Veszprémen keresztül robognak az új belföldi, másodosztályú IC+ vonatok

A hetven darabos, belföldi forgalmú flotta harmincöt többcélú és harmincöt első osztályú járműből áll.  Január végéig a 20. „nyers” komplett kocsiszekrény készült el az összeállító készülékben, és 10 fényezett többcélú jármű szerelése, üzembe helyezése van folyamatban a szerelő soron. Három jármű készült el teljesen, ezek megkapták a próbaüzemi hatósági engedélyt, az első csütörtökön indult el Zalaegerszegre, péntektől pedig a másik kettő is forgalomba áll. Az első három IC+ kocsi a Zalaegerszeget, Szombathelyt és Veszprémet Budapesttel összekötő Göcsej és Bakony InterCity vonatokban közlekedik.

(Fotó: MÁV-Start)

Tóth Péter, az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedésért felelős helyettes államtitkára elmondta: a kormány alapvető szakpolitikai törekvése, hogy a közösségi közlekedés és az annak gerincét adó vasút az egyéni megoldásokkal versenyképes, az igényekhez igazodó, korszerű és összehangolt kínálattal álljon az utasok rendelkezésére. 2020-ban minden korábbinál több forrás, közel 300 milliárd forint hasznosul kötött pályás infrastruktúrafejlesztésekben.

Homolya Róbert, a MÁV elnök-vezérigazgatója a december közepén életbe lépett menetrendváltozás pozitív változásairól is beszámolt: a versenyképes, fenntartható, szerethető vasúthoz folyamatos fejlesztésre, jó menetrendi kínálatra és tarifára van szükség – fogalmazott.  Az előző év decemberében, hosszas előkészítő munka után bevezetett új menetrend pozitív hatásai már most jól látszódnak. Az egyik legnagyobb nyertes kétségkívül a Budapest–Zalaegerszeg vonal volt, ahol már 40-50%-kal nőtt az utasszám. Ezen a vonalon, a Göcsej IC-ben indul most el először az új belföldi IC+ kocsi is, ez egy igazán versenyképes termék – fejtette ki.

Kerékgyártó József, a MÁV-START Zrt. vezérigazgatója a másodosztályú kocsik gyártásán túli további fejlesztésekről tájékoztatott. Elárulta: a mostani 70-es szériában 35 első osztályú, prémium kategóriás IC+ kocsit is legyártanak. Az első osztályú jármű 2020 őszén, a 70-es széria utolsó darabja pedig 2021 nyarán állhat forgalomba. Az első osztályú bisztrókocsival is rendelkező IC+ jármű Debrecen, Nyíregyháza, Miskolc, Szeged és Pécs felé fog várhatóan közlekedni. Megkezdődött továbbá az IC+ járműcsalád legújabb tagja, az IC+ vezérlőkocsi tervezése is. Első körben két prototípus legyártását a MÁV-START saját forrásból tervezi megvalósítani.

A MÁV-START hosszú távú célja legalább 300 új IC+ kocsi legyártása a személyszállítási piac 2023-ban várható megnyitásáig. A tavaly decemberi kormányhatározat támogatja a vasúti személyszállítás ellátását biztosító járműpark fejlesztését, illetve a közszolgáltatás színvonalának javítását, ennek érdekében rendelte meg két ütemben 35+35 korszerű, nemzetközi forgalomban is használható IC+ vasúti személyvagon gyártását. Ez a hetvenes széria 31 milliárd forintból valósul meg, a vasúttársaság saját forrás mellett 15,3 milliárd forint kormányzati költségtérítést is kap.

Az IC+ kocsik számát évről évre növelve lehetőség lesz – az elöregedett járműflotta kiváltása mellett – az IC-hálózat kiterjesztésére, így további területek vonhatók be a minőségi vasúti szolgáltatásba.