39 éves bombanő a kőröshegyi viadukt hídmestere (likebalaton.hu)

Hanák Tímea a Balaton déli partján, az M7 autópálya Zamárdi-Balatonszárszó szakaszán megépült kőröshegyi viadukt átadásának pillanatától kezdve dolgozik hídmesterként. Mára már 12 éve tölti be ezt a pozíciót, melyet nem csak a munkájának, de egyben a hobbijának is tekint. Európában ő volt az első, aki nő létére ilyen feladatkört láthatott el.

(Fotó: likebalaton.hu)

A monumentális építmény lábainál sétálgatni különleges élmény, nem mindenkinek adatik meg, hiszen a pillérek mellett a Magyar Közút Nonprofit Zrt. hídmesteri telepéhez vezető üzemi út forgalomtól elzárt terület.

A 17 nyílású, parabolaíves, feszített vasbetonszerkezetű híd Magyarország leghosszabb hídja, melynek legfőbb műszaki paraméterei a következők:

  • 1872 m szerkezeti hosszú,
  • 23,8 méter kereszmetszeti széles,
  • 88 méter magas.

A két hídfőre, és az egymástól 65, 90 és 120 méterekre lévő 16 pillérre épült pálya kétszer két forgalmi sávos, amelyet leállósáv nélkül, kétszer másfél méteres biztonsági sáv övez.

A létesítmény szerkezeti állapotát ellenőrzi havi, negyedéves és éves rendszerességgel a sárospataki születésű, de ma már a kislányával Siófokon élő Tímea. A likeBalatonnak megmutatta, hogy milyen helyeken kell feljutnia, ha a pillérek belsejét szeretné szemrevételezni, vagyis észrevenni, lefotózni és dokumentálni az elváltozásokat.

Az már bizonyos, hogy Tímeának nincs tériszonya, ráadásul jó fizikai állapot is szükséges ahhoz, hogy átvizsgálja a szerkezeti elemeket, hídtartozékokat: a vízelvezető-rendszert, dilatációs szerkezetet, sarukat, kiemelt szegélyeket, biztonsági korlátokat, vagy a 45 ezer négyzetméter felületű pályatest aszfaltburkolatát.

– Ha esetleg olyan problémát találunk, akkor a javítások lebonyolítása, műszaki ellenőrzése is mind az én feladatom. Balesetes hídkárok miatt gyakrabban kell intézkedni, a megsérült korlátok és szegély javíttatása, műszaki ellenőrzése is az én feladatom – mondta a talpraesett ménöknő.

Hanák Tímea hídmester a pillér belsejében (Fotó: likebalaton.hu/Krausz Andrea)

Magyarország leghosszabb hídját 2007. augusztus 8-án adták át a forgalomnak. 8 pályázó közül egyedüli nőként, az akkor 27 éves Hanák Tímeát választották ki a feladatra.

– Milyen emlékezetes balesetek, problémák adódtak eddig?– A völgyhíd az M7 es gyorsforgalmi úthálózat része, nincs rajta gyalogos forgalom és természetesen kerékpárral sem lehet rajta közlekedni. Az átadás óta több alkalommal előfordult, hogy megálltak autóval, kiszálltak, nézelődtek. Volt, aki kerékpárral akart áttekerni, de a rendőrök még időben érkeztek és megakadályozták a veszélyes mutatványt. Olyan is akadt, aki tériszonya miatt nem mert autóval áthajtani a völgyhídon. Őt a rendőrök kísérték át.

A teljes cikk itt olvasható.