Villanyvonattal a Balaton körül (magyaridok.hu)

Már dolgoznak a kivitelezők a Balaton északi partján futó vasútvonal Szabadbattyán és Balatonfüred közötti szakaszának felújítása, villamosítása előkészítésén. A pálya mellett jut pénz négy vasútállomás: Polgárdi, Balatonkenese, Balatonfűzfő és Alsóörs átépítésére is.

Megkezdődött az észak-balatoni vasútvonal fejlesztése – tette közzé az állami beruházó. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) azt közölte, hogy a Szabadbattyán – Tapolca – Keszthely villamos üzem kiépítésének első ütemé­ben a Szabadbattyán és Balatonfüred közötti szakasz újul meg. Az előkészítésre és kivitelezésre vonatkozó közbeszerzési eljárás sikeresen zárult, a szerződés hatálybalépését követően elindultak a munkálatok.

A nyertes vállalkozó az ÉB 2018 Konzorcium, a szerződés nettó összege 23 milliárd forint, amely magába foglalja a Szabadbattyán–Balatonfüred vonalszakasz villamos üzem kiépítésének, állomások részleges akadálymentesítésének, felsővezeték-építési, vasútépítési és kiegészítő építési munkáinak tervezését és kivitelezését. A tervezési feladatok elvégzését követően, a látványos kivitelezési munkálatok 2019 őszén kezdődhetnek meg. A beruházás teljes zárása körülbelül 2,5 év múlva várható.

A fejlesztés keretében megvalósulhat a Szabadbattyán–Balatonfüred közötti 55 kilométeres rész villamosítása, továbbá Polgárdi, Balatonkenese, Balatonfűzfő és Alsóörs vasútállomások átépítése és akadálymentesítése. Ez magában foglalja a szükséges kitérők cseréjét, az 55 centiméter magas peronok építését, az utastájékoztató rendszer korszerűsítését, a térvilágítás felújítását is. A projekthez kapcsolódik a szabadbattyáni transzformátor-alállomás bővítése is. A fejlesztés az Innovációs és Technológiai Minisztérium megbízásából a NIF beruházásában, uniós és hazai forrásból valósul meg.

A Balaton északi partján ­Tapolcáig haladó 29-es vasútvonal turisztikai szempontból kiemelt jelentőségű. A vakációzók jelentős része ezen a pályán keresztül éri el a kiszemelt szálláshelyét nyáron.

A Balaton szemközti oldalán az M7-es autópálya részben leveszi az ott futó vasúti pályáról a terhelést, de északon az 1909-ben épült egyvágányos szakasz mellett az M8-as gyorsforgalmi út vezeti el a forgalmat, amely bár az utóbbi években sokat fejlődött, de a megengedett legnagyobb sebesség csak 110 kilométer óránként, számos szakaszán korlátozzák a száguldást, és akad rajta körforgalom, sőt Inotánál zebra is.

Ha elkészül az északi parti pálya villamosítása Füredtől Tapolcáig, majd Keszthelyig, akkor körbejárható lesz a Balaton elektromos vonatokkal. Ez azért nagy jelentőségű, mert a tó egész körzete csaknem összefüggő üdülőterület, amelynek zöld jellegét így tiszteletben lehet tartani.

A teljes írás – fotókkal – itt található.