Új autóút épül Zalaegerszegtől az M7-esig (zaol.hu)

Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter egy zalaegerszegi sajtótájékoztatóján jelentette be a napokban, hogy döntés született a várost az M7-es autópályával összekötő gyorsforgalmi út nyomvonaláról. A 165 milliárd forintos beruházás részeként megépül  Balatonszentgyörgytől egy közvetlen keszthelyi bekötés is 10 kilométer hosszan.

 

Balaicz Zoltán polgármester a következőket mondta a város szempontjából fontos és régóta vágyott útberuházásról:

„Zalaegerszegnek eddig nem volt kétszer kétsávos gyorsforgalmi úttal összeköttetése sem Budapest, sem pedig más, jelentős gazdasági potenciált jelentő létesítmény, például egy nemzetközi repülőtér felé. Éppen ezért, amikor 2015. április 14-én Orbán Viktor miniszterelnök úrral aláírtuk a Modern Városok Program megvalósítására vonatkozó szerződést, akkor annak első és legfontosabb pontja az volt, hogy Zalaegerszeget be kell kapcsolni az országos infrastrukturális vérkeringésbe. Ennek érdekében szerepeltettük a szerződésben azt, hogy az M7-es autópályával Zalaegerszegnek legyen közvetlen összeköttetése egy kétszer két sávos gyorsforgalmi úton. Ezt később kormányhatározat is megerősítette, majd elkezdődtek a minisztériumokban, illetve a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-nél az egyeztetések. Eredetileg a 76-os főút kibővítéséről volt szó kétszer két sávosra, de nyomós érvek szóltak amellett, hogy egy új nyomvonal kerüljön meghatározásra.”

A térképen bemutatta, hogy a berajzolt leendő R–76-os út Alsónemesapáti alatt egy határozott kanyarral délre fordul, majd Misefa, Nemesrádó, Szentpéterúr, Pacsa, Zalaapáti és Esztergályhorváti között, Sármellék mellett délről halad át, és a Balaton nyugati csücskében csatlakozik az autópályához. Balaicz Zoltán érdeklődésünkre elmondta, hogy összesen hatféle lehetséges nyomvonalat vizsgáltak a szakértők.

„A jelenlegi 76-os főút átépítésének a lehetősége kapcsán kiderült, hogy az részben költségvetési szempontból, részben pedig a Zalacsánynál, és a Nagykapornaknál adódó földrajzi akadályok miatt sem jó megoldás. Időközben felmerültek alternatív nyomvonalak is dél felé. A jelenlegi megoldás mellett a legfontosabb érv az volt, hogy ha már egyszer 165 milliárd forintot elköltenek rá, akkor az utókor szemszögéből nézve történelmi bűn lenne elkerülni a sármelléki nemzetközi repülőteret. Ez az új nyomvonal érinti a repülőteret, aminek a megyeszékhely, de akár Hévíz, Keszthely, sőt általában a megye gazdaságfejlesztésének a szempontjából is óriási előnyei lesznek. A leendő zalaegerszegi logisztikai központ és konténerterminál, valamint a 40 milliárdos beruházással megvalósuló járműipari tesztpálya is kapcsolódik majd így a repülőtérhez. Mindezt alapul véve az R–76-os gyorsforgalmi útnak a gazdaságfejlesztésre lesz a legnagyobb hatása. Egyébként az összes többi megoldás közül – mivel kevésbé kacskaringós és viszonylag sík terepen halad – ez az új nyomvonal bizonyult a legolcsóbbnak.”

A számítások szerint a zalai megyeszékhely és az autópálya között az útfejlsztés révén 32 kilométerre csökken a távolság. A beruházás részeként megépül 10 kilométer hosszan Balatonszentgyörgytől egy közvetlen keszthelyi bekötés is.

„Az R–76-os gyorsforgalmi út is fizetős út lesz. Az unió jogszabályai alapján egy ilyen útnak kell, hogy legyen ingyenes alternatívája is. Ha a régi főutat alakítanák át, akkor nemcsak négy sávot kellene építeni, hanem valahol mellette alternatív utat is létre kellene hozni. A mostani megoldással viszont a régi 76-os lesz az új gyorsforgalmi út ingyenes alternatívája” – számolt be a polgármester a nyomvonalról szóló döntés egyik fontos szempontjáról. Közlése szerint legjobb esteben idén ősszel indulhat az építkezés, ami bizonyára több mint két évet vesz majd igénybe.

(13:17)