Zajvédő fallal és zajnaptárral segítené a békés együttélést az új balatoni versenypálya (index.hu)

2023 májusában nyílt meg Magyarország legújabb versenypályája, a balatonfőkajári Balaton Park Circuit, amely 2025 nyarán a MotoGP és a Superbike mezőnyét is vendégül látja hazánkban. A magántőkéből épült ring irányítói az elmúlt másfél évben arra törekedtek, hogy maximálisan felkészítsék a csapatukat a rájuk váró kihívásokra. Walterné Dancsó Adrienn, a Balaton Park Circuit operációs igazgatója exkluzív interjút adott az Indexnek, amiben kitért azokra a hangokra is, melyek szerint a versenypálya miatt elviselhetetlenül magas lett a zajszennyezés a környéken. Az operációs igazgató elsőként összefoglalta, mi történt a pálya életében a megnyitás óta.

 

Már az első hat hónapban is nagyon aktívak voltunk, szinte azonnal jöttek hozzánk céges rendezvényeket tartani, illetve már a megnyitás előtt megkezdtük a munkatársak toborzását, hiszen ahhoz, hogy magas színvonalú szolgáltatást tudjunk nyújtani, elengedhetetlen egy jó csapat. Egy sportbírói képzéssel nyitottunk, az idő tájt még bőven zajlott az aszfaltozástól elkezdve mindenféle építési munkálat a pálya területén. 2023 márciusában kérésünkre a Magyar Nemzeti Autósport Szövetség (MNASZ) kihelyezett tréninget tartott. A lehetőségről értesítettük a környező településeken élő embereket, szerencsére nagyon sokan jelentkeztek. Gyakorlatilag a szövetség helyben leoktatta a jelentkezőket, akik le is vizsgáztak. Vannak olyanok, akik idén már a második évüket teljesítették a versenypályán

– idézte fel emlékeit Walterné Dancsó Adrienn.

A versenypálya vezetői idén év elején ismét megtartották ezt a képzést, akkor már körülbelül kétszer annyian jelentkeztek rá, mint egy évvel azelőtt, 80-90 főből álló csapat mutatott érdeklődést a lehetőség iránt.

Az oktatás az összes autós szakágra kiterjedt, de itt nem volt megállás, a tanfolyamok a motoros képzésekkel folytatódtak, ebből a fajtából idén ősszel került sor az elsőre, amit 96 ember végzett el.

Világossá tettük, hogy a nagyobb motoros rendezvényeken csak azok vehetnek részt, akik elvégzik ezt a képzést. Januárban lesz az újabb motoros kurzus, amit a Magyar Motorsport Szövetség (MAMS) segítségével szintén a Balaton Park Circuiten bonyolítanak le. Ezt követi egy gyakorlati képzés, azok, akik minden tanfolyamot teljesítenek, beosztást nyernek a Superbike- és a MotoGP-futamokra, de azt megelőzően is lesznek tesztrendezvények, mert a stábnak mindenképp gyakorolnia kell

– fűzte hozzá az operációs igazgató.

 

Helyi erőkből nevelik ki a sportbírók következő generációját

Lapunk megtudta, hogy már javában készül a 2025-ös versenynaptár. Jövő év elején külföldi motoros klubok érkeznek a Balaton mellé, amelyek kisebb versenyekkel készülnek, ez az elöljárók szerint kitűnő lehetőség lesz, hogy a sportszakmai stáb felkészüljön a nagyobb figyelemmel kísért versenyekre. Összegezve tehát, a pálya igazgatóságának az első feladatai közé tartozott, hogy a sportbírók és a technikai ellenőrök megfelelő tudással és gyakorlati tapasztalattal várják a kihívásokat.

A szervezeti felépítésről további részleteket is megtudott a lap:

„Van egy rescue csapatunk is, amely a technikai mentésekért felel, például ha valakit ki kell emelni a kavicságyból. Egy új pálya esetében muszáj felállítani egy komplett gárdát, hogy mindenre tudjunk reagálni. A mi csapatunk nagyon lelkes, kiváló szakembereket sikerült összeválogatni. Nagyon fontos, hogy ha egyszer kinyílik a bokszutca, akkor biztonságban érezzék magukat azok, akik kihajtanak a pályára. Másképp nincs értelme az egésznek. Az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) helyi érdekeltsége, vagyis a Veszprém vármegyei mentők jönnek a hivatalos eseményekre, a kisebb versenyeken egy mentőszervezettel dolgozunk” – sorolta Walterné Dancsó Adrienn.

A megnyitás óta nem volt sok pihenője a stábnak, kezdésnek a Porsche rendezett náluk többhetes rendezvénysorozatot, majd 2023 októberében ellátogatott hozzájuk a FirstLap Cup nevű széria, illetve a magyar bajnokság, ami jó lehetőséget biztosított az újabb gyakorlásra. Így az első év vége felé a helyi erők belekóstolhattak legalább a versenyhangulatba.

„A frissen végzett helyi szakembereket a tapasztaltabb kollégák mellé osztottuk be rutinszerzés céljából. Az újak itták a régiek szavait, ők meg élvezték, hogy figyelnek rájuk. Igyekszünk évről évre egyre több helyi kollégát kinevelni” – mesélte a Balaton Park Circuit operációs igazgatója, aki maga is többéves versenyszervezői tapasztalattal bír, korábban ő is sokat dolgozott a Hungaroringen.

 

A Ferrarinál hamar felfigyeltek az új pályára

Ami 2024-et illeti, áprilisban az ESET Cup Series látogatott el a Balatonhoz, ami 130-140 autót jelentett, vagyis szép népes mezőny gyűlt össze Magyarországon. Majd a Ferrari Challenge Europe nevű márkabajnokság mezőnyét látta vendégül a pálya. Válint Bence a Trofeo Pirelli-kategóriában egy ötödik és egy harmadik helyet jegyzett a hazai versenyén, édesapja, Válint Tibor a Coppa Shell & 488 nevű kategóriában áll rajthoz.

 

A teljes cikk (fotókkal) ITT olvasható.