A Balatont is beveszik a diszkontláncok: tízezreket spórolhatnak a nyaralók (penzcentrum.hu)

Gyakorlatilag hetekkel ezelőtt megkezdődött a strandszezon, így a balatoni kereskedők és vendéglátósok gyorsan fel is készültek a turistaáradatra. Úgy tűnik azonban, hogy a 3 hónap alatt meggazdagodni akaró vállalkozó képe egyre inkább a múlté: terjednek az egész évben működő éttermek, üzletek és diszkontláncok a tó körül.

 

Utóbbiak teljesen átformálják a balatoni kereskedelmet, amivel a vásárlók különösen jól járnak: minden helyben elérhetővé vált, a diétás termékektől a friss zöldségekig, az ásványvíz és a sör pedig szinte fillérekbe kerül.

A Balaton továbbra is a magyarok kedvenc nyaralóhelye: aki teheti, a nyári hónapokban legalább egyszer leutazik egy hétvégére. Bár évek óta a drágulásról szólnak a hírek, még mindig megfizethetőnek számít, illetve az ország minden pontjáról elérhető néhány óra alatt, minimális útiköltséggel. Ráadásul egyre több a jó étterem, a vonzó kulturális program és ami sokak számára a legfontosabb, a kényelmes bevásárlási lehetőség is. Valószínűleg sokan emlékeznek még arra, amikor a kis „maszek” boltban is épp annyira túlárazott voltak az élelmiszerek, mint a strandi büfében. Most már nem igazán kell fáradoznia – például otthonról cipelt ételekkel – annak, aki nyaralás közben is spórolna, némi leleményességgel pedig a jól megszokott lángos és a hűsítő sörök is beleférnek a büdzsébe.

A balatoni nagyvárosokat szeretjük a legjobban
A leggyakoribb belföldi úti célok a Budapest-Közép-Duna-vidék, a Balaton és Észak-Magyarország, ahol összesen 4,8, 4,5, illetve 3,5 millió napot töltöttek el az utazók 2017-ben.

A Balatonhoz elsősorban pihenési, üdülési céllal utaznak a turisták (88%) a KSH adatai szerint, de a kulturális-művészeti és gasztronómiai programok is egyre több látogatót csalogatnak. Ugyanakkor az is látszik, hogy a régió egyébként is alacsony belföldi forgalomnövekedéséből a települések fele egyáltalán nem részesül, tehát a legtöbben ugyanazokat a kedvelt helyeket látogatják.
A Szállás.hu-t kérdezte meg a penzcentrum.hu, hogy az idei főszezonra (június elejétől augusztus végéig) szóló előfoglalások alapján, idén melyek lesznek a legnépszerűbb balatoni települések:

1. Siófok
2. Balatonfüred
3. Zamárdi
4. Hévíz
5. Keszthely
6. Balatonlelle

Az északi és a déli parton is megvannak tehát a Balaton „fővárosai”, a közös pont bennük, hogy többnyire nagyobb partmenti településekről van szó. Ez nem meglepő, hiszen az elmúlt években főleg a nagyvárosokban bővültek a strandolási, étkezési és bevásárlási lehetőségek, és ebből a széles választékból mindenki könnyen megtalálja az ízlésének és a pénztárcájának megfelelőt.

Épp itt terjeszkednek a diszkontláncok
Akár szeretnénk, akár nem, az étkezés, illetve élelmiszervásárlás is a nyaralás része, ha pedig az ember népszerű turistahelyeket választ, akkor nem is éppen gazdaságos része. A balatoni nagyvárosokat jobban megnézve azt látjuk, hogy ezekben ma már igen sok a kedvező bevásárlási lehetőség: korábban is megjelent egy-egy szuper- és hipermarket a környéken, az elmúlt években pedig a korábbi űr kitöltésére elkezdtek errefelé terjeszkedni a diszkontláncok. A Lidl például 9 balatoni üzletével van jelen a tó körül, amelyek az északi és a déli part különböző pontjain elszórva helyezkednek el. A környező kisebb településeken nyaralók közül is sokan járnak ezekbe a boltokba egy-egy bevásárlásra, hiszen nem nagyobb kitérő, mint Budapestről elugrani Budaörsre.

Vámos György, az Országos Kereskedelemi Szövetség főtitkára a Pénzcentrumnak elmondta, hogy miután az elmúlt 10-15 évben megjelentek a különböző áruház- és diszkontláncok a Balaton vonzáskörzetében, nemcsak jóval szélesebbé vált az elérhető, minőségi termékek köre, de a régió áraira is hatást gyakoroltak az új üzletek.

Az áruházláncok megjelenésével kifejezetten jól jártak a vásárlók, hiszen az ezekben jellemző alacsonyabb árszínvonalhoz kénytelenek alkalmazkodni a helyi magánboltok is. Ennek köszönhetően nagyon megváltozott a helyi kereskedelem: míg korábban a Balaton arról volt híres, hogy borsos áron lehet élelmiszereket vásárolni, ma már a legtöbb itteni üzletben nem kerülnek többe az élelmiszerek, mint máshol – mondta el főtitkár, aki hozzátette, hogy a diszkontláncok elsősorban a nagyobb városokban létesítenek üzletet, mert csak itt van a téli hónapokban is elegendő vásárlóerő.

De mit nyernek valójában a nyaralók?
A diszkontláncok megjelenése tehát nagyban megkönnyíti a Balatonon nyaralók életét, de messze nemcsak a kedvező árak és az azokat jól kiegészítő rendszeres akciók miatt. A széles választéknak köszönhetően gyakorlatilag minden elérhető:

– jó áron lehet friss – a régió beszállítóitól érkező – gyümölcsöket és zöldségeket beszerezni;
– a minőségi húsfélékből válogathatunk, köztük magyar termékekből is, illetve többféle előre pácolt termékből;
– a kempingezők készételek széles választékát találják, például konzervekből sincs hiány;
– hódítanak a magyarok körében is egyre keresettebb saját márkás termékek – köztük például a saját márkás sörök;
– a laktóz- és gluténérzékenyek is beszerezhetik a számukra szükséges élelmiszereket, ráadásul ezekért sem kell egy vagyont   fizetni;
– olyan strandoláshoz és nyaraláshoz szükséges hasznos holmik is megtalálhatóak a kínálatban, mint a szúnyogriasztó vagy a naptej.
Nyaralás alatt különösen jól jön, ha mindent be lehet szerezni egy helyen, mert ha az ember végre lejut a vízhez, a legkevésbé sem akarja bevásárlással tölteni az időt. A másik fontos szempont pedig a vásárlóbarát nyitva tartás, amire külön figyelnek a diszkontok: meghosszabbított nyitva tartási idővel várják a vásárlókat a nyári hónapokban a Balaton körül.

Újabb löketet kaphat a hűtőtáska-kultúra
De hogyan hozhatunk ki igazán olcsón egy balatoni étkezést a strandon? A fizetős és a – csökkenő számú – szabad strandokon is a mai napig divat a „hűtőtáska-turizmus”, vagyis hogy a strandolók pokróccal és jól megpakolt hűtőtáskával vágnak neki a napnak, hogy ne a strandbüfében kelljen vásárolniuk. A büfések rendszeresen panaszkodnak, hogy míg a külföldiek szívesen költenek ételre-italra, a strandon ebédelnek és vacsoráznak, addig a magyar turisták közül sokan bevásárolnak egész napra, és úgy mennek le a partra. A hűtőtáskában meglapulhat némi üdítő, sör, szendvics, kolbász, főtt kukorica és gyümölcsök, vagyis minden, ami jól eshet a nyári melegben.

Bár az elmúlt években többet költenek a magyar turisták, az árak is folyamatosan emelkednek. Egy négytagú család egyszeri étkezése akár 10 ezer forintba is kerülhet, és ehhez nem kell a legdrágább éttermekbe menni.
Ahogy korábban írtuk, idén már akár 700-800 forintot is elkérhetnek a balatoni büfések egy sajtos-tejfölös lángosért, söröket 400 forint alatt szinte nem is találni, a félliteres ásványvízért pedig a legtöbb vendéglátós legalább 200 forintot elkér. Ezeket az árakat elnézve, már azzal is szépen lehet spórolni, ha italokat visz magával az ember, a diszkontláncokban ugyanis nagyon barátságos áron megvásárolhatóak az alapvető stranditalok, például

– egy 1,5 literes ásványvíz 50 forintért;
– egy 0,5 literes sör 175 forintért;
– egy literes narancslé 329 forintért.

Ezek mellé néhány gyümölcs, finom szendvicsekhez való alapanyag, vagy némi rágcsálnivaló is olcsón beszerezhető. A modern hűtőtáskák már a cipekedést is megkönnyítik, nem kell ugyanis a hagyományos merev falú változatokhoz ragaszkodni: a puha falú megoldások nemcsak sokkal praktikusabbak, és de ezek is fillérekért megvásárolhatóak a nyári szezonban a legtöbb áruházláncnál. A hűtőtáska tehát kifejezetten jól jöhet, de nem muszáj a komplett vasárnapi ebédet a strandra hurcolni. Bár a hűtött italoknak biztosan mindenki örül, ne felejtsük el, hogy sokaknál hozzátartozik a strandélményhez a lángos, a főtt kukorica és a kakaós palacsinta – írja a penzcentrum.hu.