Őskori kunyhó építés és számháború a romok közt – a múzeumpedagógia rejtelmei (zaol.hu)

Számháború római kori romok között, őskori kunyhó építése agyagból, szalmából, nádból, több száz éves fegyverek -köztük Kossuth pisztolyának – kézbevétele, fotózás,videózás, kézművesség, túrázás- ilyen élményeket is átélhetnek a gyerekek múzeumpedagógiai foglalkozáson.

 

E lehetőségeket is megismerhették a térségbeli óvodák és iskolák pedagógusai a Balatoni Múzeum járási múzeumpedagógiai évnyitóján. Sali Éva ökoturisztikai vezető a gyenesdiási Természet Háza Látogatóközpont környezeti nevelési programjait, Bankó Zsolt múzeumpedagógiai menedzser, a keszthelyi Helikon Kastélymúzeum média- és kortársművészeti kurzusait mutatta be. A házigazda intézmény szakembere, Németh Péter több témát és tantárgyat felölelő – például történelmi, földrajzi, biológiai, néprajzi – foglalkozásaikról szólt.

–A múzeumpedagógiai abban segít, hogy a muzeológusok tudományos eredményeit mutatja be hétköznapi, érhető formában. A kiállításon, tárgyakon keresztül segít ezeket jobban megismerni, illetve keresi a tantárgyi kapcsolódásokat – fejtette ki a múzeumpedagógus. Egészen kicsi gyerekeknek szóló foglalkozások is vannak, általános-és középiskolásoknak is kínálnak programokat.

– Az öt és nyolc év közötti korosztály agya olyan, mint a szivacs: ilyenkor kell és lehet megalapozni a jövőbeni ismereteiket., Fontos, hogy őket is elhozzuk a múzeumba, hogy a kisgyermekek megismerjék megszokják és megszeressék a múzeumba járást és ezt közvetítsék a szüleik felé is – részletezte Németh Péter.

A gyerekek élmények révén, játékosan szereznek tudást a múzeumpedagógiai programokon – ezekről szólt Czimondorné Kozma Bernadett. a Gersei Pethő Általános Iskola igazgatóhelyettese.

– A foglalkozások nagyon jól kiegészítik a tananyagot, a tanórákat. Sokkal élményszerűbbek, érdekesebbek, interaktívabbak, cselekedtetéssel, tevékenykedtetéssel egybekötöttek és a közvetlen megtapasztalásra épülnek ezek a programok. Az elméleti részt nagyon jól kiegészítik- szólt a tapasztalatokról a zalaszántói intézmény pedagógusa. Hozzátette: a gyerekek nagyobb kedvvel, motiváltabban vesznek részt a múzeumpedagógiai programokon, az ezeken megtapasztaltak és az iskolai tanórákon megtanultak által több oldalról is megismernek egy-egy adott témát.