Veszélyben a szőlőtermesztés a Balatonnál? (Hiradó/KossuthRádió)

Több borász is veszélyben érzi a szőlőtermesztést a Balaton-felvidéken. Magasak az ingatlanárak, épülnek a nyaralók, így felaprózódnak az ültetvények. A folyamat nem új keletű, a megoldás azonban várat magára.

A fiatal borászok korábban összefogtak egy közösségi márkáért, amely a Balatoni Bor nevet kapta. Továbbá van egy 2006-ban alakult, oltalom alatt álló földrajzi jelzése a környéknek, amelyet az Európai Unió is elismer. Ezekkel az eredményekkel a Balaton-régiót próbálják definiálni, amely összhangban van a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa (HNT) által elfogadott ágazati stratégiával is. Az ágazati stratégiában továbbá szerepel, hogy a szőlőkultúrát egyfajta tájalkotó kultúraként kell meghatározni a jövőben – mondta el a HNT főtitkára a Kossuth Rádió Napközben című műsorában.

 

Urbanizációs nyomás

Elmondta, a jelenlegi helyzetet tekintve egy urbanizációs nyomásról van szó a Balaton-felvidéken, amely már nem új jelenség, hiszen szőlőültetvények voltak egykor Budapest, Eger vagy Pécs hegyvidéki területein is, ma már azonban lakóparkok épültek a helyükre.

Úgy véli, a szőlész-borász szakma egyre jobban elöregedik, ezért a termesztők közül sokan adják el termőföldjeiket. A kérdés azonban az, hogy kinek adják el a termőföldet, egy másik szőlésznek vagy egy olyan személynek, aki házat, vagy akár szállodát építene a területen. Ugyanakkor vannak olyan területek, ahol a szőlőtermesztés aránya növekedési tendenciát mutat, ilyen például a Balaton déli partvidéke – jelentette ki.

A borászat, mint a mezőgazdaság többi ágazata is, tőkeigényes ágazat, hiszen vannak olyan eszközök, amelyeket egy évben egy hónapig lehet használni, ezért nagyon magas a befektetett eszköz igénye – fogalmazott.

A külföldi piacokat kellene célba venni

A magyar bort alapvetően Magyarországon fogyasztják, így az árakat a magyar lakosság pénztárcájához igazítják – magyarázta. A magyar minőségi borok 80 százalékát belföldi piacon értékesítik, az irányt azonban a külföldi piacok felé kellene vinni, hogy a nagy borfogyasztási központok is megismerjék és elismerjék a magyar borokat – írja a hirado.hu, ahol a hanganyag is meghallgatható.