Parádés fotós-beszámoló a füredi oldtimer szépségversenyről (autoszetor.hu)

Évről évre szebb a Balaton-part, gazdagodik a füredi sétány és az immár negyedik alkalommal bemutatott nyári veteránkollekció is – írja a május elején zajlott V. Concours d`Elegance veterán autó szépségversenyről az eseményt remek saját fotókkal is illusztráló Boros Jenő, az autoszektor.hu-n.

Megszűnt márkák: Studebaker és Horch a Balaton partján (Fotók: Boros Jenő)

Ami biztos, hogy elfogult vagyok, de az is biztos, hogy nem csak nekem a leglátványosabb hazai program az évente megrendezésre kerülő Balatonfüred Concours d’Elegance, mely a klasszikus autók és motorok találkozója. A mezőny idén is a csodálatos Tagore sétányon sorakozott fel, van amelyik tréleren jött, többségük saját lábon, egy részük konvojban érkezett Győrből, rendőrmotoros felvezetéssel. A füredi Gyógy-téren mindenki megcsodálhatta a begördülő járműkaravánt, melyben több klasszikus is volt. Igazi autóikonok, melyek nem csak látványosak, de értékesek is, így megérdemlik a műtárgyaknak kijáró figyelmet. Volt olyan köztük, melynek biztosítási értéke meghaladta az egymillió eurót, de ne reménykedjen senki, ennyiért nem adják el tulajdonosaik.

Wikow 35 Kapka, vagyis a Csepp nevű és formájú autó

A szépség átka

A sétány gyönyörű, de a gyönyörű park öreg fái okoztak némi gondot, mert többször is tisztítani kellett a karosszériákat, melyekre jutott bőven szálló pihéből és gyantából is. De ez sem vette el senkinek a kedvét, a nézők áhítattal nézték a takarítást, miközben hallgatták az autókról szóló történeteket és olvasták krónikájukat. Mert ilyen közelről ilyen csodákat látni ritka lehetőség, mellyel több tízezren éltek a májusi hétvégén, hála a hírverésnek, a páratlan kollekciónak és a gyönyörű időnek.

Százéves villanyautó vontatta kortársát

Autóvonták találkozása

A közelmúltban épült mélygarázsból hajnali hat óra után kezdtek kirajzani a veteránok, volt amelyik többször is végig száguldott a parti úton, volt amelyik, néhány száz méter után leállt és nem sikerült újraindítani lefulladt motorját. Jó ideig kerülgették, de nem lett nagy forgalmi dugó, mert gyorsan jött a segítség, méghozzá nem is akármilyen: százéves villanyautó vette kötélvégre és vontatta kijelölt parkolóhelyére, pontosabban kiállítási területére benzines kortárását. Ilyet tényleg ritkán látni: az 1918-as Detroit Electric vette kötélvégre az 1912-es EMF Studebakert, melynek sofőrje mobiltelefonon kért vontatást.

Klasszikus Chevy, panoráma szélvédővel

Pontos nyitás

A hivatalosan meghirdetett hajnali kirajzás időpontját nem várták a veteránosok, a koránkelőket a parti sétányon az Autószektornak is történészi alapossággal író Négyesi Pál irányította kijelölt placcukhoz, ahol Valker Viktor igazi karmesterként vezényelte le a pontos beállásokat. Nem sokkal nyolc óra után már mind a félszáz veteránautó és vagy húsz újkori kettő-, meg négykerekű a helyén állt, utóbbiak az évek óta főszponzor BMW és MINI autói és motorkerékpárjai voltak.

Természetesen mindkét márka több old timer darabbal is megjelent az idei Concourse-on, ahogy tette ezt már a korábbi években is. Idén egy fabetétes 1965-ös Mini Traveller és egy 1955-ös BMW 503-as érkezett, ezeket néhány kiváltságos szakíró, így a szerző is kipróbálhatta, ami nem csak órisi élmény, de igen nagy megtiszteltetés is, hiszen a BMW gyári kollekciójából érkezett kupé biztosítási értéke meghaladta a 300 ezer eurót. Nem véletlenül, hiszen a gyárott 273 példányból csak néhány maradt meg ilyen állapotban.

BMW 503-as és Mini Traveller

Minden összejött

A péntek délutáni vezetés után épségben kerültek vissza a gépek, aztán másnap is csodás idővel ajándékozták meg az égiek az V. Concours d”Elegance nagyérdeműjét és mezőnyét, melyben igazi különlegességek voltak. A lista igen csak hosszú, de érdemes rajta átfutni, mert tényleg megérdemelték a díjakat. A félszáz autó jelentős része jóval hatvan évesnél öregebb, de akadt jó néhány százéves darab is. A luxusszektor BMW, Mercedes, Packard, Rolls-Royce, Lincoln, Cadillac és Jaguar kínálatánál nem kevésbé volt érdekes a népautók és sportkocsik mezőnye.

1941-es Packard

Alvó márkák klasszikusai

Szó szerint méltóságteljes a négy karikás jelvényű Horch és sportosan elegáns Hispano Suiza, melyek megjelenésükkel is azt sugallják, hogy örök értékek a gyűjtőknek, miközben a járműtörténelemben is kiemelkedő szerepük van. Próbálkoztak mindkét márka feltámasztásával, de egyelőre a németek csak az ötletig, a spanyolok pedig egyetlen tanulmánymodellig jutottak. Szóval egyelőre marad a régiek megcsodálása.

Meg persze az olyan klasszikus márkáké, mint a Lancia, Abarth, vagy igazán ritka Alfa Romeo, melynek karosszériáját Zagato tervezte és készítette.

Kétajtós Skoda 1000 MBX kupé

Cseh remekek

A Škoda egyik ritkasága az 1969-es MBX, vagyis a farmotoros 1000-es, melyet csak De Luxe felszereltséggel gyártottak, a kétajtós kupéból 2517-et gyártottak, ám ebből nem exportáltak a magyar piacra, de a veterángyűjtőknek köszönhetően ma már több is van belőle nálunk. Nem kevésbé volt látványos a cseh Wikow 35 Kapka, mely nevéhez illően cseppformájú. Az 1931-es prágai autószalonon bemutatott túraautóból mindössze öt készült, mindegyiket 1743 köbcentiméteres motor hajtotta és árcéduláján 75 ezer cseh koronás ár szerepelt. Igazi ritkaság az 1936-os Zbrojovska Z5-ös sportkocsi.

 

Balatonfüred Concours d’Elegance

Az autók gördülő múzeumának is beillő Balatonfüred Concours d’Elegance az elegancia és a nagy múltú márkák találkozása hagyományt teremtett Magyarországon is. Nyolcvanévnyi kihagyás után, 2014-ben támasztották fel az autósszépség-versenyt a balatonfüredi Tagore sétányon. 2016-ban a magyarországi rendezvény különleges rangot is kapott, azzal, hogy az UNESCO elismerte, és patronálásáról biztosította, az idén az 50 éves jubileumát ünneplő FIVA (Fédération Internationale des Véhicules Anciens, vagyis a Történelmi Járművek Nemzetközi Szövetsége) műszaki kulturális örökségvédelem terén kifejtett fáradhatatlan tevékenységét.

Amerikai negyed a balatonfüredi Tagore-sétányon

Jubileumi kiemelés

A félévszázados FIVA kiemelte a balatonfüredi rendezvényt a több száz hasonló eseménye közül és biztosította az UNESCO patronáltja státuszt. Az 2014-ben először megrendezett esemény sikere nyomán, az immár hagyományos program különleges kapcsolatteremtési pont gyűjtőknek, gyártóknak és érdeklődőknek.

A Balatonfüred Concours d’Elegance szervező bizottsága: Balatonfüred Önkormányzata, Valent Classic, CEAuto, Mavamsz, FIVA. Alapító: Valker Viktor, az esemény fővédnöke: Zoób Kati. A helyszínt a füredi önkormányzat, a szponzorációt a BMW, Shell és Allianz biztosítja, a szervezők a VGT Group, a CeAuto és a Katti Zoób divatház. (http://balatonfuredconcours.eu/)

Hölgyválasz

Ahogy az ilyen rendezvényeken megszokott, minden jármű kap valamilyen elismerést, van amelyiknek tulajdonosa több díjjal távozhatott, van amelyiknek emlékplakett jutott. Hosszú a lista, de érdekes átböngészni, hogy milyen korú járművek szerepeltek, és hogy mire szavaztak a hölgyek és milyen autóra az urak. A két legidősebb jármű 1912-ben készült, a legfiatalabb 1983-ban, ez kapta a legmesszebbről érkezett autónak járó különdíjat.

Az esemény fődíjasa a farmotoros Tatra

 

A 2018-as Balatonfüred Concours d’Elegance díjazottjai:

Best of Show: Tatra 87 1939

A FIVA különdíja: Mercedes Benz 170 1931

A BMW különdíja: Lombardi GrandPrix 1970

A Shell különdíja: Mercedes Benz 170 1931

Az Allianz különdíja: Alfa Romeo Junior Zagato 1974

Balatonfüred városának különdíja: Hispano Suiza J12 1934

A legszebb amerikai autó (1945 előtt): Packard Model 110 1941

A legszebb amerikai autó (1945 után): Cadillac Eldorado Biarritz 1958

A legszebb antik (1919 előtt gyártott) autó Chenard&Walcker 1912

A legszebb BMW: BMW 503 1956

A legszebb brit autó: Jaguar MK2 1964

A legszebb classic limuzin autó: Daimler DS420 1987

A legszebb classic nyitott autó: Riley RMC 1949

A legszebb csehszlovák autó: Skoda Popular Monte Carlo 1949

A legszebb GT autó Lancia: Flavia 1967

A legszebb Mercedes Mercedes: Benz 380 SL 1982

A legszebb német autó: Mercedes Benz 300 SEL 6,3 1970

A legszebb olasz autó: Lancia Flavia 1967

A legszebb sportkocsi: Jaguar E Type 1966

A legszebb vintage nyitott autó: Horch 750 1933

A legszebb youngtimer: Alpina B10 Biturbo 1993

Az Alfa Digital különdíja: Ford Mustang March 1 1973

Az Austro Classic különdíja: Toyota Corona MK II Coupe 1972

A Bátor Tábor különdíja: Volkswagen T1 1973

A BYC különdíja: Velie Model 38 1918

A Ceauto Classic különdíja: Mercedes Benz 400 1928

A Katti Zoób különdíja: Clenet Series 1 1979

A Flohr Design különdíja: Austin Healey 3000 1960

A VGT Capital különdíja: BMW 628 1984

Az MKB Bank különdíja: Skoda MBX 1969

A MAVAMSZ különdíja: Opel Olympia 1953

AZ MTÜ különdíja: Skoda MBX 1969

A Veuve Cliquot különdíja: Chenard&Walcker 1912

A szervezők különdíja: Lincoln Continental 1947

A Totalcar magazin különdíja: Detroit Electric Model 75 1918

Közönségdíj – férfiak: Horch 750 1933

Közönségdíj – hölgyek: Mercedes 290S 1936

A legeredetibb autó különdíja: Mercedes 500 SEL 1981

A legszebb áramvonalas autó: Wikov 35 Kapka 1931

Különdíj legmesszebbről érkezett autónak: Land Rover Range Rover 1983

Különdíj legöregebb autónak: EMF StudeBaker 30 1912

A Bátor tábor különdíját a VW T1-es kapta

EMLÉKPLAKETT:

Zbrojovska Z5 1936

Mercedes Benz 220A 1955

Mercedes Benz 250SE 1966

Mercury Grand Marquis 1977

Chevrolet Impala 1959

Aero 30 1936

Lanca HF 1987

Abart 500 Really 1970

Chevrolet 3100 1952

BMW 1502 1975

BMW E3 1972

Ford Mustang 1965

Bugatti T43 1927

Bugatti T43-as