Vetélkedővel népszerűsítik az olvasást (veol.hu)

Évről évre többen kapcsolódnak be a helyi gyerekkönyvtár által meghirdetett programba. Az olvasás népszerűsítését célzó, általános iskolásoknak szóló Könyvfaló nevű vetélkedőt a 2007-2008-as tanévben hirdette meg először a balatonalmádi intézmény Nagy Judit gyerekkönyvtáros ötlete nyomán.

A gyerekek a könyvtárosok által ajánlott, folyamatosan bővülő listából választhatnak könyvet, amelyhez a kötetre vonatkozó, rövid szöveges választ igénylő kérdéseket tartalmazó feladatlapot oldanak meg. A legkisebbeknek szóló listán Andersen mellett Janikovszky Éva, Lázár Ervin és több más huszadik századi vagy kortárs szerző is szerepel.

A vetélkedőben a teszt kitöltése mellett kreatív pluszfeladatokkal – például rajzok készítésével, vagy a könyvhöz kapcsolódó kérdéssor összeállításával – baglyos matricákat szerezhetnek a tanulók, amelyekkel a tanév végén helyi vállalkozók által felajánlott kisebb tárgyi ajándékokat „vásárolhatnak” – magyarázza Tóth Zsófia gyermekkönyvtáros. A programot minden évben az országos könyvtári napokhoz igazítva indítja el a könyvtár, amelyet az idei tanévben is négy korcsoportban – 1-2., 3-4., 5-6. és 7-8. osztály – hirdettek meg, és a korábbiaknál többen kapcsolódtak be. A gyermekek a saját tempójukban olvassák a könyveket, a legtöbb kötetet elolvasó diákokat pedig korcsoportonként díjazzák a szervezők a tanév végén. A gyermekkönyvtáros elmondta, a vetélkedőben részt vevő gyerekek közül sokan akár húsz könyvet is el-olvasnak egy tanévben. A program legfontosabb célja, hogy olvasóvá neveljék a gyerekeket. Tóth Zsófia szerint a játékos vetélkedőnek köszönhetően a gyerekek szövegértése javul, és megszeretik az olvasást.

A vetélkedőbe idén azután kapcsolódhatnak be a diákok, miután megoldottak egy játékos feladványt a könyvtárban. Ezután vehetik kézhez azt az útlevelet is, amelybe az év során a feladatlapok alján a könyv szerzőjével és címével ellátott pecsétet gyűjthetik.

A vetélkedő az alsó tagozatosok között a legnépszerűbb, Tóth Zsófia tapasztalata szerint azok a felső tagozatosok és középiskolások, akik korábban részt vettek a programban, mostanra könyvtár-látogatóvá és aktív olvasóvá váltak.