Izgalmas vagyonnal rendelkezik a BAHART, amely nem került csődhelyzetbe (24.hu)

A társaság bevételei valóban folyamatosan növekedtek az elmúlt években, azonban idén a cég a járványügyi helyzetből adódóan – sok más turizmusból élő vállalkozáshoz hasonlóan – rendkívül nehéz helyzetbe került – a többi között ezzel magyarázta Szabadics Zoltán a Balatoni Hajózási Zrt. (BAHART) igazgatósági elnöke a 24.hu-nak, miért volt szükség a cég reorganizációs tervére, benne a tervezett vagyoneladásra, ami miatt azóta sem csitul a vihar a balatoni önkormányzatok körében.

A BAHART ugyan hajózási társaság, de jól el van eresztve ingatlanokkal, ebből – leginkább a kikötők bevételeiből – voltak képesek finanszírozni az önmagában veszteséges menetrend szerinti hajózást – fogalmaz a portál.

Tíz napja a 75 százalékos tulajdonos Magyar Turisztikai Ügynökség Zrt. megszavazta azt a reorganizációs tervet, amely négy kikötő, két kemping és egy szálló eladásával, valamint a vitorláskikötők bérbeadásával operál, a befolyó 2,2-2,8 milliárd forintot pedig a hajózási üzletág fejlesztésére szánja. Ezután csak személyszállítást végezne a BAHART, a többi üzletágat leválasztanák, illetve értékesítenék. Ez azt jelenti, hogy „megszabadulnának” a nyereséget termelő tevékenységektől, és megmaradna a magában veszteséges személyszállítás. Arra közszolgálati szerződést kötnének, magyarul a veszteséget az adófizetők pénzéből állják majd, valahogy úgy, mint a MÁV vagy a BKV esetében.

A szerencsés magánbefektetők viszont kikötőkhöz, illetve értékes ingatlanokhoz juthatnak. Nem véletlen, hogy az önkormányzatoknak nem tetszik a kormány elképzelése, még a fideszes polgármesterek sem támogatták a reorganizációs tervet.

Horváth Gyula, a hajózási cég korábbi vezérigazgatója azt közölte a 24.hu-val, nem igazak azok a sajtóban megjelent hírek, hogy a csődtől mentette meg az állam a BAHARTot, a cég ugyanis soha nem volt veszteséges. Az előző évek mérlegeiben valóban nincs nyoma veszteségnek: 2014 és 2018 között évről évre nőtt a bevétel, 2,2 milliárd forintról 3 milliárdra, az adózott eredmény pedig 110 millióról 156 millióra emelkedett, összesen durván 660 millió forint nyereséget termelt.

 

Miért izgalmas a BAHART-vagyon

A 24.hu írása szerint Balatoni befektetői körökben egyszerű összehasonlítással világítják meg, miért izgalmas a BAHART ingatlan-, illetve kikötővagyona. Európa nagy tavaihoz – akár a lombardiai Comói-tóhoz vagy a Karintiában található Wörthi-tóhoz – képest messze el vannak maradva a fejlesztések a Balatonnál, így nálunk még tizedáron mérik a telkeket. Nem lesz azonban ez mindig így, nagy potenciál van a Balaton-parti ingatlanokban. A BAHART ugyan hajózási társaság, de jól el van eresztve ingatlanokkal, ebből – leginkább a kikötők bevételeiből – voltak képesek finanszírozni az önmagában veszteséges menetrend szerinti hajózást.

 

Elemi érdek a Bahart stabilitása

Szabadics Zoltán szerint az önkormányzatoknak elemi érdeke, hogy a BAHART a válság ellenére is stabil maradjon, és a jövőben is megfelelő színvonalon szolgálja ki a térség turisztikai és vízi közlekedési igényeit, ehhez pedig elengedhetetlen a profiltisztítás és a hatékonyság javítása. Akadt olyan polgármester, aki azt mondta, örülne, ha a helyi vállalkozók előnyt élveznének majd a kikötők üzemeltetésénél, a kempingek vagy a szálloda megvásárlásánál. Szabadics válasza szerint ennek nincs akadálya, mert az értékesítés nyilvánosan történik. A befolyó bevétel pedig majd a Bahart beruházási forrásait bővíti, amelyet az alaptevékenységek megújítására fordítanának.

Szabadics Zoltán tájékoztatása szerint a tőkeemelés határidőre megérkezett a BAHARThoz, jelenleg zajlik a források felhasználásának előkészítése, különféle fejlesztési koncepciókat vizsgálnak, új hajók beszerzéséről és a szántódi, tihanyi révkikötők fejlesztéséről van szó.
Hozzátette, az első lépés most a reorganizációs terv elfogadása és végrehajtása. A további fejlesztési igények, tervek elkészítése és elfogadása, a források egyensúlya pedig a következő évek során folyamatosan vizsgálandó majd.

A 24.hu teljes cikke, amely a BAHART új vezetőségéről is részletesen beszámol, itt olvasható.