Petrányi Zoltán, Kékszalag győztes: “minden az embereken múlik” (balatonfured.hu)

Petrányi Zoltán kétéves kora óta minden nyarát a Balatonon, Csopakon töltötte, és ma sem vágyik másra. Édesapjának volt egy 15-ös jolle túrahajója, amit Zoltán lassúnak és unalmasnak talált, így inkább a szörfözés irányába ment el: sokat lógott a vízen, tízéves korától teljesen önerőből építette fel magát. Négy-öt évet versenyzett a Sirocco-val, 1998-ban pedig megvásárolta azt az Asso-t, ami Magyarországon akkor a második volt. Egy katamaránnal idén a Petrányi-csapat nyerte a Kékszalagot, előtte pár nappal pedig fia, Botond a Kékpántlikát.

– Egy régi barátom 2010-ben átjött hozzám azzal a hírrel, hogy egy év múlva a Balatonfüredi Yacht Club rendezésében katamarán világbajnokság lesz, induljunk el rajta. Csodálkozó szemekkel néztem rá, hogy rendben, de én nem tudok katamaránt kormányozni, te meg nem tudsz vitorlázni, mi lesz ebből? Ő volt Csetényi Csaba barátom, aki húsz perc alatt rádumált, hogy vegyünk egy F18-ast, és belevágtunk a felkészülési programba. Ha jó szél volt, akkor még hétköznap is lejártunk edzeni. Végül sikerült megfutnunk a kvótát, és nagy büszkeségünkre kikerültünk a VB-re – emlékszik vissza Petrányi Zoltán.

2012-ben már úgy gondolták, hogy mindent tudnak a katamaránozásról. A Black Jack első verzióját a német tulajdonossal együtt bérelték ki, és egy abszolút második helyet tudtak futni a Kékszalagon. Ebben az évben debütált a Fifty-Fifty, csak ő tudta megelőzni a Black Jack-et, úgyhogy az egyárbocosok között gyakorlatilag elsők lettek. A Black Jack később hazai kézbe került, nem tudták tovább bérelni, de találtak helyette egy épp ugyanolyat: az Orángután névre keresztelt, narancssárga testű hajót, amivel két Kékszalagot teljesítettek. A harmadiknál kettétört alattuk a hajó, nem bírták a cross beam-ek és kitört az árboc. Szerencsére a katamarános közösség nagyjából másfél óra alatt kimentette a legénységet és a hajót.

– Nem mi hibáztunk, konstrukciós probléma volt. Már előző évben láttuk a ráutaló jeleket, de a tulajdonos csak látszólagos javítást végzett el. Szélben a keresztmerevítőkön óriási erő van, a két test külön életet él, egy csavarodástól vagy a hajóorr hullámba akadásától ketté tud törni. De örülünk, hogy az Orángutánhoz egy Kékszalag negyedik helyezésünk kötődik – fogalmazott Petrányi.

(Fotó: balatonfured.hu)

Tavaly egy erős szeles, 32-es katamaránt béreltek, varrattak rá gyenge szeles vitorlákat, de ez a konstrukció alkalmatlannak bizonyult a balatoni vitorlázáshoz. Két év kudarc után 2018-ban fordulópont következett: kiderült, hogy esélyes hajót nem tudnak bérelni, ezért el kellett dönteni, hogy vásárolnak egyet vagy kiszállnak. Ősszel egy svájci Decision 35 katamarán mellett döntöttek, ami Svájcban egy nagyon népszerű tavi katamarán osztály, tizenkét darab épült belőle. Az idei Kékszalagon ebből három indult. Allround hajó, vagyis sosem a leggyorsabb, de nagy amplitúdón nézve jó teljesítményt lehet elérni vele, és minden szélre van vitorlája. A Django tavasszal érkezett meg Magyarországra, és március vége óta vízen volt vele a csapat. A konkurencia nem ismerte őket, mert ezzel a hajóval még nem versenyeztek Petrányiék.

– A polgári életben céget vezetek. Tudom jól, hogy minden az embereken múlik, ezért igyekeztem egy nagyon jó csapatot összeállítani..

A teljes cikk itt olvasható.