Szezon a Balatonon zsaruszemmel (Zsaru Magazin)

A magyar ember nyaranta akaratlanul is a Balatonra gondol. Sokan úgy vannak vele: északi vagy déli part, sátras vagy szállós, bulizós vagy nyugodt, csak jöjjön már a balatoni nyár! A Balatoni Vízirendészeti Rendőrkapitányság (BVRK) szervezeti egységként és vendégváróként hónapokkal ezelőtt megkezdte a felkészülést a szezonra – derül ki a police.hu-n megjelent Zsaru Magazin cikkéből.

(Fotó: police.hu)

Tavaly ősz óta a főidényre hangolnak elemzéssel, egyeztetéssel, eszközbeszerzéssel és a biztonságos vízhasználatot elősegítő új kezdeményezésekkel. A parton felelős rend­őrmunka folyik, a részleteket Horváth László ezredestől, a BVRK vezetőjétől tudjuk meg:

– Az idei szezonkezdés ideális abból a szempontból, hogy több, hónapokkal vagy évekkel korábban megkezdett fejlesztésünk most ért be, ekkorra lettek az ötletekből eredmények. Időről időre áttekintjük tevékenységünket, és a jó gyakorlatok megtartása mellett értelmezzük a munkánkra ható aktualitásokat. Az utóbbi 20-30 évben jelentős változások mentek végbe az élet számos területén, ez alól a hajózás, a vízhasználat, a fürdőkultúra, a strandolási szokások módosulása sem kivétel. Ha a tavat használó járműveknél kezdem közelmúlt és jelen összevetését: évekkel, évtizedekkel ezelőtt kisebb, olcsóbb, egyszerűbb, javarészt fából készült evezős csónakok vagy vitorlás hajók közlekedtek.

– Mára méretükben és teljesítményükben megnövekedett, mind gyakrabban elektromos motorral hajtott hajók és tekintélyesebb vitorlások uralják a vizet. A méretbeli növekedés mellett számuk is gyarapodott: a folyamatos kikötőfejlesztések eredményeként ma a Balaton 107 kikötőjében mintegy 11 ezer férőhely várja a hajóegységeket. Szintén felfutás tapasztalható a strandolók számának alakulásában: egy főszezoni napon a nagyjából 200 ezer főnyi befogadóképességű, kiépített strandok használata mellett a szabadstrandok látogatottságát és a vízi eszközökkel a tavon lévőket is számolva összesen akár 300-350 ezres embertömegre kell gondolnunk. Erre a fellendülésre a rendőrség részéről adott választ is a hajók mint elsődlegesen fontos eszközeink felől indítom. Új beszerzésekkel, felújításokkal, állagmegóvó javításokkal elértük, hogy idén 28 szolgálati kisgéphajóval, egy megfiatalított átlagéletkorú járműparkkal vághattunk neki a szezonnak.

– A „flotta” számbeli növelése mellett arra is koncentráltunk, hogy az új vagy felújított hajók eleget tegyenek a kor követelményeinek: üzembiztos, megfelelő teljesítményű, modern, környezetbarát, több feladat ellátására is alkalmas, a ke­ze­lőszemélyzet számára jó munkafeltételeket teremtő, ergonomikus járművek szolgálják tevékenységünket. A flottában megtalálhatók az évek, évtizedek óta jól bizonyító, gumitestű hajók új generációi, mint például az 5,5 méteres Zodiacok vagy a 6 m-es Bombard Explorerek. Használunk finn gyártmányú, könnyűfém vázú Alumer hajókat, ezek az első magyarországi pápalátogatás apropóján kerültek a rendőrséghez, de megfelelő modernizációval máig ütőképes részét képezik gépparkunknak. Idén kezdjük meg legnagyobb hajónk, a 18,5 m-es, egykori német vámőrhajó, a ­Scharnebeck rekonstrukcióját. Feladatellátásának kiváltása megoldott a méretben kisebb, de kiváló menettulajdonságú, vízsugaras meghajtású, több száz lóerős motorokkal szerelt hajókkal.

– A járművek műszerei is korszerűsítés és bővítés alatt állnak: megvalósult vagy folyamatban van minden egységünk felszerelése a megfelelő kommunikációs berendezésekkel, helymeghatározó eszközökkel, szonárokkal és radarokkal. Jól kamatoztatjuk rendészeti célokra a világban uralkodó fejlesztéseket. Több országban reneszánszát éli a horgászat: a gyártók egyre jobb, pontosabb gépekkel jelentkeznek. A vízfelszín alatti letapogató és képalkotó berendezések fejlődése lehetővé tette, hogy tetemkereséshez modern műszereket használjunk, javítva a hatékonyságot. Ennek a beruházásnak köszönhetően ma már egy nap alatt megtaláljuk a vízbe fúltak holttestét, így egyrészt gyorsabban megkezdhetjük egy vizsgálat folytatását, másrészt a testet méltóbb állapotában átadhatjuk a gyászoló családnak. 1994-ben még egy kiugróan rossz számot: 48 halálesetet kellett elkönyvelnünk, a stratégia korszerűsítésével az ezredforduló óta évente átlagosan tíz esetre szorítottuk ezt a számot. Minden emberéletért kár, az aktuális adatok értelmezéséhez azonban figyelembe kell vennünk a fentebb tárgyalt, akár napi 300 ezres látogatószámot, valamint azt a tényt, hogy az esetek többségében más egészségügyi problémák is közrejátszanak a tragédia kialakulásában. A víz speciális közeg: itt minden veszélyes lehet. Az ittasság vagy a rosszullét jóval súlyosabb kimenetellel járhat, mint a szárazföldön.

A BVRK munkájának szeren­csé­re nagyobb ré­szét ki­tevő tevékenységekre: a sikeres mentésekre és megelőzésekre kanyarítjuk a beszélgetést. A balatoni zsaruk erős kezdésen vannak túl: májusban és június első hetében 22 esetben 45 főt mentettek ki a vízből. Horváth László ezredes az emberéletek megóvására tett, már bejáratott gyakorlatról és új kezdeményezésekről is beszélt:

– Ha a partról indulunk: figyelmeztető szóróanyagok kihelyezésével prevenciót folytatunk üdülőkben, kikötőkben, vendéglátóhelyeken, szállodák tévéláncain, egyéb médiafelületeken. Elemezzük a mentéseket, tendenciákat, és átbeszéljük, hol van még tennivalónk. Négy vízimentő egyesülettel: a vonyarci, zamárdi, siófoki egyesületekkel és a Vízimentők Magyarországi Szakszolgálatával dolgoztunk ki együttműködési megállapodást. A jórészt fiatalokból álló csoportok elsősegélynyújtó képzést kaptak. Készülünk a rendezvénybiztosításokra: a Kékszalag vitorlásverseny, a Balaton-átúszás és -átevezés, a triatlonverseny zökkenőmentes lebonyolítása minden évben pontos szervezést igényel.

– Idei újításként a Balaton 765 lépcsőjéhez egyedi azonosítószámokat helyeztünk ki. A település irányítószámából, a strand, majd a bejáró kétjegyű számából álló, nyolckarakteres számsor segíti a mentési munkát: gyorsabban, pontosabban tudunk egységet irányítani ennek megadása után, mintha kollégáinknak egy-egy város esetenként több kilométer hosszú strandján kell megkeresniük a segítségre szorulót. A táblák egy medermetszet ábrájával jelzik befelé haladva a partszakasszal szembeni vízmélységet, fel vannak tüntetve az alapvető figyelmeztetések, a viharjelzés alatti vízhasználat szabályai, információ található rajtuk a legközelebbi elsősegélynyújtó hely megtalálásához.

– Munkatársaimmal a nyári szezon alatt minden szolgálatot szó szerint terepszemlével kezdünk: kihajózva keressük a tó tükrén a rendellenességet, és kapcsolatba lépünk a Készenléti Rendőrség helikoptereivel, hogy ők láttak-e bajbajutottat. Túraútvonalakat járunk be, majd a part közelében haladva pásztázzuk a vízen tartózkodókat. Általános elv, hogy a mélyebb vízben mindenkire fokozottan ügyelünk. A konkrét helyzetet megítélve inkább a szolgálati hajóba vesszük át a kint tartózkodókat – ezt megelőző mentésnek tekintjük. A rendszerváltás óta a Balatoni Vízirendészeti Rendőrkapitányság 30 ezer személynek nyújtott segítséget, idén is felkészülten várjuk a tóhoz érkezőket – mondta a kapitányság vezető.