Online konferencia az új tanítási gyakorlatok elsajátításáért (veol.hu)

A fenntartható fejlődés elősegítését tűzte ki célul a nemzetközi T4 World Education Week, amely az oktatásban megjelenő új gyakorlatok bemutatására adott lehetőséget száz iskolának 2020 októberében. Ezen az online konferencián ismertette Krämer Kinga és Németh László a balatonalmádi Magyar-Angol Tannyelvű Gimnáziumban megjelenő módszertani újításokat – írja a veol.hu.

– Az előadás során szóba került a 21. századi nyelvtanulók megváltozott igényeinek értelmezése és a nyelvtanítás módszertani újragondolása. Fontos szem előtt tartani, hogy a különféle globalizációs hatásoknak köszönhetően, az angol nyelv többé már nem csupán egy idegen nyelv, amit tanulunk, hanem interperszonális, interkulturális és nyelvi készségek fúziója, amelyet a pedagógusoknak egyaránt közvetítenie és fejlesztenie kell a nyelvoktatás során. Így a nyelvtanulási folyamat önmagában is sokkal komplexebbé vált. Erre kínál remek lehetőséget a kéttannyelvű képzés, így a kor igényeihez alkalmazkodó szakmai munka folyik a balatonalmádi gimnáziumban – mondta el Krämer Kinga, a Magyar-Angol Tannyelvű Gimnázium tanára.

A tanárnő hangsúlyozta, hogy módszertanilag az ún. CLIL-módszer – azaz a tartalomalapú nyelvoktatás – lehet a legmegfelelőbb válasz az említett jelenségekre. A két tannyelvű képzés alapvetően ötvözi a tartalomalapú oktatás sok komponensét, ahol a szaktantárgyakat- például a biológiát, a célnyelvi civilizációt, matematikát vagy történelmet idegen nyelven tanítják.

– A modern oktatás egy másik lényegi eleme a digitális kompetenciák fejlesztése. Számos már-már hagyományosnak számító nyelvtanulási stratégiát – például idegen nyelvű könyvek olvasását – gondolnak át különféle “játékos tanulással” foglalkozó cégek, az egyik ilyen cég például angol nyelvű könyvek interaktív könyvtárát hozta létre. Az applikáció digitális polcain pedig megtalálhatók különböző ismeretterjesztő, valamint nyelvi készségeket fejlesztő könyvek is. Fontos azonban itt megjegyezni, hogy a digitális vívmányok használata önmagában nem elég, törekedni kell a tudatos és kritikus felhasználás elősegítésére – tette hozzá Németh László, a balatonalmádi Magyar-Angol Tannyelvű Gimnázium tanára.

A konferencia-előadásban a gimnázium két fiatal tanára bemutatta, hogy miként használják a fenti elveket és már jól bevált módszereket az osztályteremben is. Németh László a tartalomalapú nyelvoktatás példáit, míg Krämer Kinga az olvasással támogatott történetmesélés és történetfeldolgozás példáit ismertette.

Az online előadás moderátora több kommentelő kérdéseit is sorra vette, így a bemutatott jó gyakorlatot más országok tanárkollégái is részleteiben sajátíthatták el – írja a veol.hu.