Óránként indul balatoni expressz (Magyar Idők/Balatontipp.hu)

Óránként közlekednek majd a Balaton déli partján az expresszvonatok a nyári menetrendben, és az északi part is jobban jár az esztergomi vonalról felszabadult Desiro dízelmotorvonatokkal – tette közzé egy balatoni hírportál. A MÁV-Start sem cáfolni, sem megerősíteni nem kívánta a hírt a Magyar Időknek.

Amikor a nyárias hétvégéken rendszeresen bedugulnak a Balatonhoz vezető autópályák és -utak, nemcsak lehetőség, de kötelesség is ütemes, komfortos és megfizethető árú vasúti összeköttetést létesíteni a tó és a főváros között. A nemzeti vasúttársaság évről évre nekigyürkőzik a feladatnak, azonban a korszerű és komfortos – wifis, légkondicionált – járművek korlátozott száma vagy a pálya állapota eddig gyakran útját állta a sikeres megvalósításnak.

Amióta a székesfehérvári vonalat – beleértve a fejéri megyeközpont vasútállomását is – felújították, és a FLIRT motorvonatok akadálytalanul végigjárhatják a déli partot, szintet lépett a vasúti szolgáltatás komfortja. Bár a FLRT-öket nem távolsági, hanem elővárosi közlekedésre tervezték, és az üléseik nem valók többórás utazásra, mégis kedveltebbek, mint a 30-40 éves IC-kocsik. Főként azért, mert újak és tiszták, gyorsak, légkondicionáltak, világosak.

Az esztergomi vonal villamosításának befejezése pedig a még nem villamosított északi part ellátását javíthatja, mert a dízel Desiro motorvonatok nagyobb létszámmal lehetnek jelen a tapolcai vonalon. A Desirók ugyancsak a fiatalabb járművek közé tartoznak, részben alacsony padlósak és légkondicionáltak.

Mindezek ismeretében nem okozhat meglepetést a Balatontipp.hu értesülése, amely megelőlegezi, hogy a még nem nyilvános nyári menetrendben a tervek szerint a déli parton a korábbi kétórás követésű Balaton expresszek idén nyáron már óránként közlekednek. A változás a tó partján utazók számara is örvendetes lesz, mert az expresszek kijelölt kocsijában helyjegy nélkül lehet utazni a települések között. Továbbra is járnak majd a népszerű hétvégi éjszakai Bagolyvonatok, amelyekből idén eggyel többet lehet igénybe venni a korábbiakhoz képest.

A jó hírekből jut az északi partra utazóknak is. A járműhiány megoldódásával – vagyis a Desirók felszabadulásával – az összes Katica sebesvonat naponta közlekedik majd átszállás nélkül a Déli pályaudvar és Balatonfüred között. Hétvégenként további mentesítő gyorsvonatok kerülnek a menetrendbe, amelyeken mindig lesz kerékpárszállító kocsi is. A leggyorsabb utazást biztosító Kék Hullám sebesvonatok is járni fognak, amelyek Budapest és Balatonfüred között csak Székesfehérváron és Balatonalmádiban állnak meg, és InterCity kocsikat is továbbítanak.

 A Magyar Idők kérdéssel fordult a MÁV-Starthoz a nyári menetrenddel kapcsolatban, de a cég sem megerősíteni, sem cáfolni nem kívánta az értesüléseket. Mint írták, a nyári menetrendről és annak újdonságairól időben részletes tájékoztatást adnak. Pedig az idézett hírek szerint az északi parton élőket vagy nyaralókat az is kedve­zően érinti majd, hogy Füredről és Tapolcáról közvetlenül eljuthatnak az Adriára, ugyanis a Budapest és a szlovén tengerparti Koper között közlekedő nyári éjszakai gyorsvonat – az Istria – a veszprémi vasútvonal felújítása miatt ideiglenesen Balatonfüreden, Tapolcán át közlekedik. A vonat Ljubljanán, Postojnán keresztül jut le az Adriára. Postojna után, Pivkában rijekai csatlakozás is elérhető.

Mint a fentiek is bizonyítják, a vasútnál minden mindennel összefügg: a Desirók részleges felszabadulását – csak egy hajnali vonatpár marad a Budapest–Esztergom viszonylaton – a MÁV 2-es vonalán végrehajtott nagyarányú korszerűsítés és villamosítás tette lehetővé. A korábbi dízelvonatok helyett így villamos FLIRT-ök járhatnak, ami rövidebb menetidőt tesz lehetővé, a zónázó vonatok a korábbi másfél helyett egy óra alatt teljesítik a távot. A Desirók pedig többségükben átkerültek az egyetlen, még nem villamosított fővárosi elővárosi vonalra, a lajosmizseire, míg kisebb részük a Balaton partjára szállítja a nyaralókat – írja a Magyar Idők.