés Péter, az Innovációs és Technológiai Minisztérium kereskedelempolitikai és fogyasztóvédelmi államtitkára, a térség országgyűlési képviselője és Kondrik Kornél, a NIF Zrt. gazdasági vezérigaztó-helyettese.

A fejlesztés keretében a Letenye és Tornyiszentmiklós között meglévő gyorsforgalmi út összesen 10,1 kilométer hosszú 2×1 forgalmi sávos szakaszának 2×2 forgalmi sávra történő bővítése valósult meg burkolt üzemi- és leállósáv kiépítésével. A tervezési sebesség 130 km/h.

A projekt tartalmazza a Letenye-öblözet töltésfejlesztését 950 méter hosszon (Mura-folyó I. rendű árvízvédelmi töltésszakasz), a burkolat megerősítését a muraszemenyei csomópont környezetében és a csörnyeföldi egyszerű pihenőhely ki- és behajtó ágának átépítését, kopóréteg cseréjét az autópályához való csatlakozási pontok között.

Emellett megépültek a „Tornyiszentmiklósi Kerka-pihenőhely” megnyitásához szükséges közművek és épületek, valamint a tornyiszentmiklósi csomópont lehajtó „C” ág gyorsító sáv is. Letenye és Tornyiszentmiklós között öt új híd épült: két vadátjárónál, a Mura-holtág felett, Murarátka Béke utcánál és a Mura ártérnél. Négy új, 3 méter átmérőjű csőhídat is építettek a Juliánhegyi-ároknál, a Mura-holtágnál és a Csörnyeföldi-pataknál.

A projekt eredményeként a nemzetközi forgalom akadálymentesen haladhat Magyarország és Szlovénia között.

Palkovics László innovációs és technológiai miniszter kiemelte: 2019 rekordévnek számít a közúti közlekedés fejlesztésében. Idén minden eddiginél több pénzt, 566 milliárd forintot fordítottak erre a területre. A szakminisztérium kiemelt célja, hogy a ma még csak kétsávos főutakon elérhető megyei jogú városokat és kiemelt gazdasági területeket bekapcsolják a gyorsforgalmi úthálózatba, az autópályák és autóutak pedig, ahol lehet, mindenütt elérjék az országhatárokat. A Zala megyében átadott útfejlesztésnek köszönhetően akadálymentessé vált Magyarország és Szlovénia között az országhatáron átívelő nemzetközi forgalom, jelentősen lerövidült a menetidő Tornyiszentmiklós és Letenye között, nem utolsósorban pedig biztonságosabbá vált a közlekedés.

Cseresnyés Péter, az Innovációs és Technológiai Minisztérium államtitkára, a térség országgyűlési képviselője kiemelte: Az egykor rossz hírűvé vált útszakasz, amelyen számos súlyos baleset történt, a “jövő útjává” válik, hiszen a térség gazdasága számára döntő fontosságú az infrastruktúra minősége. A beruházás  hozzájárul ahhoz is, hogy az itt élők szülőföldjükön találják meg boldogulásukat.

Kondrik Kornél, a NIF Zrt. gazdasági vezérigazgató-helyettese kiemelte: A projekt nemcsak közlekedési, hanem árvízvédelmi szempontból is jelentős, hiszen hosszabb távon megvalósul Murarátka település környezetében az emberi, természeti és épített környezet megóvása, nő az árvízvédelem hatékonysága.

Az átadást megelőzően a 15 éve működő Termál Út Kis-Balaton Kerékpáros Egyesület (Teker Egyesület) avatta fel közös kerékpározással az új út egy részét, ezzel is felhívva a figyelmet a kerékpáros turizmus népszerűsítésére, az egészséges életmódra nevelésre. A bringások egyedi tervezésű rózsaszínű mezt viseltek, amely a több mint százéves múltra visszatekintő Giro d’Italia (három hetes olasz országúti kerékpáros körverseny) színe. A verseny első három szakaszát 2020-ban Magyarországon rendezik meg, és harmadik szakaszának befutóhelyszíne Nagykanizsa lesz.

A fejlesztés az Innovációs és Technológiai Minisztérium megbízásából, uniós és hazai forrás felhasználásával, a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában valósult meg. A beruházás kivitelezését a Colas Út Zrt., EuroAszfalt Kft. közös ajánlattevők végezték nettó 16,7 milliárd forint értékben.