Bedurvult Csopak közforgalmú kikötőjének árverezése (Fotók)

A hétvégén felpörgött a licitálási kedv, már 455 millió forintot adna a legjobb ajánlattevő a csopaki kikötőért, amelyhez 2800 négyzetméternyi “kivett hajóállomás, kikötő szárazföldi terület” besorolású vízparti terület és egy 12 férőhelyes vitorláskikötő tartozik. (Friss: a kikiáltási ár 17-szereséért kelt el a csopaki kikötő.) 

Először fordult elő, hogy egy balatoni, eddig köztulajdonban lévő közforgalmú kikötőt meghirdettek árverésre. A tavaly állami többségi tulajdonba került Balatoni Hajózási Zrt. (BAHART) a csopaki kikötőjével tette ezt szeptember 21-én, 52 millió forintért, amely ár a múlt héten 150 millióig kúszott fel, majd a hétvégén megtriplázódott. Az elektronikus licit október 21-ig, vagyis szerda estig tart.

     A csopaki hajóállomás, kikötő és móló (Fotó: HírBalaton)

„Nem erről volt szó, remélem a csopaki kikötő is, mint a többi balatoni közforgalmú kikötő, önkormányzati vagy állami köztulajdonban marad, hiszen ez az üdülőrégió és a magyar turizmus hosszú távú stratégiai érdeke” – reagált az árverezés hírére Lombár Gábor, a régió önkormányzatait tömörítő Balatoni Szövetség elnöke.

Az előzményekhez tartozik, hogy a tavaly állami többségi tulajdonba, a Magyar Turisztikai Ügynökség fennhatósága alá került BAHART új vezetése tavasszal úgy döntött, átalakítja a céget. Reorganizációt, illetve profiltisztítást hajt végre, kikötőket, kempingeket, szállót eladva. A terveket az állami tőkeemelés után kisrészvényesekké váló tóparti, kikötővel rendelkező önkormányzatok nem támogatták, de érdemi beleszólásuk nem maradt a cég életébe.

A legnagyobb felháborodást négy közforgalmú kikötő eladásának terve váltotta ki, aminek hatására a BAHART vezetése felajánlotta a négy érintett önkormányzatnak, hogy eladás helyett ingyenes használatba adja számukra a hajókikötőiket 25 évre. Balatonakali, Balatonkenese és Balatonudvari önkormányzata azóta meg is állapodott a részletekről, azonban Csopak nem.

 

Csopak a parti közparkját is meg szerette volna kapni

Ambrus Tibor, Csopak polgármestere a hirbalaton.hu-nak elmondta, náluk a közforgalmú kikötőhöz egy kis vitorláskikötő is tartozik. A BAHART ezt le kívánta választani, és megtartani a hozzá tartozó parti résszel, ami közparkként üzemel. Így a település csak egy 4 méter széles beton mólószárat kapott volna 25 éves üzemeltetésre, a közforgalmú kikötő fenntartásának kötelezettségével.

Csopak képviselő-testülete szerette volna elérni, hogy az önkormányzat a közparkkal együtt kapja meg az ingatlant hosszú távú hasznosításra, hogy ne lehessen lezárni a partszakaszt a közforgalom elől. Ez annál is inkább fontos, mert a település igen kevés szabadon megközelíthető partszakasszal rendelkezik, és a hajóállomás a közparkkal 54,4 méteres partszakaszt érint. A kis vitorláskikötő üzemeltetéséhez nyilván szükség van a parti részre is, így nem sikerült egyezségre jutnia a két félnek. A BAHART – a térség tiltakozásai ellenére – árverésre bocsátotta a csopaki hajókikötőt. (A közforgalmú balatoni kikötők eladási-terve ellen felszólalt a BFT elnöke, a BSZ elnöke, –társelnöke, a Nők a Balatonért Egyesület.)

A csopaki kikötő öble és a vitorláskikötő-rész (Fotók: HírBalaton)

 

A nyertesnek nem kell közforgalmú kikötőt üzemeltetnie

A helyi önkormányzatnak elővásárlási joga van a végül egyben, parkkal és vitorláskikötővel meghirdetett, összesen 2800 négyzetméternyi hajóállomásra. A licitnyertesnek nem kell közforgalmú kikötőként üzemeltetnie az ingatlant.

A polgármester abban bízott, hogy a szigorú kritériumok, miszerint a kikötő parkját zöldterületként kell megőrizni, maximum 2 százalékos, 4,5 méter magas beépítettséggel, és a mólószárnyhoz biztosítani kell az átjárást a közforgalom számára, elriasztják a potenciális érdeklődőket. Nem így történt. Van aki 40, van aki több mint 50 olyan licitálóról tud, akik a szeptember 15-i határidőig megfizették az 5 milliós árverési biztosítékot.

A Bahart menetrendszerinti hajójáratai idén nyártól már nem érintették Csopakot, azt mondták veszteséges számukra a csopaki állomás üzemeltetése – mondta Ambrus Tibor. Hozzátette, valószínű a csopaki vasútállomás sem termel profitot, mégis megállnak itt a vonatok. Ezt nem lehet ilyen alapon eldönteni, hiszen a régió turizmusát kiszolgáló tömegközlekedésről van szó – véleményezte a BAHART reorganizációs terve ellen szavazó polgármester. Ugyan a kiírás nem kötelezi az új tulajdonost a közforgalmú kikötő-funkció fenntartására, szeretnék, ha továbbra is lenne közforgalmú kikötőnk, rendszeres hajójáratokkal. Ez a régió turizmusának érdeke is – hangsúlyozta.

 

Mi érdekli a licitálókat?

Mint arról beszámolt, a licitálók közül már vagy tucatnyian megkeresték, megismerni az önkormányzat terveit, és a parti terület beépítésének lehetőségeit. Általánosan elmondható az is, hogy többnyire a 10-12 férőhelyes vitorláskikötő bővítése lenne a céljuk. A polgármester, mint arról beszámolt, a közösségi oldalán azért fordult a helyi civilekhez, hogy mindenkiben tudatosítsa, közös az érdekük és felelősségük, hogy a kikötő partszakaszát megvédjék most és mindenkorra a beépítéstől. Ezt a helyi építési szabályzat változatlanul hagyása tudja garantálni, amely szerint a kikötői közpark zöldterület besorolású.

A hirbalaton.hu információi szerint a BAHART az alku során felajánlotta, hogy Csopak részesülhet a vitorlás-kikötőhelyek bevételének harmadából, amely fedezné a közforgalmú kikötő üzemeltetésének költségeit. Ambrus Tibor ezzel kapcsolatban azt mondta, valóban szóba került valamiféle közös működtetés, de zavaros volt, hogy akkor ki fejleszthet, és írásos ajánlatot sem kapott róla, amit a képviselő-testületével meg tudott volna vitatni.

“Ha magántulajdonba kerül Csopak hajókikötője, akkor csak a remény marad, hogy az új tulajdonos nem keríti be teljesen a hajókikötő eddig közparkként funkcionáló, a vitorláskikötővel határos területét, és együttműködésre törekszik a helyi önkormányzattal”   – mondta.

A kikötő épülete kívülről és belülről (Fotók: HírBalaton)