Áprilistól kötelező a szálláshelyeken az úti okmányok beolvasása (turizmus.com)

Egy kormányrendelet szerint jövő év elejétől digitálisan kellene adatot szolgáltatnia az összes szálláshelynek minden érkező vendégről. Mai közleményében a Magyar Turisztikai Ügynökség arról tájékoztat, hogy a kötelező adatszolgáltatás határideje 2021. április elsejére módosult.

A kormány a Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégiában különös hangsúlyt fektet a szálláshely-szolgáltatói szektor digitalizálására, amelynek első lépcsője a szálláshelykezelő szoftverek általános használatának bevezetése volt – idézi a turizmus.com a Magyar Turisztikai Ügynökség közleményét.

Ma már minden szálláshely szoftverben kezeli az érkezéseket és távozásokat, a foglalásokat és a költéseket, így jelentősen leegyszerűsödött és gyorsult a szálláshelyek adminisztrációja.

A jövőre hatályba lépő intézkedéssel a digitalizáció tovább folytatódik, és a szálláshelyekre történő bejelentkezés is sokkal egyszerűbbé válik, mert az úti okmányok digitális beolvasásával történik majd.

A szálláshelykezelő szoftverbe berögzített vendégadatok a Vendég Információs Zárt Adatbázisba (VIZA) is bekerülnek.

A jogszabályok szerint a rendőrség a VIZA rendszert a bűnüldözés és a bűnmegelőzés, a közrend, a közbiztonság, az államhatár rendjének, az érintett és mások jogainak, biztonságának és tulajdonának védelme, valamint körözési eljárások lefolytatása érdekében, kizárólag konkrét adat keresésére használhatja majd.

A VIZA rendszer mindannyiunk közös érdekét és biztonságát szolgáló, szigorúan zárt és védett adattár, amelyre a jogszabályok által elrendelt, különlegesen szigorú biztonsági előírások vonatkoznak – nyugtat meg mindenkit az MTÜ.

A VIZA rendszer kizárólag titkosított adatot képes befogadni. Az adatállományban kizárólag a jogszabályban meghatározott esetekben és módon végezhet keresést az erre feljogosított rendvédelmi szerv.

Európa számos, évente több tíz millió turistát fogadó országában szintén hasonló a bejelentkezés módja.