A balatoni orvosok receptre írnák fel a vitorlázást – Akár 88 évesen is sportolhatunk

Több kutatás is azt bizonyítja, hogy azok, akik kedvelik a hajós sportokat, azok az átlagnál jóval boldogabbak. Sőt, egyes amerikai felmérések azt is állítják, hogy a hajótulajdonosok egészségesebbek, nagyobb az önértékelésük és aktívabb életet élnek mint azok, akik még sosem gondoltak arra, hogy mondjuk vitorlázzanak. Talán ez lehet az egyik oka annak, hogy Magyarország legnagyobb hajós eseményén, a Kékszalagon már indult 88 éves vitorlázó is. Az idei versenyen orvosok is indulnak. Ők úgy vélik, a nemzetközi vizsgálatoknak lehet valami alapja. Ezért ha tehetnék, ők receptre írnák fel mindenkinek a vitorlázást – áll Dr. Nagy Ákos, a Garuda versenyhajó kormányosának közleményében.

A Garuda boldog utasai

 

 

A hajókat, tengerészeti felszereléseket gyártó cégeket tömörítő szervezet, a National Marine Manufacturers Association korábbi kutatása szerint az amerikai hajósok egészségesebbek és boldogabbak, mint a nem hajós társaik. Az online felmérésben 1029 férfi és nő vett részt és a kutatás kiderítette, hogy azok, akik szeretnek hajózni, azok gyakrabban választják az aktív kikapcsolódási lehetőségeket. A nem hajósok gyakrabban kerülnek kórházba és nagyobb az esélyük a túlsúlyra. A tanulmány szerint a nem hajótulajdonosok hajlamosabbak arra is, hogy haszontalannak, magányosnak, boldogtalannak vagy túlzottan fáradtnak érezzék magukat. A kutatás rávilágított arra is, hogy a hajótulajdonosoknak nagyobb az önértékelésük (+10%), jobban élvezik a társas kapcsolataikat (+9%) is.

 

A magyar orvosok is a vitorlázást ajánlják

Az idei Kékszalag versenyen ott lesz a legendás Garuda is, amellyel korábban már Kékszalag ezüstérmet is nyertek.  A hajó érdekessége, hogy fedélzetén több siófoki orvos is található, akik azt állítják, a vitorlázás jó hatással van egészségünkre. Dr. Nagy Ákos sebész, a hajó kormányosa azt mondja, a hajózást  receptre kellene felírni- Ő személy szerint mindenkinek azt javasolja, hogy legalább egyszer próbálja ki a vitorlázást. Kortól, nemtől függetlenül bárkinek ajánlott ez a sport, hiszen meglehetősen intenzív kikapcsolódás, sokat nyújt a léleknek, de a testet is edzésben tartja.  Talán ez a “hajón szerzett fittség” lehet az egyik oka annak, hogy volt olyan Kékszalag, amelynek legidősebb versenyzője 88 éves volt-mondta a szakember. Dr Bujdosó Mihály traumatológus, a Garuda legénységének másik vezetője szerint: több kutatás is beszámol arról, hogy a vizes sportok növelik koncentrációt. A vízen való tartózkodás a későbbi munkára és a társas kapcsolatokra is kihat. Ezért valóban érdemes kipróbálni ezt a sportot is.

 

A hajós legenda is hisz a sportturizmus fellendülésében

Király Zsolt Magyarország egyik legismertebb vitorlázója, a tavalyi év Kékszalag-győztese, a Raffica kormányosa úgy látja, hogy a vírushelyzet után, újabb lendületet kapott a sportturizmus. Ennek egyik oka, hogy a kijárási korlátozások rávilágítottak arra, milyen fontos szerepe van egészségünk megőrzésében a sportnak. Ebben a pár hétben még olyanok is elkezdtek azon gondolkodni, hogy mozogniuk kellene, akik eddig teljesen inaktív életet éltek. Szerinte a versenyzők és a túravitorlások mellett a céges csapatépítő tréningek is hamarosan megjelenhetnek a Balatonon, amely komoly lökést adhat a vitorlás életnek és a balatoni turizmusnak is.

 

Mi az a Kékszalag verseny?

Európa leghosszabb tókerülő vitorlásversenyét először 1934-ben rendezték meg a Balatonfüred-Balatonkenese-Sió fok-Keszthely-Balatonfüred útvonalon. A 150 kilométeres táv teljesítésére a hajósoknak 48 óra áll rendelkezésre. 2019-ben 561 hajó állt rajthoz. Tavaly a versenyt a Petrányi Zoltán kormányozta Racing Django katamarán nyerte, az egytestű hajók versenyét pedig a legendás vitorlázó Király Zsolt a Raffica nevű hajójával.

A cikkben szereplő Garuda és Raffica hajók mellett a futamon sok más látványos hajó indul minden évben. Ilyen például a gyönyörű Sirocco a 75-ös cirkáló, a Balaton legnagyobb és legszebb vitorlásainak a Nemere II. és a Lillafüred cirkáló méltó társa. A versenyeken gyakran feltűnik  a Balaton legöregebb hajója is a Kishamis, amely több mint százhúsz éves.