70 évvel ezelőtt, 1954. május 30-án történt a magyar hajózás történetének egyik legsúlyosabb balesete a Balatonon. A Pajtás nevű kirándulóhajó felborult és elsüllyedt, 23 ember életét követelve, köztük sok gyermekét is, hiszen éppen gyermeknap volt.
A tragédia megrázta az egész országot, mégis évtizedekig elhallgatták és eltitkolták a részleteket.A Pajtás gőzös aznap délelőtt indult el Siófokról Balatonfüredre 192 utassal, főként gyerekekkel a fedélzetén. Balatonfüredről 11:30-kor futott ki Tihany felé. A móló másik oldalán éppen vitorlásversenyt rendeztek. Az utasok pedig a hajó bal oldalára tódultak, hogy lássák a vitorlásokat. A hirtelen súlypontváltozástól a Pajtás megdőlt, mire a rémült tömeg a jobb oldalra rohant. A kapitány hiába próbált ellensúlyozni, a hajó ismét balra dőlt és süllyedni kezdett.
A közelben zajló vitorlásverseny résztvevői azonnal a bajbajutottak segítségére siettek, de így is életét vesztette 22 utas és a hajó fűtője. A fűtő hősi halált halt mikor kiengedte a gőzt a kazánból, megakadályozva a robbanást és a még nagyobb katasztrófát.
A legfiatalabb áldozat mindössze 7 éves volt.
„Fel kell akasztani a kapitányt”
A hatóságok azonnal a helyszínre érkeztek, de nem a mentésre, hanem a hírzárlatra és a megfélemlítésre koncentráltak. Elkobozták a turisták fényképezőgépeit, megfenyegették a szemtanúkat, hogy hallgassanak. Rákosi Mátyás teljes hírzárlatot rendelt el, a sajtóban csak egy rövid közlemény jelenhetett meg 12 halálos áldozatról.
Egy-egy irodába vittek bennünket később, mindhármunkra három-három ávós jutott. Kérdezgették, hogy szokott-e billegni a hajó, meg hogy hány utas volt. Mindenáron azt akarták bebizonyítani, hogy túl volt terhelve, pedig Pali bácsi sose engedett föl 180 utasnál többet, az engedély pedig 200-ra szólt. Amikor Babics Antal (egészségügyi) miniszter a helyszínre ért, rögtön azt mondta, hogy fölakasztani a hajóvezetőt, de a veszprémi ávós parancsnokhelyettes azt felelte neki: nem lesz semmilyen akasztás, miniszter elvtárs, a múltkor is, amikor egy vasúti baleset után fölakasztották a forgalmistát, kiderült utóbb, hogy nem ő volt a hibás… – emlékszik vissza Kersák János 1954. május 30-ára az amatőr videós Benedek Gyula felvételén.
A Pajtás kapitányát, Heisz Pált 9 hónapig vizsgálati fogságban tartották, de végül felmentették. A Pajtás, eredetileg folyami forgalomra tervezett gőzös, amit a Balatonra áthelyeztek, nem volt felkészítve a tó viszonyaira. A hajó stabilitási problémái ismertek voltak a legénység körében, és bár a kapitány, Heisz Pál többször is jelzett a feletteseinek, intézkedés nem történt.
A cikk folytatása itt elolvasható.