Újraindítható-e a vonat a Veszprém-Balaton vonalon? (veol.hu)

A Veszprémet a Balatonnal összekötő vasútvonal újraindításának elméleti lehetőségéről tartott előadást Nehéz György közlekedési kurátor a napokban a balatonalmádi Pannónia Kulturális Központban.

Nehéz György elmondta, a vonal kiépítésének ötlete már az 1890-es években felmerült, a megvalósítás előkészítése 1899-ben indult meg. A kisajátítások után a tényleges építkezés 1907 októberében kezdődött meg, és egy év múlva már elindulhatott az első szerelvény a mintegy 22 kilométeres szakaszon. A gőzvontatású vasút mintegy hatvan évig működött, megszüntetését gazdasági okokra hivatkozva az 1968-as közlekedéspolitikai koncepció rendelte el. A pályát 1974-ben bontották el. A vasútvonal emlékét az 1994-ben kiállított 375-ös gőzmozdony hirdeti a mai napig a Budai Nagy Antal utcában.

Nehéz György kiemelte, a vasútvonal újbóli létesítésének települési egyetértés és összefogás az alapja. Hozzátette, elsőként fel kell mérni az egykori nyomvonalat, és el kell végezni azokat az alapvető vizsgálatokat, amelyek egy esetleges beruházás számait is tartalmazzák.

A közlekedési kurátor leszögezte, teljes egészében az eredeti nyomvonalon nem haladhat majd a vonal, mert több helyen lakóházak épültek. A szakember arról is beszélt, amennyiben az újrain-dításra lehetőség lesz, az egyik alapkérdés, hogy keskeny vagy normál nyomtávolságú vonal létesüljön-e. Előbbi csak látszólag olcsóbb, ugyanis a vasúti járművek beszerzése a normál, 1435 milliméteres nyomtáv esetén jóval egyszerűbb és olcsóbb, valamint egy ilyen vonal csatlakoztatható lenne a Budapest-Szombathely és a Székesfehérvár-Tapolca fővonalakhoz. Megjegyezte, normál nyomtávú vonal esetén új építésű, a MÁV vagy külföldi vasúttársaság által leállított járművek vagy tram-train (vasútvillamos) közlekedhetne a vonalon.