Idén sokkal több dolguk volt a balatoni vízirendőröknek, akik télen sem pihennek (Zsaru Magazin)

– November első hetében két mentésünk is volt, ráadásul egymást követő napokon – mondja Horváth László ezredes, a Balatoni Vízirendészeti Rendőrkapitányság vezetője. Az egyik Keszthelyen volt, ahol a mólóról esett a vízbe egy férfi. A másiknál pedig a ködben eltévedt egy vitorlás, és a rajta levők kértek segítséget. A rendőrkapitány értékelte az idei, speciális évet is a Zsaru Magazinnak. Idén közel 30 százalékkal több esetben intézkedtek a balatoni vízirendőrök, mint tavaly. 

 

Ez a nyár minden szempontból speciális volt. Március közepétől, a karantén elrendelésétől május végéig nem lehetett szezonkezdetről beszélni. Aztán júliusban megindult a roham, és hétköznap is tele volt a tó turistákkal.

Még júliusban is úgy látszott, hogy 2020 sokkal gyengébb lesz turisztikai szempontból, sokkal kevésbé lesz látogatott a magyar tenger. De mindenki reménykedett, hogy gyorsan beindul a szezon. Ez így is lett.

– Mi készültünk arra, hogy nagyon sokan lesznek – magyarázza Horváth László. – Aztán július közepén lehetett érezni, hogy visszatért az elmúlt évek vendégforgalma. Igaz, teljesen átalakult, mivel külföldiek szinte alig voltak, a döntő többség hazai vendég volt. Augusztusban pedig az elmúlt esztendőkhöz képest jóval többen jöttek.

Egyébként a turistaforgalomra jellemző, hogy a nyár utolsó hónapjában már-már visszatért a régi szép idő, amikor az út mentén „Zimmer frei” táblákat lehetett látni, és még a garázst is ki lehetett adni. Ha nem is a garázsokat, de minden szabad helyet megtöltöttek a hazai turisták. Még az a vendégkör is megjelent, amely többnyire külföldön szokott nyaralni. Nem kockáztattak, hogy nem tudnak hazajönni egy esetleges újabb korlátozás miatt.

 

„Iszonyú tömeg volt”

– Iszonyú tömeg volt – teszi hozzá Horváth László. – A megnövekedett turistaforgalommal együtt pedig megnőtt a munkánk is. De már a karantén alatt is sok munkánk adódott, mivel sokan leköltöztek a Balatonhoz.

Idén kevesebb rendezvényt tartottak a tónál, illetve a tavasziak egy részét áttették a nyári, illetve kora őszi időszakra. Így megrendezték például a Kékszalag vitorlásversenyt, illetve a Balaton-átúszást is.

– Sokkal több munkánk volt idén, mint korábban – folytatja Horváth László. – Az időjárás volt az egyik ok. A napos, majd szeles idő váltakozása mindig meghozza a maga vízirendészeti munkáját. Vízi járművek kimentése, a fürdőeszközök, így a vízibiciklik elsodródása a rajtuk lévőkkel. Gumimatracon, -csónakon is hamar kerülhetnek nehéz helyzetbe az emberek. De rengeteg volt a hajós mentésünk is. Nemcsak a kisebb vitorlásokat kellett menteni, hanem egyre gyakoribb az elektromos hajók mentése is. Ezeknek lemerül az akkumulátoruk, zárlatos lesz a rendszer, tehát olyan problémák történnek, amiket a hajó vezetője már nem tud egyedül megoldani. De banális balesetek is előfordulnak. Például feltekeri a horgony kötelét a propeller, így mozgásképtelen lesz a jármű. Volt olyan eset is, hogy egy eszméletlen személyt kellett menteni a hajóról, mert annyira pánikba esett attól, hogy mozgásképtelen lett a járműve, hogy elájult.

Hét szárazföldi kapitányság van a Balaton körül (Keszthely, Tapolca, Balatonfüred, Balatonalmádi, Siófok, Fonyód és Marcali). Ebben az esztendőben továbbfejlesztették a viharjelző rendszert is, már a tó közepén is található ilyen jelzőberendezés.

 

Téli feladatok

Télen is van tennivaló, hiszen ahogy a rend­őrkapitány mondja, 2-3 évente a tó be szokott fagyni, így alkalmas arra, hogy az emberek tartósan a jégen tartózkodjanak. Ilyenkor szakmai felügyeletet, tanácsokat adnak a vízirendészet munkatársai a védőeszközökre.

Fontos tudni, hogy segítséget nemcsak a 112-es segélyhívón lehet kérni, hanem közvetlenül a 1817-es, speciális balatoni segélyhívón is. De Horváth László arra is felhívta a figyelmet, hogy ha valaki elindul hajóval, akkor a telefonja mindig legyen feltöltve, és tegye egy vízhatlan tokba. Jegyezze meg a part menti nagyobb települések fényeit, hogy tudjon tájékozódni.

 

30 százalékkal többször volt szükség idén a vízirendőrökre!

Idén novemberig 297 esete volt a Balatoni Vízirendészeti Rendőrkapitányságnak, ez mintegy 30 százalékkal magasabb az előző évieknél. Az utolsó két hónapban főleg horgászbalesetek szoktak történni, előfordulnak vízbe esések. A vízirendészet viszont a balesetek megelőzésére is kidolgozott programot. Külön a fürdőzőknek, horgászoknak, hajósoknak. Ebben a programban az elmúlt évek tapasztalatait, a balesetek elemzéséből levont következtetéseket dolgozták fel.

A balatoni vízirendészet 28 hajóval hajtja végre a szolgálatot. Az elmúlt három évben kilenc újat szereztek be. Minden évszakra, mindenféle időjárásra megvan a megfelelő járművük. Van öt zárt hajójuk, ezeket a hideg időszakban használják. Az egyik egy 1981-es gyártású, új-zélandi hajó, amit pár éve teljesen felújítottak. A világ legmodernebb műszereit szerelték bele, 400 lóerős, vízsugár-hajtóműves. A téli időszakban a hajók többségét kiviszik a partra, és ott tárolják tavaszig, de jelenleg így is 12 tartózkodik a vízen. Mindegyik vízirendészeti rendőrőrsön van azonnal bevethető, ha esetleg beavatkozásra volna szükség.

 

A víztolvajokat is le kell fülelni

Persze a vízirendészek munkája nem kizárólag mentésekből áll, hanem ellenőrzésekből is. Ráadásul nemcsak azt kell figyelniük, ellen­őrizniük, hogy a hajók betartják-e a szabályokat, vagy rendben vannak-e a papírok, hanem például a horgászokra is. A zsaruk ismerik a halfajtákat és a környezetvédelmi szabályokat is. Tudniuk kell, hogy épp melyik halat lehet kifogni. Télen elkezdődik a nádirtás, a vízinövények gyűjtése, így ezekre is figyelniük kell. A vízjogi szabályokkal ugyanígy tisztában kell lenniük. Talán első hallásra viccesnek tűnik, de előfordul, hogy valakik több vizet akarnak elvinni a tóból, mint amennyit lehet. Egy köbméter fölött ugyanis vízjogi engedélyhez kötött, ha valaki vizet akar kiemelni a Balatonból. A parti ingatlanoknál szokott előfordulni ilyen probléma, hogy a kert locsolásához a tó vizét használnák fel. De olyannal is találkoztak már a rend­őrök, hogy egy nagy tartályt töltöttek meg a Balaton vizével, és el akarták szállítani a parttól egy távolabbi ingatlanhoz.

– Egy képzett vízi rendőrnek 4-5 év szükséges, hogy mindent, a mi komplex munkánkat megtanulja – mondja végezetül a Zsaru Magazinnak nyilatkozó Horváth László ezredes.