Sármellékről gyorsforgalmi úton Hévízre, Keszthelyre (Magyar Nemzet)

Gyorsforgalmi úton is meg lehet majd közelíteni a sármelléki repülőtérről Hévízet, ha megépül az M76-os újabb, Balatonszentgyörgyöt és Sármelléket összekötő szakasza, illetve az innen Keszthely és Hévíz határáig vezető, szintén négysávos bekötőút – írja a magyarnemzet.hu.

 

Bonyolult közlekedési hálózat alakult ki a Balaton délnyugati partvidékén, a Zala folyó torkolata környékén. A legnagyobb forgalmat az M7-es, a 7-es főút és a Budapest–Nagykanizsa vasútvonal alkotta korridor bonyolítja, de Balatonszentgyörgy fordulópontot jelent:

itt ágazik ki a Keszthely és Tapolca felé haladó vasúti pálya, és innen fordulnak nyugatra, északnyugatra az utak, valamint itt válik ki a tavat északról kerülő 71-es főút is. Utóbbiból ágazik ki a 84-es főút, amely Sopronig fut.

Mindez azzal járt, hogy sok alul- és felüljárót, hidat kellett építeni az M76-os első két darabján, és bár csak néhány kilométeres szakaszokat adtak át, sok műtárgyat alkottak meg a kivitelezők. Az M76-os az M7-est köti össze Zalaegerszeggel. Az első része Holládtól, az elválási ponttól Balatonszentgyörgy elkerülőjéig tart, a második azt hosszabbítja meg Fenékpusztáig, ami a Balaton délnyugati sarkánál terül el.

Innen folytatja a kivitelezést a Nemzeti Infrastuktúra-fejlesztő (NIF) Sármellékig. A szakasz egy darabig a 71-es út nyomvonalával párhuzamosan halad, vagyis a partot követi, majd egy csomópont után nyugatnak fordul, és eléri Sármellék határát, ahonnan újabb bekötő épül a repülőtérhez. A közbülső csomóponttól a 71-es út vonalát követve mintegy három kilométer hosszú, ugyancsak négysávos bekötés következik, majd a gyorsforgalmi út beletorkollik a 71-es Keszthelyt és Hévízt elkerülő szakaszába.

Ez utóbbi bekötőútra írt ki részvételi felhívást az uniós közbeszerzési értesítőben a NIF. A nyertes kivitelezővel vállalkozási szerződést kötnek a Keszthely kétszer két sávos főúti bekötés megvalósítására, valamint a balatoni bringakör keszthelyi szakaszán a kerékpárforgalmi létesítmények fejlesztésére.

A Keszthely–Fenékpuszta és Sármellék közötti 11 kilométeres szakaszra, valamint a Sármellék és Zalaegerszeg-kelet közötti 23,6 kilométeres szakaszra korábban, február végén jelent meg a kivitelező kiválasztására vonatkozó közbeszerzési eljárás felhívása.

Fontos szempont, hogy a sármelléki repülőtérről a Balaton-parti településekre és Hévízre gyorsforgalmi úton juthassanak el a reménybeli turisták. Hiszen újra állami tulajdonban működik, így hamarosan elkezdődhet a Hévíz–Balaton Airport fejlesztése.

Első ütemében az utasforgalmi terminálépületek újulnak majd meg, amelyek így még több repülőgép egyidejű fogadására és indítására lesznek képesek.

A rekonstrukció során kiemelt figyelmet fordítanak a repülésbiztonságra és az utasok európai színvonalú kiszolgálására; kiemelt cél a Balaton turizmusát segítő, menetrend szerinti járatok indítása is. A sármellék–zalavári repülőtér lesz a Nyugat kapuja, magas színvonalú működése elengedhetetlen a térség nemzetközi versenyképességéhez. A közvetlen légi összeköttetés révén még több külföldi vendég érkezhet, ráadásul a szezonalitás további csökkenése is várható. Újdonság, hogy idén a Hévíz melletti légikikötőbe Dortmundból érkezhetnek utasok, a járatokat a Wizz Air üzemelteti.

A Hévíz–Balaton Airport korábban már bizonyított: nagyszámú menetrend szerinti járatot fogadott például Londonból, Frankfurtból, Düsseldorfból, Moszkvából, illetve charterjáratokat Németországból és Oroszországból. Legkiemelkedőbb évében csaknem 120 ezer érkező és induló utast szolgált ki, a mostani fejlesztésekkel és a kapacitások bővítésével ez a szám tovább növelhető. Ennek a légi kapcsolatnak volt köszönhető, hogy Hévíz nemcsak a német, de az orosz turisták kedvelt üdülőhelyévé vált, bár félő, hogy ez az irány a következő években kiesik. A fejlesztések eredményeképpen ellenben visszatérhetnek a Sármelléket, illetve a nyugati Balaton-régiót tengerparti üdülőhelyekkel összekötő nyaralójáratok is – írja a magyar.