Szemétháború a Dél-Dunántúlon: nem akarják, hogy nyomott árakkal kivéreztesse hulladékszállító cégeiket a Mol Mohu

2023 júliusától – az állammal kötött koncessziós szerződés értelmében 35 éven át – a Mol által alapított Mohu Zrt. a kommunális hulladékkezelés magyarországi integrátora. A Mohu térségi koordinátorokon keresztül tart kapcsolatot a helyi hulladékkezelő cégekkel. Utóbbiak – amelyek a hulladékszállítás és -szelektálás dolgát valójában elvégzik – alaposan meglepődtek, amikor novemberben megkapták a koordinátorok jövő évi árajánlatát, ugyanis az ideinél minimum tíz százalékkal kevesebbet kapnak a munkájukért – írja a nepszava.hu.

 

A lap információi szerint a cégek háromnegyede – fogcsikorgatva ugyan, de – elfogadta az ajánlatot. Igaz, ha nem teszik, a koordinátor más vállalkozást bíz meg a feladattal.

A nyomott átvételi ár ellen nyíltan szinte csak a dél-dunántúli városok vezetői lázadtak fel, attól tartva, hogy a sok év alatt felépített, korszerűen felszerelt, jól működő, gazdaságilag stabil cégeik tönkremehetnek. Először és leghatározottabban Siófok független polgármestere, Lengyel Róbert szólalt fel az önkormányzat „megzsarolása” ellen. Lengyel november végén a Facebook-oldalán azt a véleményét osztotta meg olvasóival, hogy szándékosan tönkre akarják tenni a Balaton-parti város tulajdonában lévő hulladékkezelőt, a Siokom NKft.-t. A polgármester szerint a cél az, hogy egy „kebelbeli” cégre bízzák a hulladékszállítást, mondván: azok olcsóbban dolgoznak. Ám ha megszerzik ezt a piacot (is), akkor később kedvükre emelhetik az árat.

Ezt a „színjátékot” szerette volna megakadályozni Siófok első embere a posztjával, s azt várta, hogy a siófokiak a környező települések a zászlaja alá állnak. „Vagy kiállunk magunkért, vagy megint lehúznak bennünket a WC-n” – figyelmeztette követőit Lengyel Róbert.

Az ügyben véleményt nyilvánított Witzmann Mihály, a térség fideszes parlamenti képviselője is, aki – meglepő módon – Lengyel Róbert mellé állt a kérdésben. „A szolgáltatóváltás gondolatával nem értek egyet, nem támogatom!… A térségi hulladékgyűjtési szolgáltatás biztonsága érdekében mindent megteszek, hogy a jelenlegi rendszer fennmaradjon” – írta saját Facebook-oldalán a kormánypárti politikus.

Kíváncsiak voltunk arra, hogy az elmúlt két hétben sikerült-e megegyezni a Siókomnak és a térségi koordinátornak, a Kaposvári Hulladékgazdálkodási Nkft.-vel (KHG). Kerestük a siófoki városházát az ügyben, ott azt válaszolták:
„Jelentős fejlemény nem történt a múlt hét óta, várjuk a KHG válaszát”.
Próbáltuk beszélni Witzmann Mihállyal is, hogy megkérdezzük: mit tudott tenni a siófoki cégért, ám ő azt üzente, hogy a Facebookon írtaknál többet nem kíván mondani.

Természetes a KHG-t is szerettük volna szóra bírni az ügyben, megtudni tőlük, hogy milyen gazdasági számítások indokolják a nyomott és az inflációs hatásról tudomást nem vevő árajánlatot, s bár a sajtókapcsolatokért felelős munkatárs visszahívást ígért, ez nem történt meg.

Amúgy Witzmann Mihály a posztjában nemcsak a Siókomot vette védelmébe, hanem a Pelso-Kom Kft.-t is. A lengyeltóti cég 56 település 65 ezer – nyáron 110 ezer – lakójának a hulladékát gyűjti.

 

A lengyeltóti cég elfogadta az ajánlatot, a nagykanizsai cég ellenállt

A kft. ügyvezetője Kiss-Feil Zsuzsanna elmondta, hogy ők azóta elfogadták a KHG ajánlatát, noha a hulladékszállításért 10, a zöldhulladékért pedig 30(!) százalékkal kevesebbet fizet a koordinátor jövőre, mint idén.
Vagyis a 80 embert foglalkoztató, 1,2 milliárd árbevételt elérő cég is visszautasíthatatlannak vélte a KHG ajánlatát. Az ügyvezető bízik abban, hogy a Pelso-Kom képes lesz nullás eredményt produkálni jövőre, ám félő, hogy ehhez fel kell éljék pénzügyi tartalékaikat.

Nagykanizsán viszont nem fogadták el a KHG ajánlatát. Itt és 111, környékbeli településen a nagykanizsai önkormányzat tulajdonában álló Viridis-Pannonia Hulladékgazdálkodási Közszolgáltató Nonprofit Kft. végzi a hulladékszállítással és -kezeléssel kapcsolatos feladatokat. Horváth Jácint, a dél-zalai város ellenzéki polgármestere elmondta, hogy a Mohu már 2024-ben is kevesebbet volt hajlandó fizetni a hulladék szállításért, mint 2023-ban, a jövő évre adott ajánlat viszont a mostaninál is sokkal alacsonyabb.
– A vegyeshulladék-szállításért például 20 százalékkal kevesebbet fizetnének
– mondta a polgármester. – Próbáltunk tárgyalni a régiós koordinátorral, a kaposvári céggel, az utolsó ajánlatuk azonban bő tíz százalékos árcsökkenésről szólt. Ezt elutasították – mi legalább ugyanekkora emelést szeretnénk, hiszen a költségek folyamatosan növekednek –, ám azóta érdemben nem tárgyal a Mohu sem velem, sem a céggel. Viszont kaptunk egy levelet, melyben leírták: januártól a területünkön a kaposvári cég veszi át a szolgáltatást.

A polgármester hozzátette, fogalma sincs, a kaposváriak rendelkeznek-e megfelelő gépparkkal a feladathoz, munkásaik viszont bizonyosan nincsenek, máskülönben nem szerveztek volna toborzót a kanizsai cégnél, s nem röplapoztak volna a városban.
– A dolgozóktól tudjuk, hogy rosszabb ajánlatot kaptak a kaposváriaktól, mint a mostani feltételeik – árulta el a polgármester.
– Ráadásul autóval rendelkezőket keresnek, ami azt jelenti, hogy a cég szolgáltatási területére bárhová kivezényelhetik őket, ez akár napi több százkilométeres ingázást is jelenthet. Eddig senkit sem tudtak átcsábítani. Vagyis bizonytalan, hogy miképp működik majd januártól Nagykanizsán a hulladék elszállítása, tette hozzá Horváth Jácint.

 

Hasonló a helyzet Baranyában is..  (a folytatás, illetve a teljes cikk ITT érhető el)